اشتباهاتی که گربه‌دوست‌ها مرتکب می‌شوند

اشتباهاتی که گربه‌دوست‌ها مرتکب می‌شوند

مطالعات تازه نشان می‌دهد که گربه‌ها رفتار کسانی که ادعا می‌کنند همه چیز را درباره‌ی گربه‌ها می‌دانند دوست ندارند.

کد خبر : ۱۱۱۰۹۶
بازدید : ۲۴۳۲

فرادید | چند رفتار خاص هست که گربه‌ها آن‌ها را دوست دارند مثل اینکه اجازه دهید خود گربه تصمیم بگیرد کی نوازش شود، او را از روی زمین بلند نکنند و به طور کلی بیش از حد او را لمس نکنند. به گفته‌ی محققان کسانی که ادعا می‌کنند آگاهی بالایی از گربه‌ها دارند این چند نکته‌ی مهم را رعایت نمی‌کنند، برعکس گربه‌ها را جوری نوازش می‌کنند که برای گربه‌ها ناخوشایند است. به نظر می‌رسد عشقِ این رفقای دوست‌داشتنی چشمِ صاحبانشان را کور کرده باشد.


به گزارش فرادید ، یک کلیشه‌ی کلی در جوامع غربی وجود دارد مبنی بر اینکه «گربه‌دوستان» عجیب و غریب و کمی آشفته‌حالند. در مطالعه‌ای که در مجله‌ی سایِنتیفیک ریپورتس منتشر شد اشاره شده است که گربه‌ها هم همین برداشت را درباره‌ی رفتار صاحبانشان دارند.


دکتر لارِن فینکا از دانشگاه ناتینگهام ترنت در مطالعه‌ی اخیر خود که سال پیش منتشر شد، تعامل با گربه‌ها را به چند شیوه که واقعاً برای گربه‌ها لذت‌بخش است شناسایی کرده است: اختیار دادن به گربه برای تعیین زمانی که دوست دارد نوازش شود؛ اجتناب از بلند کردن گربه از روی زمین؛ کمتر لمس کردن گربه و خودداری از لمس شکم و انتهای دُم گربه. این‌ها بهترین روش‌های تعامل با گربه‌ها هستند.

اشتباهاتی که گربه‌دوست‌ها مرتکب می‌شوند

لمس بکنیم یا لمس نکنیم

فینکا همراه ۹ نفر دیگر از همکاران خود که در بریتانیا مستقر هستند در تلاشند که بدانند آیا مردم واقعاً این توصیه‌ها را جدی می‌گیرند یا نه. آن‌ها دریافتند کسانی که ادعا می‌کنند دانش و تجربه‌ی زیادی در مورد گربه‌ها دارند در قیاس با افراد کم‌تجربه، این نکات مهم را رعایت نمی‌کنند. به عبارت دیگر، گربه‌دوستان از قوانین گربه‌ها پیروی نمی‌کنند.


فینکا و همکارانش از ۱۱۹ شرکت‌کننده کمک گرفتند. از این شرکت‌کننده‌ها دعوت شد در آزمایشگاه حاضر شوند تا از تعامل آن‌ها با سه نوع گربه‌ی بالغِ متفاوت فیلمبرداری شود. هر جلسه‌ی تعامل ۵ دقیقه طول کشید. فینکا در این باره می‌گوید: «به شرکت‌کنندگان آموزش دادیم به آرامی وارد لانه‌ی گربه بشوند و در گوشه‌ی نزدیک به در ورودی لانه بشینند. سپس شرکت‌کننده‌ها به روش همیشگی خودشان با گربه‌ها تعامل کردند، به غیر از بلند کردن گربه از روی زمین. بعد از آنها خواستیم در موقعیت نشسته باقی بمانند تا آزمون تمام شود که این کار به نحو موثری به گربه‌ها این امکان را داد که از تعامل انسانی در صورت تمایل اجتناب کنند.»


محققان تعاملات افراد را بر مبنای رفتار‌های برگزیده که پیش از این گفتیم، بررسی کردند و نتایج آن را با امتیاز نظرسنجیِ شرکت‌کنندگان سنجیدند و دریافتند «بهترین امتیاز مربوط به کسانی است که سال‌های بیشتری با گربه‌ها زندگی کرده‌اند.» این یافته قطعاً منطقی به نظر می‌رسد، چون کسانی که زمان بیشتری را با گربه‌ها صرف می‌کنند بیشتر با رفتار آن‌ها خو می‌گیرند. با این حال، شرکت‌کنندگانی که خودشان را باتجربه و آگاه می‌دانستند از رفتار‌های برگزیده پیروی نکردند. در واقع، آن‌ها بیش از حد گربه‌ها را لمس می‌کردند، هم در نواحیِ مورد علاقه و هم در نواحی ناخوشایند برای گربه‌ها».

فینکا و همکارانش دریافتند کسانی که ۵۶ تا ۷۵ سال سن دارند و کسانی که سابقه‌ای در روان‌رنجوری دارند بیش از دیگران گربه‌ها را در جلسات در دست نگه داشته و مهار می‌کنند، چیزی که بیشتر گربه‌ها اصلاً از آن لذت نمی‌برند. اما البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که به هر حال هر گربه‌ای منحصربفرد است و بسیاری از گربه‌ها ارجحیت‌های خاصی برای تعامل با آدم‌ها دارند. در نتیجه، این امکان وجود دارد که بعضی گربه‌ها واقعاً عاشق محبت اضافه‌ای که دریافت می‌کنند باشند. صاحبان پرمهر آن‌ها هم تقریباً همین فکر را می‌کنند.

منبع: bigthink

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید