کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می‌کند؟

کدام لوازم خانگی بیشترین برق را مصرف می‌کند؟

ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی چهار وسیله بزرگ خانگی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) بیشترین مصرف را دارند.

کد خبر : ۱۱۲۱۸۱
بازدید : ۴۶۵

هر ماه قبض برق جدید به دست‌تان می‌رسد و تقریباً خواندن آن ترسناک جلوه می‌دهد. هر بار خواندن آن به بازی حدس و گمان بدل گشته است: آیا هزینه آن نسبت به دوره‌ی قبل بیشتر شده است یا کمتر؟ حتی در برخی از ماه‌های مشخص سال کنجکاو می‌شوید که چگونه و چرا قبض‌ها تا این حد غیر منصفانه محاسبه شده است.

در پاره‌ای از مواقع بهتر است برای تصمیم‌گیری راجع به استفاده کمتر از لوازم خانگی پرمصرف، آن وسایلی را بیابید که بیشترین انرژی را در منزل‌تان مصرف می‌کند. در اینجا اطلاعاتی راجع به چهار وسیله‌ی اولی که بیشترین مصرف برق را در منزل‌تان دارند و شیوه‌های کارآمد برای کاهش هزینه‌ی کلی قبض در هر ماه به‌دست خواهید آورد.

ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی چهار وسیله بزرگ خانگی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) بیشترین مصرف را دارند.

۱- ماشین ظرفشویی: طبق پژوهش‌های انجام شده، سالانه تنها مقدار کم برق مصرفی مربوط به ماشین ظرفشویی است. در حالیکه این وسایل در طول سال برق بسیار کمی استفاده می‌کنند، از سوی دیگر مقدار مصرف آب بسیار بالایی دارند.

استفاده از ماشین ظرفشویی‌هایی دارای صلاحیت رتبه‌بندی ستاره سبب می‌شود سالانه صد‌ها لیتر و همچنین مقادیر زیادی انرژی صرفه‌جویی کنید. صرف اندکی هزینه‌ی بیشتر برای خرید وسیله‌ای نوآورانه، در دراز‌مدت باعث صرفه‌جویی پول بیشتری می‌شود.

ماشین ظرفشویی برای شستن موثر ظروف از آب داغ استفاده می‌کند، ولی از آنجایی که آب ورودی به ماشین ظرفشویی سرد است، ماشین ظرفشویی باید آب را توسط هیتر داخلی گرم کند؛ بنابراین می‌توان با اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم خانه از میزان مصرف برق کاست.

همچنین ماشین ظروف بعد از اتمام شستن ظروف دوباره توسط هیتر ظروف را خشک می‌کند و باز هم می‌توان باز خاموش کردن ماشین ظرفشویی بعد از اتمام شستشو از مصرف بیشتر برق جلوگیری کرد.

۲- اجاق یا فر برقی: چنانچه روزی یکبار مجبور به استفاده از اجاق یا فر برقی با دمای ۳۵۰ درجه باشید، تقریباً در سال حدود دو برابر ماشین ظرفشویی برق مصرفی خواهد بود. اگر جزو افرادی هستید که از اجاق، در برخی مواقع با درجه‌ی بالا، زیاد استفاده می‌کنند، بهتر است اندکی سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.

در هر بار پخت‌و‌پز، سعی کنید وعده‌های غذایی بیشتری بپزید تا لازم نباشد به اجاق به منظور گرم شدن جهت پختن غذا‌های تازه فشار وارد آید. با اجرای چند ترفند در شیوه‌ی پخت‌و‌پزتان تفاوت بزرگی در قبض برق ماهانه‌تان احساس خواهید کرد.

استفاده از اجاق برقی هنوز در ایران مانند کشور‌های دیگر به خاطر وجود منابع ارزان‌تر گاز مرسوم نشده است. ولی اجاق‌های برق دارای مزایای نسبت به اجاق‌های گازی می‌باشند. در ضمن استفاده نادرست از اجاق گاز خود باعث افزایش مصرف گاز شده و اکثر خانواده‌ها شاهد قبض‌های گاز بالا حتی در فصول غیر سرد هستند.

۳- یخچال: این جعبه‌ی خنک در همه حال انرژی مصرف می‌کند. یخچال جزو آن دسته وسایلی نیست که بتوان برای صرفه‌جویی در مصرف برق آن را برای مدتی خاموش کرد. این وسیله‌ی بزرگی است که همواره باید خنک باقی بماند. چنانچه دوست دارید از هزینه‌ی زیاد در مورد این وسیله اجتناب فرمائید، مطمئن شوید در دمای مناسب فعالیت می‌کند و هوای بیش از حد سرد ایجاد نمی‌کند.

در یخچال‌های جدید به لطف استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند کمپرسور اینورتر، در میزان مصرف برق صرفه‌جویی شده است. البته حتی در یخچال‌های قدیمی‌تر با رعایت اصول استفاده صحیح و همچنین انجام سرویس‌های دوره‌ای مانند تمیز کردن کویل‌ها، بررسی آب‌بندی لاستیک درب و باز و بسته نکردن زیاد یخچال می‌توان به میزان قابل ملاحظه‌ای در مصرف برق صرف‌جویی کرد.

۴- ماشین لباسشویی (و خشک‌کن): شستشو و خشک کردن لباس در خانه همزمان هم لوکس به نظر می‌رسد و هم نوعی نفرین. هر زمان که دوست داشته باشید از همه فواید شستشوی لباس‌ها بهره‌مند خواهید بود، ولی انجام اینکار هر ماه برایتان هزینه در بر خواهد داشت.

طبق بررسی‌ها، هزینه‌ی متوسط هر خانوار برای استفاده از ماشین لباسشویی سالانه بیشتر از دیگر لوازم خانگی است. استفاده از آب سرد به جای آب گرم برای شستشو یکی از شیوه‌های صرفه‌جویی بیشتر در هزینه است. فقط در صورت لزوم از آب گرم استفاده کنید. حتی خریداری خشک‌کن و شوینده‌های به‌صرفه هم می‌تواند مقداری پول در قبض برق بعدی‌تان صرفه‌جویی کند.

شاید نتوان به طور موثر در میزان مصرف برق یک ماشین لباسشویی صرفه‌جویی کرد، ولی می‌توان با استفاده از ماشین لباسشویی در زمان کم بار برقی و اجتناب از استفاده‌ی آن در اوج مصرف از میزان هزینه برقی مصرف کاست. البته این مورد در کنتور‌های جدید سه زمانه صادق است. رعایت این نکته برای تمام لوازم خانگی به نفع شما خواهد بود.

داشتن وسایلی با کارایی انرژی تفاوت بزرگی در هزینه‌ی قبوض ماهانه ایجاد می‌کند. همواره می‌توانید در فروشگاه محل زندگی‌تان به‌دنبال وسایلی دارای گواهی بهره‌وری انرژی باشید تا لازم نباشد هیچگاه نگران صادر شدن قبض برقی سنگین باشید.

می‌توانید برند‌های برتر وسایل را بیابید که هدف‌شان راحت‌تر کردن سبک زندگی‌تان باشد. به‌جای غصه خوردن در خصوص مقدار برق مصرفی‌تان، شروع به استفاده از وسایلی فرمائید که دارای فناوری هوشمند هستند و چنین صرفه‌جویی‌هایی را برایتان انجام می‌دهند.

در صورتی که شما تصمیم دارید برای لوازم خانگی کم مصرف سرمایه‌گذاری کنید و یا مایلید بار‌های الکتریکی منزل خود را تعیین کنید شما می‌توانید مصرف برق آن‌ها را تخمین بزنید.

فرمول تخمین مصرف برق لوازم خانگی

شما می‌توانید برای تعیین انرژی مصرفی یک دستگاه از این فرمول استفاده کنید:

مصرف کیلووات ساعت در روز ۱۰۰۰÷ تعداد ساعات مصرفی در روز × مقدار وات

یک کیلووات = ۱۰۰۰ وات

رقم فوق را در تعداد روزهائی که از دستگاه در طول سال استفاده کرده‌اید ضرب کنید. سپس می‌توانید با ضرب کردن تعداد کیلووات ساعت در سال در نرخ کیلووات ساعت برق محل خود، هزینه سالیانه برق مصرفی دستگاه خود را محاسبه کنید.

توجه: برای تعیین تعداد ساعت‌هایی که یخچال با ماکزیمم مقدار وات کار می‌کند، مجموع ساعاتی که یخچال به برق وصل است بر عدد سه تقسیم کنید. اگرچه یخچال همیشه روشن است، ولی برای حفظ درجه حرارت یا در داخل آن موتور یخچال روشن و خاموش می‌شود.

مثال ۱= فن پنجره:
کیلووات ساعت ۹۶ = ۱۰۰۰ ÷ (۱۲۰ روز در سال × ۴ ساعت در روز × ۲۰۰ وات)

۵۰ هزار ریال در سال = ۵۲۹ ریال × ۹۶ کیلووات ساعت

مثال ۲: کامپیوتر شخصی و مانیتور:
کیلووات ساعت ۳۹۴ = ۱۰۰۰ ÷ (۳۶۵ روز در سال × ۴ ساعت در روز × ۱۵۰ + ۱۲۰ وات)

۱۶۰ هزار ریال = ۵۲۹ ریال × ۳۹۴ کیلوات ساعت

مقدار وات:
شما می‌توانید مقدار وات اغلب لوازم خانگی را در پائین یا پشت آن‌ها یا بر روی پلاک برنجی آن‌ها نگاه کنید. مقدار وات نوشته شده حداکثر مقدار برقی است که دستگاه شما دریافت می‌کند. چون تعداد زیادی از لوازم خانگی دارای دامنه تنظیم‌های مختلف هستند (مثلاً ولوم رادیو) مقدار واقعی برق مصرفی به درجه تنظیم مورد استفاده آن بستگی دارد.

در صورتی که مقدار وات روی دستگاه نوشته نشده باشد، شما می‌توانید با پیدا کردن جریان (به آمپر) و ضرب کردن آن در ولتاژ مصرف شده توسط دستگاه مقدار وات را تعیین کنید. اغلب لوازم خانگی در آمریکا از برق ۱۲۰ ولت استفاده می‌کنند. لوازم خانگی بزرگتر مانند خشک‌کن لباس، اجاق خوراک پزی برقی از برق ۲۴۰ ولت استفاده می‌کنند. آمپر دستگاه ممکن است روی آن در محل وات نوشته شده باشد. در غیر اینصورت از یک آمپرسنج با گیره استفاده کنید و با اتصال گیره به یکی از دو سیم دستگاه جریان آنرا اندازه‌گیری کنید. شما می‌توانید این نوع آمپرسنج را از فروشگاههائی تهیه کنید که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‌فروشند. در حالیکه دستگاه روشن است مقدار جریان را از روی صفحه نشاندهنده آمپرسنج بخوانید.

در هنگام اندازه‌گیری جریان موتور دستگاه توجه کنید که آمپرسنج حدود مقدار جریان را در اولین ثانیه‌ای که موتور شروع به کار می‌کند سه برابر بیشتر از زمانی که به آرامی کار می‌کند نشان می‌دهد.

تعداد زیادی از لوازم خانگی هنگامی که کلید آن‌ها خاموش می‌شود مقدار کمی برق مصرف می‌کنند. این شرایط را اصطلاحاً بار‌های فانتوم Phantom می‌گویند که در اغلب لوازم برقی مانند تلویزیون، سیستم استریو، کامپیوتر و لوازم آشپزخانه وجود دارد. اغلب بار‌های فانتوم، مصرف انرژی لوازم برقی را چندین وات ساعت افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از جریان یا بیرون کشیدن دو شاخه دستگاه از داخل پریز، برق دستگاه را به طور کامل قطع کنید.

مقدار وات لوازم خانگی
چند نمونه مقدار وات لوازم خانگی به قرار زیر است:

آکواریم = ۱۲۱۰-۵۰ وات
رادیو ساعت دار = ۱۰ وات
قهوه ساز = ۱۲۰۰-۹۰۰ وات
ماشین لباسشوئی = ۵۰۰-۳۵۰ وات
خشک‌کن لباس = ۵۰۰۰-۱۸۰۰ وات
ماشین ظرفشوئی = ۲۴۰۰-۱۲۰۰ وات (استفاده از سیستم خشک‌کن مصرف انرژی را در حد قابل توجه افزایش می‌دهد.)
دستگاه ضدرطوبت = ۷۸۵ وات
پتو برقی یکنفره/ دو نفره = ۶۰/۱۰۰ وات
پنکه سقفی = ۱۷۵-۶۵ وات
فن داخل پنجره = ۲۵۰-۵۵ وات
هود = ۷۵۰ وات
فن کل خانه = ۷۵۰-۲۴۰ وات
سشوار یا موخشک کن = ۱۸۷۵-۱۲۰۰ وات
بخاری برقی (قابل حمل) = ۱۵۰۰-۷۵۰ وات
اتوی لباس = ۱۸۰۰-۱۰۰۰ وات
اجاق ماکروویو = ۱۱۰۰-۷۵۰ وات
کامپیوتر شخصی:
CPU فعال/ غیرفعال = ۱۲۰/۳۰ وات یا کمتر
مانیتور فعال/ غیرفعال= ۱۵۰/۳۰ وات یا کمتر
نوت بوک= ۵۰ وات
رادیو (استریو) = ۴۰۰-۷۰ وات
یخچال (ضد برفک، ۱۶ فوت) = ۷۲۵ وات
تلویزیون صفحه تخت ۱۲۰ وات
توستر = ۱۴۰۰-۸۰۰ وات
دی وی دی پلیر = ۲۵-۲۰ وات
جارو برقی = ۱۴۴۰-۱۰۰۰ وات
آبگرمکن برقی = ۵۵۰۰-۴۵۰۰ وات
پمپ آب چاه عمیق = ۱۱۰۰-۲۵۰ وات

منبع: پشتیبان سرویس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید