پیشگیری از معلولیت ۳۷ هزار کودک با انجام غربالگری!

پیشگیری از معلولیت ۳۷ هزار کودک با انجام غربالگری!

معاون سازمان بهزیستی گفت: این برنامه برای کودکان سه تا شش سال انجام می‌شود و از ابتدای اجرای این برنامه تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون مورد غربال آمبلیوپی انجام شده، چراکه هر کودک در بازه زمانی ۳ تا ۶ سالگی سه بار غربال می‌شود.

کد خبر : ۱۱۱۸۲۲
بازدید : ۴۵۶

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح غربالگری بینایی در سال ۷۵ از معلولیت ۳۷ هزار کودک پیشگیری شده است، گفت: تنبلی چشم، عیوب انکساری و اختلالات آناتومی چشم از مهمترین مواردی است که در غربالگری شناسایی می‌شود.

«افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره غربالگری بینایی گفت: غربالگری اختلالات بینایی و آمبلیوپی از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی آغاز شد و جزئی از برنامه‌های موفق سازمان است که عملکرد خوبی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: این برنامه برای کودکان سه تا شش سال انجام می‌شود و از ابتدای اجرای این برنامه تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون مورد غربال آمبلیوپی انجام شده، چراکه هر کودک در بازه زمانی ۳ تا ۶ سالگی سه بار غربال می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از بین این ۵۰ مورد غربال حدود ۳۷ هزار کودک مبتلا به آمبلیوپ را شناسایی کرده‌ایم که اگر برای این کودکان مداخلات به هنگام انجام نمی‌شد، منجر به معلولیت بینایی در این کودکان می‌شد.

صفاری‌فرد با اشاره به برنامه غربالگری در سال ۱۴۰۱ گفت: برنامه غربالگری بینایی امسال از اردیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون حدود یک و نیم میلیون مورد غربال انجام شده است و برنامه ما این است که تا پایان سال اگر بتوانیم تمام بچه‌های سه تا شش را که حدود ۴ میلیون و۸۰۰ هزار کودک هستند را پوشش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه مداخلات به هنگام است و سازمان بهزیستی خانواده‌های نیازمند را در زمینه تهیه عینک، ویزیت بینایی سنجی، ویزیت جراح، کمک هزینه جراحی حمایت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه ما پیگیری کودکانی هستند که در غربالگری با اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند.

سازمان بهزیستی برای اینکه اطمینان حاصل کند که این کودکان مداخلات طبی و درمانی را دریافت کرده‌اند به صورت مرتب وضعیت این کودکان را تا ده سال پیگیری می‌کند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با قوت این برنامه را در شش ماهه دوم سال پیگیری کنیم، ادامه داد: در سال گذشته هدف ما ۶۰ درصد کودکان بین سنین سه تا شش سال بود و انتظار داشتیم که دو میلیون و ۴۰۰ هزار کودک غربال شوند.

با تلاش مضاعفی که همکارانم در سطح استان‌ها داشتند و همچنین برنامه‌ریزی‌های ستادی دراین زمینه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک را غربال کرده‌ایم.

صفاری‌فرد درباره مهمترین اختلالاتی که در غربالگری بینایی کودکان تشخیص داده می‌شود، گفت: عمده هدف ما از غربالگری بینایی شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم است که اگر در این سن تشخیص و درمان نشود منجر به معلولیت می‌شود، در حقیقت یک زمان طلایی برای تشخیص و درمان وجود دارد. بغیر از تنبلی چشم، عیوب انکساری، اختلالات آناتومی در ناحیه چشم و صورت و… را نیز شناسایی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته مهد‌های کودک تحت مجوز سازمان بهزیستی بود و به عنوان پایگاه غربالگری از این مکان‌ها نیز استفاده می‌شد، اما در حال حاضر مهد‌های کودک تحت نظر آموزش و پرورش هستند از همین‌رو غربالگری بینایی در مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود در واقع نیمی از مراکز مثبت زندگی مجهز به دستگاه‌های غربالگری بینایی هستند.

همچنین تعدادی از پایگاه‌ها در محل ادارات سازمان مستقر هستند، همچنین تعدادی از پایگاه‌ها در محل موسساتی هستند که با ما همکاری می‌کنند و آدرس این مراکز در سایت سازمان بهزیستی موجود است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تعدادی هم پایگاه سیار داریم که در روستاها، حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم مستقر می‌شوند و غربالگری را انجام می‌دهند. همچنین در این مناطق غربالگری برای کودکان به صورت رایگان انجام می‌شود و تعرفه آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید