درآمد عجیب و غریب ایرلاین‌ها از مسافران جا مانده اجباری!

درآمد عجیب و غریب ایرلاین‌ها از مسافران جا مانده اجباری!

در یک اتفاق جدید در بخش حمل و نقل هوایی شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها نسبت به تغییر برنامه پروازی و انجام پرواز چند ساعت زودتر از زمان اعلام شده و ثبت شده بر روی بلیت اقدام می‌کنند

کد خبر : ۱۱۱۹۳۲
بازدید : ۳۶۶

در روز‌های اخیر شاهد وقوع پدیده‌هایی خاص در صنعت حمل و نقل هوایی هستیم به گونه ایکه شرکت‌های هواپیمایی که تاخیرات مکرر و گا‌ها چند ساعته آن‌ها به دلایل مختلف که بیشتر حول محوز مشکلات فنی می‌گردد با انتقادات زیادی مواجه است حال برخی از ایرلاین‌ها نسبت به انجام پرواز چند ساعت زودتر از موعد تعیین شده اقدام کرده و تنها با ارسال پیامک به دارنده بلیت که در بسیاری از موارد یا مسافر برای تغییر ساعت سفر با مشکل مواجه است و یا اساسا از پیامک مطلع نمی‌شود از سفر جامانده و یرلاین بدون هیچ گونه مشکلی نه تنها پولی باز پرداخت نمی‌کند بلکه از این راه سعی دارد زیان‌های خود را از جیب مسافران جامانده جبران کنند.

موضوعی رییس سازمان هواپیمای معتقد است برای پرواز‌هایی که زودتر از ساعت مقرر انجام شده‌اند چه با ارسال پیامک اطلاع رسانی و چه بدون اطلاع رسانی به ارسال پیامک، محل پیگری باز است واگر به صورت یک برنامه مستمر رخ دهد حتما تخلف محسوب می‌شود.

اخیرا در کنار تاخیر‌های متوالی پرواز‌ها به دلایل مختلف، شاهد رواج پدیده انجام پرواز‌ها زودتر از ساعت و زمان درج شده بر روی بلیت هستیم.

در یک اتفاق جدید در بخش حمل و نقل هوایی شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها نسبت به تغییر برنامه پروازی و انجام پرواز چند ساعت زودتر از زمان اعلام شده و ثبت شده بر روی بلیت اقدام می‌کنند و برای اطلاع رسانی به مسافران تنها به ارسال پیامک به شماره ثبت شده کفایت می‌کنند، در حالی که ممکن است به هر دلیلی مسافران به آن شماره دسترسی نداشته باشند.

وقتی هم که در موعد مقرر به فرودگاه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند هم پرواز مورد نظرشان و پول که بابت خرید بلیت پرداخته‌اند، پریده است و هیچ خسارتی متوجه ایرلاین نخواهد شد.

محمد محمدی‌بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این اقدام برخی از ایرلاین‌های داخلی نسبت به انجام پرواز زودتر از موعد و زمان درج شده بر روی بلیت پرواز و نحوه اطلاع‌رسانی از تغییر برنامه پروازی از طریق ارسال پیامک به مسافران اظهار داشت:

برنامه پروازی باید بر اساس برنامه جدول زمان‌بندی انجام شود. البته اگر موضوعی خاصی مطرح شود مانند درخواست پرواز گروهی یا موضوعات علمیاتی مانند شرایط جوی یا برنامه‌ریزی‌های خاص ایرلاین‌ها، با هماهنگی‌هایی که با ذی‌نعفان انجام می‌شود، پرواز زودتر از زمان مقرر برقرار می‌شود.

وی تاکید کرد: شاید این موضوعات به صورت موردی و اتفاقی باشد، انجام پرواز زودتر از موعد مانعی ندارند، اما اگر به صورت یک برنامه مداوم و مستمر رخ دهد حتما تخلف محسوب می‌شود و باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت ارایه گزارش‌ها به صورت جدی با این موضوع و تخلف برخورد می‌کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به این سوال که ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش باید چند ساعت قبل از تغییر برنامه پروازی، ساعت جدید پرواز را به مسافران اعلام کنند، گفت: این موضوع به دستورالعمل حقوق مسافر بر می‌گردد و در دستورالعمل جدید حقوق مسافر با جزییات به این موضوعات پرداخته شده است و لحاظ شده که ایرلاین‌ها برای کنسلی و یا تغییر زمان پرواز در چه بازه زمانی مجاز به اطلاع‌رسانی هستند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره مواردی از اطلاع رسانی که به هر دلیلی پیامک به دست مسافران نمی‌رسد، ادامه داد: عدم ارسال پیامک به مسافران به موضوع خرید بلیت چارتری یا خرید بلیت از مبادی غیر قانونی برمی‌گردد، اما اگر کسی راساَ نسبت به خرید بلیت از سامانه اقدام کند و یا بلیت پرواز برنامه‌ای خریداری کند حتما هر گونه اطلاع‌رسانی به شماره همراه ثبت شده پیامک ارسال می‌شود.

به هر حال اگر کسی به صورت چارتری خریده باشد و پیامک تغییر برنامه به دستش نرسیده باشد باید از همان سایتی که بلیت را خریداری کرده، پیگیری کند.

محمدی‌بخش افزود: البته باید توجه داشته باشیم در برخی از موارد اساسا چنین پروازی هم وجود نداشته که در این موضوع دستگاه‌های قضایی ورود کرده‌اند و اگر سایت معروف یا غیر معروف و حتی ایرلاین‌ها خارج از چارچوب و غیربرنامه‌ای بلیتی به فروش برسانند مرجع قضایی به این موضوع ورود می‌کند. منظور از پرواز‌های غیربرنامه‌ای پرواز‌های فوق‌العاده است چراکه در پرواز‌های فوق‌العاده هم شاهد این اتفاقات هستیم.

وی گفت: به طور کلی برای پرواز‌هایی که زودتر از ساعت مقرر انجام شده‌اند چه با ارسال پیامک اطلاع رسانی و چه بدون اطلاع رسانی به ارسال پیامک، محل پیگری باز است و براساس دستورالعمل حقوق مسافران با تخلف انجام شده برخورد می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان ابلاغ دستورالعمل جدید حقوق مسافر ادامه داد: دستورالعمل جدید نهایی شده، اما درباره بخش‌های حقوقی این دستعورالعمل، دستگاه‌های نظارتی باید اظهار نظر کنند و تا چند روز دیگر مقررات جدید را ابلاغ می‌کنیم.

منبع: آرمان امروز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید