حال خوبِ شاخص بورس

حال خوبِ شاخص بورس

شاخص‌کل بورس در یک روز نسبتا خوب توانست بیش از ۱۰‌هزار و ۶۰۰ واحد معادل ۸۴/ ۰درصد بازدهی مثبت را به‌ارمغان آورد.

کد خبر : ۱۱۲۷۳۹
بازدید : ۲۳۵

بورس تهران که نسبت به اواخر اردیبهشت‌ماه در حدود ۲۰‌درصد افت را تجربه کرده، چند روزی بوده که رشد خوبی را به‌همراه داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخبار مختلفی باعث این رشد شده‌است، اما همچنان نشانه‌هایی از رونق در آمار معاملاتی مانند ارزش معاملات، ورود و خروج پول و غیر‌ه دیده نمی‌شود. چند روزی است که بازار سهام پس چند‌ماه ریزش مداوم توانست کمی حرکات مثبتی از خود به نمایش بگذارد.

یکی از دلایل این موضوع ناشی از بسته حمایتی منتشرشده است که کمی رونق را به بازار بازگردانده است، اما همچنان باید توجه داشت که آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و دیگر متغیر‌ها هنوز که هنوز است خبری از رونق را به‌همراه ندارند.

شاخص‌کل بورس در یک روز نسبتا خوب توانست بیش از ۱۰‌هزار و ۶۰۰ واحد معادل ۸۴/ ۰درصد بازدهی مثبت را به‌ارمغان آورد. در این میان شاخص هم‌وزن نیز از شاخص‌کل عقب نمانده و رشد ۴۲۴۳‌واحدی معادل ۱۸/ ۱درصدی را به‌ثبت رساند.

این آمار‌ها نشان می‌دهند که دو نماگر اصلی بازار تا حدودی همگرا بوده و نشان‌دهنده حال خوب سهام بزرگ و کوچک است. در میان صنایع مختلف بورسی و فرابورسی ۵صنعت «خودرو و قطعات»، شیمیایی، فرآورده نفتی، فلزات اساسی و «بیمه و بازنشستگی» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در دو صنعت «خودرو و قطعات» و شیمیایی، نماد‌های مثبت زیادی به چشم می‌خورند و دیگر نماد‌های معامله‌شده اکثرا در اطراف صفر تابلو کار خود را به پایان رساندند، اما در ۳ صنعت باقی‌مانده اکثر نماد‌ها حول صفر تابلو در حال نوسان بوده و نماد‌های کمتری در درصد‌های مثبت معامله می‌شدند. برای بررسی میزان رونق در بازار سهام باید به بررسی متغیر‌های به‌خصوصی پرداخت.

یکی از این متغیر‌ها ارزش معاملات خرد است که به تحلیلگران کمک می‌کند حال بازار را بهتر درک کنند. در روز سه‌شنبه همان‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهند ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) برابر با ۱۴۵۶‌میلیارد تومان بود. برای داشتن سنجش بهتر نسبت به این عدد باید آن را با گذشته مقایسه کنیم.

بررسی‌ها حاکی از این است که میانگین روزانه ارزش معاملات در مهر‌ماه برابر با ۱۲۶۰‌میلیارد‌تومان بود، در نتیجه می‌توان گفت در روز گذشته استقبال فعالان از بازار سهام به‌طور میانگین بهتر از ماه‌گذشته بوده است. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در پاییز تا به امروز برابر با ۱۵۶۳‌میلیارد‌تومان بوده است.

از این دو میانگین می‌توان متوجه شد که رونق در بورس نسبت به ماه گذشته رشد داشته است، زیرا میانگین ارزش معاملات خرد در آبان نسبت به مهر رشدی بالغ بر ۲۴‌درصد را تجربه کرده است، اما مقایسه میزان ارزش معاملات خرد در روز معاملاتی اخیر با میانگین ۱۰ روز اول پاییز نشان می‌دهد که امروز نسبت به چند روز گذشته رونق خوبی را به خود ندیده است.

از دیگر متغیر‌هایی که می‌توان به کمک آن شرایط بازار‌های مالی را بهتر درک کرد، میزان ورود یا خروج پول افراد حقیقی از بازار است. یکی از مواردی که باعث ایجاد یک روند صعودی پر‌قدرت در بازار‌های مالی می‌شود، وارد‌شدن پول افراد خرد به بازار است؛ بنابراین بررسی این آمار از اهمیت خاصی برخوردار است.

در روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی برابر با ۱۵۷‌میلیارد تومان بوده است. این خروج پول نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد بازار بهتری نسبت به بورس تهران را برای سرمایه‌گذاری، مورد هدف قرار داده‌اند. این موضوع کمی شرایط را برای بازار سهام دشوار می‌کند، زیرا با خارج‌شدن پول افراد حقیقی، رکود در این بازار فراگیر شده و همین موضوع باعث عدم‌تشکیل روند مثبت بلندمدت در شاخص‌کل می‌شود.

مقایسه این خروج پول با میانگین روزانه آن در مهر‌ماه و ۱۰ روز اول آبان نشان می‌دهد که مقدار آن دچار افت شده‌است. آمار‌ها نشان می‌دهند که میانگین روزانه خالص تغییر مالکیت افراد خرد به کلان در مهر برابر با ۱۷۴‌میلیارد تومان و این میانگین در آبان تا به امروز برابر با ۳۰۶‌میلیارد تومان بوده است، در نتیجه مقایسه آمار خروج پول روز گذشته با دو میانگین محاسبه شده حاکی از افت به ترتیب ۱۰‌درصدی و ۴۹‌درصدی میزان خالص خروج پول است.

بررسی میزان خالص ورود و خروج پول افراد حقیقی به صنایع گوناگون نشان می‌دهد که ۵ صنعت ماشین‌آلات، مواد دارویی، انبوه‌سازی، سرمایه‌گذاری و «بیمه وصندوق بازنشستگی» با بیشترین استقبال توسط سرمایه‌گذاران خرد مواجه شدند و هرکدام به ترتیب شاهد خالص ورود پولی برابر با ۶/ ۵میلیارد‌تومان، ۴/ ۵‌میلیارد تومان، ۱/ ۳‌میلیارد تومان، ۷/ ۱‌میلیارد‌تومان و ۱/ ۱‌میلیارد‌تومان بودند.

در طرف خالص خروج پول افراد حقیقی نیز ۵ صنعت فرآورده‌های نفتی، «خودرو و قطعات»، بانک‌ها، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را به‌ثبت رساندند. در بین این ۵صنعت، صنعت فلزات اساسی نسبت به دیگر صنایع شاهد خروج پول سنگین‌تری شد که قابل‌توجه است.

این ۵ صنعت به ترتیب هرکدام شاهد ۸۲‌میلیارد تومان، ۵/ ۱۷میلیارد‌تومان، ۴/ ۱۶‌میلیارد‌تومان، ۲/ ۱۶‌میلیارد‌تومان و ۳/ ۱۱‌میلیارد‌تومان خالص خروج پول افراد حقیقی بودند. در بازار روز سه‌شنبه از میان ۶۹۳‌نماد بورسی و فرابورسی که مورد معامله قرارگرفتند، ۵۰۵‌نماد با درصد مثبت، ۱۴۱‌نماد با درصد منفی و ۴۷‌نماد در صفر تابلو، کار خود را به اتمام رساندند.

این آمار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰‌درصد نماد‌های معامله‌شده مثبت، ۲۰‌درصد نماد‌ها منفی و نزدیک به ۷‌درصد از آن‌ها در صفر تابلو در حال نوسان بودند.

در میان نماد‌های پرتراکنش بورس ۳‌نماد شستا، شبندر و شپنا بیشترین تراکنش را به‌همراه داشتند و هرکدام به ترتیب ارزش معاملاتی معادل ۵۱‌میلیارد تومان، ۹۸‌میلیارد تومان و ۷۵‌میلیارد تومان را به‌ثبت رساندند. در بین سهم‌های معامله‌شده در فرابورس، ۳‌نماد دی، فرابورس و گدنا جزو پر‌تراکنش‌ترین نماد‌ها بودند و هرکدام توانستند ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۶‌میلیارد تومان، ۲۱‌میلیارد تومان و ۱۷‌میلیارد تومان را به‌ثبت برسانند.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید