فیلم «پخش مرده»؛ ترکیب تماشایی خنده و ترس

فیلم «پخش مرده»؛ ترکیب تماشایی خنده و ترس

«پخش مرده» (Deadstream) هم مفرح است و هم ترسناک؛ این فیلم داستان یک اینفلوئنسر است که برای افزایش دنبال‌کننده‌هایش دست به یک ماجراجویی وحشتناک و البته احمقانه می‌زند.

کد خبر : ۱۱۱۲۹۷
بازدید : ۱۶۹۱

فرادید | دنیای یوتیوبر‌ها و اینفلوئنسر‌ها روز به روز دارد گسترده‌تر می‌شود و جایگاه اجتماعی آن‌ها ارتقاء پیدا می‌کند؛ دنیا دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است و هرکس که بخواهد در این فضا توجه عمومی را به خودش جلب کند باید کار عجیب یا متفاوتی بکند که برای دیگران جالب باشد. این همان چیزی است که هستۀ اصلی فیلم «Deadstream» یا «پخشِ مرده» را می‌سازد؛ فیلمی دربارۀ یک یوتیوبر که تلاشش برای جلب توجه، کارش را به جا‌های خیلی باریک می‌کشاند!

به گزارش فرادید؛ اینکه آدم‌ها از تجربه‌های وحشتناکشان فیلمبرداری کنند، یکی از قصه‌های پرتکرار در ژانر وحشت است؛ نمونه‌های این نوع فیلم‌ها «پروژۀ جادوگر بلر» و «پارانرمال اکتیویتی» هستند. اما حالا که شبکه‌های اجتماعی گسترش و محبوبیت پیدا کرده‌اند و آدم‌های زیادی هر روز از خودشان فیلم می‌گیرند تا برای دیگران به اشتراک بگذارند، بستر داستانی باورپذیر و جالبی برای این جور داستان‌ها شکل گرفته است. خیلی راحت می‌شود داستان یک یوتیوبر را با یک ماجرای ترسناک گره زد؛ این کاری است که «پخش مرده» آن را به شکلی دیدنی و جذاب انجام داده است.

فیلم «پخش مرده»؛ ترکیب تماشایی خنده و ترس

شخصیت اصلی فیلم یوتیوبری به اسم شان (با بازی جوزف وینتر) است؛ اخیرا میزان بازدیدکنندگان ویدئو‌های شان و محبوبیت او بسیار پایین آمده و حالا او می‌خواهد با یک حرکت خیلی خاص و غافلگیرکننده دوباره به روز‌های اوج برگردد. به همین خاطر او تصمیم می‌گیرد که یک شب را به تنهایی در یک خانۀ متروکه و ترسناک بگذراند و هر چیزی را که اتفاق می‌افتد به صورت زنده برای مخاطبانش پخش کند (پخش زنده‌ای که قرار است به «پخش مرده» تبدیل شود!).

این خانه از زمانی که اولین صاحب آن خودش را در راهرو حلق‌آویز کرد در بین مردم به خانۀ مرگ معروف شده و سال‌هاست که متروکه مانده است. شان خودش را در خانه حبس می‌کند و کلید‌ها را دور می‌اندازد تا دنبال‌کننده‌هایش مطمئن شوند که او قصد فرار ندارد. اما خیلی زود معلوم می‌شود که واقعا یک روح خبیث در این خانه سکونت دارد که اتفاقا او هم برای خودش کلی دنبال‌کنندۀ ترسناک دارد! شان با ورود پر سر و صدای خودش به خانۀ مرگ این روح را عصبانی کرده و حالا باید در تمام طول شب با عواقب وحشتناک این کار مواجه شود.

در بیشتر مدت زمان فیلم شان تنها شخصیتی است که در صحنه حضور دارد و به همین خاطر بازی هنرمندانۀ جوزف وینتر تاثیر زیادی در جذابیت فیلم دارد. وینتر که کارگردانی و نویسندگی فیلم را هم به عهده داشته است، به بهترین شکل ممکن نقش یک آدم تقریبا ابله را بازی می‌کند که مهم‌ترین چیزی که در دنیا می‌خواهد بیشتر شدن تعداد دنبال‌کننده‌هایش است. او برای رسیدن به این هدف از دست زدن به هیچ کار ابلهانه‌ای خودداری نمی‌کند.

فیلم «پخش مرده»؛ ترکیب تماشایی خنده و ترس

همین نکته باعث می‌شود که فیلم «پخش مرده» در تمام مدت ترکیبی دوست‌داشتنی و درجه‌یک از ترس و خنده باشد. این آن چیزی است که «پخش مرده» را متفاوت و خاص می‌کند؛ ترس‌های این فیلم واقعا ترسناک هستند و شما را از جا می‌پرانند؛ اما شوخی‌های ظریف فیلم هم واقعا مفرح و دلپذیرند. این فیلم در هیچ یک از لحظاتش کسالت‌آور و حوصله‌سربر نمی‌شود و تا آخرین لحظه بیننده را با اشتیاق به دنبال خودش می‌کشاند.

صحنه‌های ترسناک «پخش مرده» در ابتدا خیلی خزنده و تدریجی و نامحسوس آغاز می‌شوند، اما در نهایت به هرج و مرجی پر از جن و پری با چهره‌های ترسناک و چندش‌آور تبدیل می‌شوند. کامنت‌هایی که دنبال‌کننده‌های شان در این لحظات پر از ترس و اضطراب برای او می‌گذارند هم یکی از جنبه‌های جذاب و دیدنی فیلم است.

علاوه بر همۀ این‌ها «پخش مرده» شبیه یک جور هجویه بر دنیای اینفلوئنسر‌ها است. این فیلم نشان می‌دهد که چطور آدم‌های پخمه و بی‌هنر می‌توانند با انجام کار‌های احمقانه در این دنیا رشد کنند؛ اما این فقط تقصیر خود آن‌ها نیست؛ مخاطبان و دنبال‌کننده‌ها هم در این ماجرا نقش مهمی دارند. در مجموع، فیلم «پخش مرده» با اینکه داستان تکراری و ساده‌ای دارد، اما این داستان را به شکل غافلگیرکننده‌ای خوب و پرکشش روایت کرده است.

کارگردانان : جوزف وینتر (Joseph Winter)، وانسا وینتر (Vanessa Winter)

بازیگران : جوزف وینتر، ملانی استون (Melanie Stone)

امتیاز منتقدان (راتن‌تومیتوز) : ۹۳%

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید