«آاادت نمی‌کنیم» وام‌دار فرهادی نیست

در نشست فیلم «آآادت نمی‌کنیم» بارها اعلام شد که این فیلم وام‌دار سینمای اصغر فرهادی نیست بلکه وامدار سینمای رومن پولانسکی است.

کد خبر : ۱۱۲۳۵
بازدید : ۶۴۲۲
در نشست فیلم «آآادت نمی‌کنیم» بارها اعلام شد که این فیلم وام‌دار سینمای اصغر فرهادی نیست بلکه وامدار سینمای رومن پولانسکی است.

به گزارش ایسنا،‌ در آغاز این نشست که صبح روز 20 بهمن ماه در تالار «سعدی» برج میلاد برگزار شد‌، خسرو نقیبی منتقد جلسه در توضیحاتی پیش‌بینی کرد که بخش زیادی از پرسش‌ها درباره تاثیرپذیری کارگردان فیلم «آاادت نمی‌کنیم» از سینمای اصغر فرهادی خواهد بود و به همین دلیل ترجیح می‌داد در اول جلسه این موضوع را مطرح کند که این برچسب‌ زدن به فیلم بی‌انصافی است و باعث می‌شود، دایره سینمای اجتماعی تنگ شود.

این منتقد سینما اضافه کرد: اگر قرار باشد فیلم «آاادت نمی‌کنیم» وامدار سینمایی باشد‌، این فیلم از نظر فضا و قصه وامدار سینمای پولانسکی خواهد بود و از اشل سینمای امروز ایران جلوتر است.

بعد از این سخنان ابراهیم ابراهمیان کارگردان این فیلم با تایید نظرات منتقد، گفت: فیلم خیلی پولانسکی‌ وار ساخته شده و شرایط بصری‌اش نزدیک به سینمای این فیلمساز است.

وی افزود: هرچه را بلد بودم در این فیلم پیاده کردم و کوشیدم به نتیجه خوبی برسیم.

ابراهیمیان با بیان اینکه نزدیک به یازده ماه روی فیلمنامه این فیلم کار شده‌، اضافه کرد: تلاش کردیم از شرایط مرسوم ممیزی‌های سینمای ایران تا حد ممکن بگذریم.

وی شرایط فیلمسازان برای رساندن آثارشان به جشنواره فیلم فجر یادآور شد و افزود: فیلمساز نباید به جشنواره فکر کند بلکه ما باید فیلممان را بسازیم. جشنواره مسیری است که در طول حیات یک فیلم پیش می‌آید اما نباید فیلم را قربانی آن کرد. هرچند معمولا این اتفاق می‌افتد.

وی که در این فیلم با بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن ،‌هدیه تهرانی‌، ساره بیات‌، حمید آذرنگ‌، پانته‌آ پناهی‌ها و ... همکاری دارد‌، درباره دشواری کارکردن با این گروه بازیگری توضیح داد: اول بین من و تک تک بازیگران مفاهمه ایجاد شد و بعد به یکدیگر اعتماد کردیم. هیچ مشکلی با هیچ یک از بازیگران نداشتم. هرچند در طول پروسه ساخت فیلم بارها شنیدم که افرادی می‌پرسیدند چگونه با این بازیگران کار کردی. چون هر کدام از آنها سختی‌ خاص خود را دارند اما خوشبختانه گروه خیلی خوبی داشتیم و همه چیز در خدمت یک فیلم خوب بود.

در این نشست سارا سلطانی که در نگارش فیلمنامه با ابراهیمیان همکاری داشته است با ارائه توضیحاتی درباره روند نگارش فیلمنامه این فیلم افزود: ما همیشه خیلی پله پله با هم جلو می‌رویم اما مهندسی فیلمنامه بدون ابراهیمیان غیرممکن است. چون او هوش و صبر بالایی دارد.

پیمان جعفری تهیه کننده این فیلم نیز با گرامی داشت یاد و خاطره یدلله نجفی صدابردار سینما که چندی پیش درگذشته است‌، تاکید کرد: این فیلم را متعلق به ابراهیمیان می‌دانم و درست نیست که آن را شبیه فیلم‌های دیگر بدانیم.

همچنین علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم ،‌حامد ثابت آهنگساز آن ‌، ژینوس پدرام‌ تدوین گر نیز در این جلسه حضور داشتند و هر کدام توضیحات کوتاهی را درباره همکاری خود با ساخت این فیلم ارائه کردند.

در ادامه پانته‌آ پناهی‌ها یکی از بازیگران این فیلم درباره دلیل بازی‌اش در این اثر گفت: اولین دلیلم به خاطر گروه خوب سازنده فیلم بود، ضمن اینکه خود نقش برایم وسوسه‌انگیز بود چون تا به حال چنین نقش متفاوتی بازی نکرده بودم.

در آغاز این جلسه مدیر جلسه از ساره بیات خواست تا صحبتی ابتدایی درباره همکاری‌اش با ابراهیمیان ارائه کند اما بیات ترجیح داد تا به پرسش خبرنگاران پاسخ بگوید.

او در ادامه در پاسخ به پرسش مدیر جلسه (حسام الدین مقامی کیا) درباره حضورش در این فیلم گفت: وسواس و سختگیری ابراهیمیان خیلی به جا و لازم بود و اگر چنین نباشد بازیگر نمی‌تواند به او اعتماد کند.

از آنجا که در این نشست هیچ یک از خبرنگاران پرسشی را مطرح نکردند، در بخش پایانی ساره بیات رو یک تکه کاغذ نوشته بود؛ "بچه‌ها خسته نباشید" و این کاغذ را مقابل دوربین عکاسان حاضر در نشست گرفت.

وی در پایان گفت: آرزو می‌کنم جلسات نقد فقط ویترین نباشد، وقتی یک سال برای یک کار زحمت می‌کشیم دوست داریم درباره خیلی جزئیات بیشتر در آن کار حرف بزنیم و امیدوارم در آینده این فرصت گفت‌وگو فراهم شود.

از دیگر حاضران در این نشست شهرام اخلاص‌پور (مجری طرح فیلم) بود.

نشست «پل خواب» به کارگردانی بکتای براهنی امروز 20 بهمن ماه برگزار نشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید