(عکس) کشف قدیمی‌ترین گور در آلمان با ۱۰۵۰۰ سال قدمت!

(عکس) کشف قدیمی‌ترین گور در آلمان با ۱۰۵۰۰ سال قدمت!

اکتشاف قدیمی‌ترین گور در آلمان شمالی سوالات زیادی را برانگیخته و با توجه به شرایط مرگ، در مورد استخوان‌های سوزانده‌شده، شناساییِ دلیل مرگ از نظر هرالد لوبک دشوار است.

کد خبر : ۱۱۱۷۱۷
بازدید : ۷۱۵۷

فرادید | باستان‌شناسان قدیمی‌ترین جسدِ شناخته‌شده‌ی انسان را در آلمان شمالی در یک گور ۱۰۵۰۰ ساله در لووچُز، شلسویگ-هولشتاین کشف کرده‌اند. این جسد در باتلاق Duvensee، یک دریاچه‌ی درون‌بومیِ ماقبل تاریخ کشف شده که حاوی بیش از ۲۰ سایت باستانیِ میان‌سنگی و نوسنگی است. محیط بی‌هوازیِ باتلاق، اجساد ارگانیک از جمله استخوان‌های سوخته‌شده را حفظ می‌کند. زمانی که تیم تحقیقاتی استخوان ران انسانی را کشف کرد توانست احتمال وجود گور را تایید کند.

به گزارش فرادید ، گور‌های انسان‌های شکارچی-گردآورنده-ماهیگیری که در اوایل دوره‌ی میان‌سنگی در اروپا زندگی می‌کردند به شدت کمیاب‌اند. گور‌های میان‌سنگی قبلاً در آلمان شمالی و اسکاندیناوی جنوبی کشف شده‌اند، اما فقط متعلق به دوره‌ی میان‌سنگی پسین بوده‌اند (هزاره‌های ششم و هفتم پیش از میلاد). تنها گورِ قابل‌قیاس از نظر زمانی در یوتلَندِ دانمارک کشف شد. این گور نیز گورِ یک جسدِ سوزانده‌شده است و نشانگر اینست که مرده‌سوزی روش رایج تدفینِ مردگان میان شکارچی-گرداورندگان عصر میان‌سنگی بوده است.

کشف قدیمی‌ترین گور در آلمان شمالی با ۱۰۵۰۰ سال قدمت
تصویر: باستان‌شناسان در آلمان شمالی در حال بیرون آوردنِ قدیمی‌ترین گور از زیر خاک هستند.

چندین تکه استخوانی که به صورت کامل زغال نشده بودند حین حفاری یافت شدند. هِرالد لوبک، مدیر کاوش امیدوارست دی‌ان‌ایِ باستان‌شناسی را از این استخوان‌ها بازیابی کند. کل گور برای حفاری‌های بیشتر و مطالعات آزمایشگاهی روی بلوک خاکی بالا آورده شده است. باستان‌شناسان از سال ۱۹۲۳ حفاریِ دشتِ Duvensee را آغاز کرده‌اند و پناهگاه عصرسنگیِ شکارچیان و گردآورندگان را هم کشف کرده‌اند.

اکتشاف قدیمی‌ترین گور در آلمان شمالی سوالات زیادی را برانگیخته و با توجه به شرایط مرگ، در مورد استخوان‌های سوزانده‌شده، شناساییِ دلیل مرگ از نظر هرالد لوبک دشوار است. برای باستان‌شناسان، کل دشت ِDuvenseer یک نقطه‌ی حساس است: «ما در حال حاضر فقط یک درب جدید را گشوده‌ایم. اما پشت این درب، فقط اتاق‌های تاریک است.» محققان پس از کشف این جسدِ سوزانده‌شده، احتمالاً در سال پیش رو نیز در آن منطقه حفاری خواهند کرد.

منبع: Arkeonews

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید