بنای باستانی در مکزیک که دوباره در زیر خاک دفن شد

بنای باستانی در مکزیک که دوباره در زیر خاک دفن شد

محققان در مکزیک ناچار به دفن دوباره‌ی یک بنای عجیب باستان‌شناسی شدند؛ بنایی که آن را در حومه‌ی مکزیکوسیتی یافته بودند.

کد خبر : ۱۱۳۲۷۸
بازدید : ۲۱۴۰

فرادید | کشف مورد نظر تونلی است که قرن‌ها پیش به عنوان بخشی از Albarradón de Ecatepec ساخته شده است: یک سیستمِ کنترلِ سیل متشکل از آب‌بند‌ها و راه‌های آبی که برای حفاظت از شهر تاریخی تنوچتیتلان در برابر طغیانِ آب‌ها بنا شده است.

به گزارش فرادید ، تنوچتیتلان که به شکل گسترده به عنوان پایتخت امپراتوری آزتک در نظر گرفته می‌شود، دارای سیستم‌های سد متعدد برای پیشگیری از سیل‌های ناشی از باران‌های سیل‌آسا بود، اما فاتحان اسپانیایی در آغاز نتوانستند طرح ماهرانه‌ی این زیرساخت‌های بومی را درک کنند، بنابراین بسیاری از سازه‌های پیش-اسپانیایی را در سال‌های اولیه‌ی استعمار از بین بردند. با وجود این، پس از سیل‌های بسیاری که مکزیکوسیتیِ استعماری اولیه را زیر آب بردند، Albarradón de Ecatepec و دیگر سیستم‌های کنترل سیل مانند آن در اوایل دهه‌ی ۱۶۰۰ ساخته یا تعمیر شدند.

باستان‌شناسان وادار به دفن دوباره کشف غیرعادی‌شان در پایتخت قدیمی آزتک شدند

قرن‌ها بعد، باستان‌شناسان موسسه‌ی ملی مردم‌شناسی و تاریخ یک چنین طرحی را در Albarradón de Ecatepec کشف کردند و سال ۲۰۰۹ تونلی را یافتند که تلفیق منحصربفردی از فرهنگ‌های خالق خودش را حفظ کرده بود. طول دروازه کوچکِ تونل فقط ۸.۴ متر بود و تها بخش کوچکی از بنای عظیم Albarradón de Ecatepec را آشکار می‌کرد که در مجموع ۴ کیلومتر طول داشته و توسط هزاران کارگر بومی ساخته شده است. اگرچه دروازه‌ی تونل کوچک است، اما یک اکتشاف مهم و غیرعادی است چرا که محققان الفبا‌های تصویری پیش-اسپانیاییِ متعددی را در این سازه پیدا کردند. در مجموع، ۱۱ نماد کشف شد؛ از جمله نماد‌های یک سپر جنگی، پرنده شکاری و قطرات آب. تصور می‌شود این نماد‌ها توسط ساکنان غیراسپانیاییِ شهر‌های اکاتپک و چیکوناتلا که در ساخت سازه کشف شده کمک کرده بودند حک شده باشد.


این آب‌بند بازتابی از نمادشناسیِ پیش-اسپانیایی است، اما معماری کلی آن نشان می‌دهد اسپانیایی‌ها مسئول طراحی آن بودند. محققان سال ۲۰۱۹ اعلام کردند: «یک هدف پروژه‌ی ما شناختِ سیستم ساخت جاده بود که به ما این امکان را داد که ثابت کنیم جاده به روش‌های پیش‌-اسپانیایی ساخته نشده، بلکه طاق‌های نیم‌دایره‌ای و سنگ‌های طاق‌ضربیِ آندسیت، ملات‌های آهکی و ماسه‌ای و کف‌پوشی روی بخش بالایی با خطوط اصلی از جنس سنگ ساختمانی دارد. در واقع همه چیز متاثر از روم و اسپانیا است.»

دفن دوباره یک کشف غیرعادی در پایتخت قدیمی آزتک


قرار بود این اکتشاف در یک نمایشگاه عمومی در معرض دید قرار بگیرد تا مردم بتوانند این ترکیب عجیب از عناصر فرهنگی آزتک و اسپانیا را که قرن‌ها عمر دارد تماشا کنند، اما متاسفانه این قرار لغو شد. سال پیش، محققان موسسه‌ی ملی مردم‌شناسی و تاریخ اعلام کردند به دلیل کمبود بودجه برای برپایی درست نمایشگاه و حفاظت از این ساختار استثنایی، بخش تونل را یک بار دیگر باید بپوشانند تا از آسیب، ویران شدن یا غارت در امان بماند.


به نقل از محققان، این تصمیم تا حد زیادی به واسطه‌ی عوارض اقتصادی بحران کووید ۱۹ در مکزیک است. محققان می‌گویند برای حفاظت از الفبا‌های تصویری حک‌شده سنگ‌کاری خواهند کرد و سپس سایتِ بادقت حفاری شده را با خاک دوباره می‌پوشانند.


این کار هر روزه‌ی باستان‌شناسان نیست که ناچار شوند گنجینه‌های فرهنگی که از زیر زمین یافته‌اند، لغوشده اعلام کنند. امیدواریم تا باز شدن دوباره‌ی این بخش از Albarradón de Ecatepec به روی نورِ روز زمان زیادی نمانده باشد.

منبع: sciencealert

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید