هشدار سازمان هواشناسی؛ بارش شدید باران در ۱۰ استان

هشدار سازمان هواشناسی؛ بارش شدید باران در ۱۰ استان

بر اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست.

کد خبر : ۱۱۲۶۲۸
بازدید : ۷۹۶

سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران در ۱۰ استان و نفوذ سامانه بارشی و نفوذ سامانه بارشی به استان‌های مختلف کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی بارش شدید باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد تگرگ از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۰ تا ۱۲ آبان) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه شنبه در لرستان، شمال خوزستان، گلستان، جنوب مرکزی، چهارشنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب و جنوب اصفهان و پنج‌شنبه در خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، شرق خوزستان، نیمه شمالی بوشهر و جنوب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وقوع سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی پرهیز از تردد و اسکان درحاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، بررسی استحکام سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، تسریع در کاشت محصولات پاییزه را توصیه می‌کند.

در ادامه این سازمان با صدور هشدار سطح زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی و رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش و نفوذ گردوخاک، کاهش دما و احتمال رخداد مه از دوشنبه تا جمعه (۹ تا ۱۳ آبان) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شرق گیلان، غرب مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، قزوین، البرز و تهران، سه‌شنبه در گیلان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، همدان، مرکزی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، چهارشنبه در گیلان، لرستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قم، اصفهان، ایلام، همدان، مرکزی، پنج‌شنبه در خراسان شمالی، سمنان، یزد، شمال کرمان، اصفهان، گلستان و جمعه در نیمه‌شمالی کرمان، فارس، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب یزد پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفر‌های بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها احتیاط در سفر‌های برون شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید