کشف معبد باستانی «خدای دریا» در یونان

کشف معبد باستانی «خدای دریا» در یونان

باستان‌شناسان حین کاوش‌های کوهپایه‌های نزدیک دژ باستانی سامیکام در یونان احتمالاً پرستشگاه باستانی پوزئیدون (خدای دریا در اسطوره‌های یونانی) را یافته‌اند.

کد خبر : ۱۱۱۸۵۶
بازدید : ۸۸۴۱

فرادید | بنا به گزارش Greek Reporter، باستان‌شناسان بخش‌های بزرگی از پی ساختمانی را حفاری کردند که ۹.۴ متر عرض دارد و ضخامت دیوار‌های سنگی آن ۰.۸ متر است و قدمت بقایای آن به ششصد سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.


به گزارش فرادید ، بنا به گفته‌ی نویسندگان عهد باستان مثل اِسترابو (تاریخ‌نگار و جغرافی‌دان یونانی) و پوسانیاس (نویسنده و جغرافیدان یونانی)، پرستشگاه پوزئیدون در سامیکوس، مرکز مهم مذهبیِ شش شهر تریفیلیا بود. این شهر‌ها اتحادیه‌ی چندشهر را تشکیل می‌دادند، کنفدراسیونی که به دفاع، نگهداری و تقدیس یک مکان پرستش اختصاص داشت.

کشف معبد باستانی «خدای دریا» در یونان

در رساله‌ی جغرافیای استرابو، کتاب هشتم آمده است: «سپس کوه تریفیلیا می‌آید که مقر ماسیستیا از پیساتیس است، سپس رودخانه‌ی دیگری به نام چالسیس و چشمه‌ای به نام کرونی و زیستگاهی به نام چالسیس و پس از این‌ها سامیکام، جایی که مقدس‌ترین معبد پوزئیدون قرار دارد. پیرامون معبد محوطه‌ی مقدسی پر از درختان وحشی زیتون است. مردم ماسیستوم قبلاً مسئولیت آن را بر عهده داشتند و آن‌ها بودند که قبلاً روز آتش‌بسی به نام "سامیان" را اعلام کردند. اما تمام تریفیلیان‌ها به حفاظت از معبد کمک کردند.»


مکانی که معبد اکنون در آنجا یافت شده است با متون جغرافیدان یونان باستان که درباره‌ی معبدی با این مشخصات نوشته بودند، مطابقت دارد.

منطقۀ سامیکام که سامیکان نیز نامیده می‌شود، در دوره‌های میانی و اواخر هِلادیک، یک شهر باستانی واقع در پِلوپونیز در تپه‌ی کلایدی نزدیک کاتو سامیکو، در نیم‌راهِ بین دهانه‌های آلپیس و ندا بود. دانشمندان بر اساس توصیفات باستانی نتیجه گرفته‌اند معبد پوزئیدون واقع در دشتی در زیر آکروپولیس باستانیِ سامیکون بوده است که بقایای آن در بالای تپه‌های مشرف به دریای ایونی است.


مکان احتمالیِ معبد پس از تحقیقات جاری و انجام بررسی‌های ژئوفیزیکی در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ پیشنهاد شد. امسال باستان‌شناسانی از اداره‌ی آثار باستانی ایلیا، موسسه‌ی باستان‌شناسی اتریش، دانشگاه ماینز و دانشگاه کیل (دکتر دِنیس ویلکِن) نخستین کاوش جامع سایت را به عنوان بخشی از برنامه‌ی ۵ ساله‌ی اکتشاف ناحیه برای شناسایی پرستشگاه و بندر باستانی سامیکوس آغاز کردند.

کشف معبد باستانی «خدای دریا» در یونان

(بخشی از حوضچه مرمری یافت شده در معبد)


شعبه‌یِ آتنِ موسسه‌ی باستان‌شناسی اتریش در یک پست فیس‌بوکی توضیح می‌دهد: «لایه‌های ضخیم کاشی‌های سقف، فضای بین دیوار‌ها را پر می‌کند. براساس ناهنجاری‌های ژئوفیزیکی، ساختمانی با حداقل ۲۸ متر طول را می‌توان حساب کرد که دو اتاق داخلی و همچنین ایوان بالای معبد و نهان‌خانه داشته است. این ساختمان بزرگ کشیده‌ چیزی جز یک معبد باستانی واقع در مکان پرستشگاه پوزئیدون نیست که شاید وقف خود ایزد بوده است.»


در ارتباط با بقایای یک سقف کوتاه، کشف یک حوضچه‌ی مرمری شاهدی بر قدمت‌سنجیِ ساختمان بزرگ به دوره‌ی باستانی است. خودِ حوضچه‌ی بزرگ مرمری که تقلیدی از یک کاسه‌ی برنزی است، مشخصه‌ی وجود یک پرستشگاه است.


این اکتشاف روشنگر اهمیت سیاسی و اقتصادی اتحادیه‌ی شهرهای تریفیلیان در قرن ششم پیش از میلاد است؛ زمانی که پرستشگاه پوزئیدون در سامیکون مرکز هویت مذهبی و قومی آن‌ها بوده است.

منبع: arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید