کشف یک نقاشی رازآمیز روی دیوار کلیسایی در مکزیک

کشف یک نقاشی رازآمیز روی دیوار کلیسایی در مکزیک

باستان‌شناسان انتظار داشتند این نقاشی بخشی از نقاشیِ مریم باکره یا عیسی مسیح باشد، اما تصور آنها اشتباه بود.

کد خبر : ۱۱۱۸۱۳
بازدید : ۸۳۴۰

فرادید | نقاشی دیواری از ایزدخرگوشِ الکل سرخپوستان آزتکی چیزی نیست که انتظار دیدن آن را در یک کلیسا داشته باشید، اما این دقیقاً همان چیزی است که کارگران در مکزیک کشف کردند. تیمی از مرمت‌گران مشغول تعمیر ساختار اصلی ساختمان بودند که با یافتن نگاره‌های دوره‌ی پیش-اسپانیایی در یک کلیسای کاتولیک در تپوستلان (Tepotzlán) مکزیک شگفت‌زده شدند.


به گزارش فرادید؛ بنا به اخبار منتشرشده از وزارت فرهنگ مکزیک و موسسه‌ی ملی مردم‌شناسی در تاریخ ۳ اکتبر، صومعه‌ی میلاد مسیح در تپوستلان به عنوان بخشی از نخستین صومعه‌ی کاتولیکِ منطقه در قرن شانزدهم ساخته شد. پس از زمین‌لرزه‌ی سال ۲۰۱۷، کار بازسازی صومعه‌ی قدیمی آغاز شد. باستان‌شناسان زیر لایه‌های رنگ روی دیوار‌های سه کلیسای روباز، بخشی از یک دایره‌ی قرمز را شناسایی کردند. آن‌ها انتظار داشتند این رنگ‌آمیزی بخشی از نقاشیِ مریم باکره یا عیسی مسیح باشد، اما تصور آنها اشتباه بود.

کشف نقاشی دیواری ۵۰۰ ساله در کلیسایی مسیحی در مکزیک

این نقاشی دیواری از یک دایره‌ی قرمزرنگ تشکیل میشد که حدود یک متر قطر داشت. جلوه‌هایی از چندین تصویر پیش-کلمبیایی درون دایره بود از جمله تبر، سپر، شاخه‌های کوچک گل و سرَبند پرَداری که اشرافیان ازتک به رسم سنت به سر می‌گذاشتند.

کشف نقاشی دیواری ۵۰۰ ساله در کلیسایی مسیحی در مکزیک

(نمونه‌ای از سربند ماکتِزوما)

به دلیل ماهیت شکننده‌ی پر‌ها و دیگر مواد ارگانیک، سربند‌های پردار «Penachos» بسیار کمی کشف شده‌اند و تصاویر دیواری بسیار کمی از آن‌ها وجود دارد. موزه‌ی وِلت، یک موزه‌ی قوم‌نگاری در وینِ استرالیا هم‌اکنون از سربند واقعی به نام سربند ماکتِزوما محافظت می‌کند. سال ۲۰۲۱ موزه‌ی وِلت درخواست نمایشگاهی در مکزیک را برای به امانت گرفتن این سربند نپذیرفت.


رنگ قرمز محوشده دایره‌ای بود که به خوبی شکل خود را حفظ کرده بود و به گفته‌ی کارشناسان ۴ اینچ ضخامت داشت. ضخامت دایره ۱۱ سانتی‌متر و قطر آن کمی بیش از یک متر بود. این ابعاد با ابعاد سپر ماریانِ قرن شانزدهم که آن نیز در صومعه‌ی پوُسا نقاشی شده بود، مطابقت داشت.

کشف نقاشی دیواری ۵۰۰ ساله در کلیسایی مسیحی در مکزیک

( Quetzalcoatl ، کتسال‌کواتل یکی از خدایان آفریننده و آسمانی ازتک‌ها است. نام این خدا ترکیبی از اسم‌های quetzalli , پرنده‌ای رنگارنگ و coatl به معنای مار است؛ به این ترتیب معمولاً به عنوان «مار پَردار» یا «مار رنگارنگ» ترجمه می‌شود)

باستان‌شناسان می‌گویند سپر نقاشی‌شده جمعیت کنونی تپوستلان را با اجدادشان مرتبط می‌کند. افزون بر این، باستان‌شناسان معتقدند این نقاشی گواهی بر تحولات جامعه‌ی تپوستلان است. تپوستلان ایالتِ مکزیکیِ موُرِلوس (جنوب مکزیکو سیتی) و بخشی از پارک ملی اِل تپوستِکو است. گفته می‌شود کتسال‌کواتل ، مارِ پَردارِ الهیِ ازتک اینجا متولد شده است. این مکان زمانی تحت سلطه‌ی هرم تپوستِکویِ ازتک بوده است که روی صخره‌ی مهیجی در بالای شهر بنا شده بود.

کاربرد این دایره‌ی قرمز رنگِ بومی در یک بنای مسیحی درست در کنار تصویری از مریم باکره این پرسش را ایجاد می‌کند که ایزد ازتکِ شراب و مستی در کلیسای مسیحی قرن شانزدهم چکار می‌کند؟

منبع: Arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید