سقوط شاخص‌ بورس به کانال۲/ ۱میلیون قطعی است؟!

سقوط شاخص‌ بورس به کانال۲/ ۱میلیون قطعی است؟!

تحلیلگران معتقدند فعلا بازار باید منتظر انتشار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها بود تا در صورت ارقام مثبت و عملکرد خوب شرکت‌ها در نیمه نخست سال، کمی امیدواری به بازار برگردد.

کد خبر : ۱۱۱۶۱۷
بازدید : ۵۴۷

بازار سهام در حالی در معاملات روز سه شنبه دومین روز سبز این هفته خود را با رشدی ۹هزار واحدی سپری کرد که هنوز سایه سقوط به کانال۲/ ۱میلیون واحدی شاخص‌کل بورس را تهدید می‌کند.

انتشار گسترده اوراق‌تبعی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار و همچنین بر‌گزاری جلسات هلدینگ‌های بزرگ دو عاملی بودند که موجب شدند بازار روز مثبت و متعادلی را پشت‌سر بگذارد، با این‌حال ارزش معاملات پایین و همچنین قصه تکراری حمایت‌های کوتاه مدت و مقطعی باعث‌شده که همچنان امید چندانی به بازگشت بازار به روز‌های سبز وجود نداشته باشد.

کارشناسان بازار سهام معتقدند تاثیر این محرک‌ها مقطعی بوده و برای بازگشت شاخص از محدوده حمایتی کافی نخواهد بود. به گفته کارشناسان انتشار اوراق درصورتی موثر خواهد بود که به‌صورت گسترده و مداوم، همچنین با تضمین ۲۰‌درصد انجام شود و جلسات هم اگرچه به‌صورت مقطعی می‌توانند روند شاخص را صعودی کنند، اما برای بازگشت بازار به روند صعودی به حمایت‌های پیوسته نیاز خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند فعلا بازار باید منتظر انتشار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها بود تا در صورت ارقام مثبت و عملکرد خوب شرکت‌ها در نیمه نخست سال، کمی امیدواری به بازار برگردد.

سفیدوسیاه انتشار اوراق تبعی

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص دلایل رشد شاخص‌کل و هم وزن و احتمال حفظ محدوده حمایتی، گفت: با توجه به ریزش‌ها و اصلاحاتی که بازار سهام در روز‌های گذشته داشت و باعث شد شاخص‌کل به محدود یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد نزدیک شود، نیاز بود تا بازار حرکتی صعودی داشته باشد و این سطح را حفظ کند.

وی در پاسخ به این سوال که رشد بازار سهام در دو روز گذشته تا چه میزان متاثر از انتشار اوراق‌تبعی در بازار بود، گفت: انتشار اوراق‌تبعی روی سهام با تعداد بالا و بدون محدودیت خاص قطعا می‌تواند در رشد بازار موثر باشد. اگر امکان آن فراهم باشد که ظرفیت تعدادی اوراق‌تبعی که منتشر می‌کنند را بالا ببرند تا سهامداران با وضعیت سهامداری پرتفوی بالاتر هم بتوانند مشارکت کنند، خوب است، اما در حجم پایین تاثیری ندارد.

اشتیاقی ادامه داد: برای مثال در گذشته بابت هر کد حقیقی ۵۰‌هزار سهم اوراق‌تبعی اختصاص می‌دادند، اما این فایده ندارد و موثر واقع نمی‌شود و استقبالی هم از آن نخواهد شد. دلیل این موضوع هم این است که عمده سهامداران خردی که در بازار هستند خیلی به این نوع اوراق آگاهی کامل ندارند، بنابراین فقط سهامداران حرفه‌ای می‌توانند از مزیت اوراق استفاده کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت سهام در حال‌حاضر جذاب است و P/ E‌ها در نقاط خوبی قرار گرفته، بنابراین اگر بازدهی سهام را تا سقف ۲۰‌درصد تضمین کنند موثر است، اما وقتی سقف‌های کوچک می‌گذارند اثربخش نیست. نظر من این است که برای تاثیرگذاری مثبت انتشار اوراق‌تبعی بر بازار سهام باید حجم‌ها را بالاتر ببرند.

اشتیاقی ادامه داد: در حجم‌های بالاتر سهامداران بلندمدت تری که نگاهشان حضور در مجامع و انتفاع از سود‌های تقسیمی است خیالشان راحت می‌شود، اما اگر بخواهند مانند قبل برای هر کد حقیقی صرفا عدد‌های ناچیز ۵۰‌هزار سهمی تخصیص دهند، فایده‌ای ندارد.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه در حال‌حاضر دیگر سهامدار جزئی در بازار نیست که بخواهد در نقش فروشنده ظاهر شود گفت: سهامداران خرد اکثرا فروخته و از بازار رفته اند، اگر آنالیزی از وضعیت بازار داشته باشیم خواهیم دید سهامدار جزئی که بخواهد به واسطه قیمت روی تابلو بفروشد، دیگر وجود ندارد.

این‌ها عمدتا سهامدارانی هستند که از قبل فعالیت می‌کردند و تعدادی هم سهامدارانی اند که معاملات کوتاه مدت روزانه می‌کنند، سهامدارانی که معاملات روزانه کوتاه مدت می‌کنند اصلا از این نوع اوراق استقبال نمی‌کنند، چون آن‌ها از نوسان‌ها بازدهی می‌برند. این اوراق بیشتر برای سهامداران میان‌مدت و بلندمدت به‌کار می‌آید و اینکه افرادی که در حال‌حاضر در بازار هستند تعداد سهام به‌نسبت خوبی دارند.

نقش عملکرد پالایشی‌ها

اشتیاقی درخصوص رشد شاخص‌های کل و هم وزن در روز گذشته عنوان کرد: این موضوع بیشتر نتیجه اخبار مثبتی است که از گزارش‌های ۶‌ماهه پالایشگاه‌ها می‌آید. این یعنی نگرانی بازار از گزارش‌های ضعیف سه‌ماهه دوم به واسطه اخبار خوبی که از گزارش‌های ۶‌ماهه آمده، برطرف شده است، در نتیجه بازار نسبت به سهام پالایشی اقبال نشان داده و رو به بالا خرید می‌کند. وی ادامه داد: البته بعید می‌دانم این وضعیت با توجه به کمبود نقدینگی در بازار تداوم یابد.

از طرف دیگر حقوقی‌های فروشنده کماکان در بازار هستند و با شدت‌گرفتن احتمال کمبود نقدینگی هلدینگ‌های بالادستی در ۶‌ماهه دوم سال، فروش حقوقی‌ها افزایش نیز می‌یابد. علاوه‌بر این در صورت عدم‌توافقات برجام دولت نیز اقدام به افزایش انتشار اوراق‌بدهی خواهد کرد. علاوه‌بر این موضوع بودجه و احتمال افزایش نرخ سوخت و خوراک هم هست و این موارد در کنار هم عوامل منفی برای بازار سهام خواهند بود.

این تحلیلگر درخصوص تاثیر وضعیت جهانی بر بازار سهام گفت: اگر قیمت‌های جهانی در همین سطح بماند و کمتر نشود، می‌توان امیدوار بود این موضوع در کنار گزارش‌های مطلوب ۶‌ماهه سبب شود تا کف بازار در همین محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد بسته شود. اشتیاقی ادامه داد: در این وضعیت بازار از فروشنده اشباع می‌شود و به نوعی با نبود فروشنده خریداران هم به‌تدریج می‌توانند رو به بالا خرید کنند، اما تا زمانی‌که بازارگردانان سهام به دلیل تامین نقدینگی در قسمت فروش فعال هستند، نمی‎توانیم انتظار رشد خاصی از بازار داشته باشیم.

در این مقطع باید انتظار داشته باشیم بازار این سطوح قیمتی را حفظ کند و به‌تدریج با گزارش‌های ۶‌ماهه روند افزایشی را طی کند. این تحلیلگر با اظهار امیدواری نسبت به از سرگیری مذاکرات برجام در آبان‌ماه گفت: از سوی دیگر می‌توانیم به اتفاقات خوبی که از بابت برجام می‌افتد امیدوار باشیم؛ چراکه این موضوع خود می‌تواند کمکی به حال و روز این روز‌های بازار باشد.

اشتیاقی در پاسخ به این سوال که آیا خروجی جلسان هلدینگ‌ها با سازمان بورس سیگنال مثبتی به بازار سهام مخابره کرده یا نه، گفت: این نوع جلسات تاثیر موقت می‌گذارند، اما تاثیری به‌صورت مستمر نخواهند داشت. به هر حال در کوتاه مدت بازار خوش بینی‌هایی نسبت به این جلسات دارد که فرضا حقوقی‌ها رو به بالا خرید کنند، اما اگر بعد از دو روز این اتفاق نیفتد، دوباره بازار به روال سابق برمی‌گردد.

این تحلیلگر بازار سهام با تاکید بر اینکه اصولا بازار باید به‌صورت بنیادی حمایت شود، عنوان کرد: اگر بخواهیم فقط با دستور و دور هم جمع‌شدن وضعیت بازار را بهبود دهیم بی فایده است، چون به‌نظر می‌رسد باید به‌صورت بنیادی از بازار حمایت شود.

وی ادامه داد: وقتی هلدینگ نیازمند نقدینگی است، حضور در این جلسات چه تاثیر مثبتی خواهد داشت؟ حقوقی‌ها اگر نیازمند نقدینگی باشند بعضا اگر مجبور شوند نه‌تن‌ها نمی‌خرند بلکه سهم می‌فروشند، بنابراین برای رشد بازار باید مشکل نقدینگی برطرف شود که آن‌هم به وضعیت دولت و انتشار اوراق‌بدهی برمی‌گردد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید