اگر ماشین ترمز برید، چه کنیم؟

اگر ماشین ترمز برید، چه کنیم؟

علت عمده و مهم ترمز بریدن، نشتی روغن ترمز و خالی شدن آن است. البته دو دلیل دیگر هم می‌توان برای ترمز بریدن یا عملکرد نامطلوب ترمز‌ها بیان کرد که یکی خرابی پمپ ترمز و دیگری صاف شدن لنت‌ها است. پیشنهاد ما این است که به صورت دوره‌ای خودروی خود را بررسی کنید و به ترمز‌ها اهمیت دهید و اگر مشکلی به وجود آمد سریعاً نسبت به حل آن اقدام نمایید.

کد خبر : ۱۱۳۵۰۳
بازدید : ۱۵۶۰

اگر ماشین ترمز برید باید چه اقداماتی برای جلوگیری از بروز حادثه انجام دهیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا راهکار‌های مهمی معرفی کنیم.

یکی از مهم‌ترین پدال‌هایی که زیر پای راننده قرار دارد، ترمز است و اگر خدای ناکرده عملکرد آن مختل شود، می‌تواند حوادث ناگواری برای افراد به وجود بیاورد.

ترمز بریدن ایرادی است که بعضاً برای صاحبان خودرو به وجود می‌آید و عموماً در مواجهه با بروز این مشکل دست و پای خود را گم می‌کنند.

اگر ماشین ترمز برید این اقدامات را انجام دهید

موضوع بریدن ترمز یک مسئله مهم و حیاتی و نحوه مواجهه با آن نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل بریدن ترمز ماشین و نحوه برخورد با این مشکل بپردازیم. با این حساب در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم اگر ترمز برید باید چه کنیم!

۱. خونسردی خود را حفظ کنید

پیش از انجام هر گونه اقدام فیزیکی، ابتدا باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید بر اوضاع مسلط شوید. اگر با دیدن ترمز بریده شده استرس بگیرید و دست و پای خود را گم کنید، نمی‌توانید روش‌های مقابله با این مشکل را به خوبی پیاده کنید و همه چیز سخت‌تر خواهد شد.

بدانید که اگر بترسید و افکار ناخوشایند ذهن شما را پر کنند، کنترل اوضاع از دستتان خارج می‌شود و حواس پرت می‌شوید؛ بنابراین خونسردی خود را حفظ کرده و نفس عمیق بکشید تا راهکار‌های مهمی که در ادامه خواهد آمد را به کار بندید.

۲. جفت راهنما بزنید

پس از مسلط شدن به اوضاع دشواری که در آن قرار دارید، نوبت به آگاه کردن سایر رانندگان می‌رسد. باید به دیگرانی که پشت سر شما یا روبه‌روی شما قرار دارند بفهمانید که خودروی شما ایراد دارد؛ بنابراین نخستین علامت هشداردهنده برای یک خودرو، چراغ فلاشر یا جفت راهنما است. با این کار رانندگان دیگر متوجه بروز مشکل می‌شوند و حادثه‌ای پیش نخواهد آمد.

۳. پدال ترمز را فشار دهید تا وضعیت آن را بسنجید

دو حالت وجود دارد. وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید ترمز یا نرم است یا سفت و محکم. اگر پدال ترمز خیلی نرم بود، یعنی این که روغن ترمز خالی کرده است. ممکن است در این حالت هنوز مقداری روغن وجود داشته باشد و به همین دلیل باید چندین بار آن را فشار دهید.

اگر روغن همچنان وجود داشته باشد باید سرعت خودرو کمتر شود، وگرنه به منزله خالی شدن کامل روغن ترمز خواهد بود. در حالت دوم پدال ترمز سفت است. در این شرایط باید وضعیت پدال را به دقت بررسی کرد، چرا که ممکن است چیزی زیر آن گیر کرده باشد. بهتر این است که سرنشین دیگری وضعیت ترمز را بررسی کند تا حواس راننده به روبه‌رو باشد.

۴. معکوس کشیدن و متمایل شدن به سمت راست جاده

اگر صاحب ماشینی هستید که مجهز به کروز کنترل است ابتدا کروز کنترل را خاموش کنید و سعی کنید به سرعت ثابت برسید. همچنین در خودرو‌هایی که مجهز به جعبه دنده دستی هستند باید با دنده معکوس سرعت ماشین را کنترل کرد و از سرعت کاست. علاوه بر این در ماشین‌های دنده اتومات می‌بایست دنده را در حالت تیپ ترونیک یا تعویض دستی قرار دهید و بعد از آن مرحله به مرحله ضریب دنده را سنگین کنید.

نکته مهم درباره سنگین کردن دنده این است که باید روند سنگین کردن دنده‌ها را با دقت و مرحله به مرحله انجام دهید و نباید به یک‌باره از دنده سبک به دنده سنگین رفت و این کار باعث می‌شود تعادل ماشین از بین برود و حادثه‌ای ناگوار اتفاق بیفتد.

۵. استفاده از ترمز دستی

همان‌طور که می‌دانید وظیفه ترمز دستی درگیر کردن چرخ‌های عقب و نگاه داشتن ماشین سر جای خودش است؛ بنابراین در صورت استفاده از ترمز دستی چرخ‌های عقب درگیر می‌شود و سرعت خودرو کاهش می‌یابد. نکته مهم این که باید در کشیدن ترمز دستی دقت بسیار کرد و به آهستگی این کار را انجام داد.

اگر چرخ‌های عقب به یکباره قفل شوند احتمال بروز حادثه افزایش خواهد یافت. در این صورت تعادل خودرو در سرعت بالا به هم می‌خورد و سعی کنید طوری ترمز دستی را بکشید که لنت‌ها را درگیر کند، اما به طور کامل باعث قفل شدن نشود. در همین حالت می‌بایست ترمز دستی را نگه دارید تا سرعت به تدریج کم شود.

۶. استفاده از شانه خاکی و موانع طبیعی

گاهی ممکن است هیچ یک از روش‌های بالا به کار نیاید یا قابل انجام نباشد؛ در چنین حالتی راهی جز برخورد با موانع طبیعی یا کشیدن به جاده خاکی برای کاستن از سرعت خودرو وجود ندارد. اگر در مسیر خود شانه خاکی وجود دارد می‌توانید از آن استفاده کنید تا اصطکاک چرخ‌ها با جاده خاکی باعث کاهش سرعت شود.

همچنین باید مراقب باشید در جاده خاکی پستی و بلندی‌های زیادی وجود نداشته باشد که اگر داشته باشد باعث بروز حادثه خواهد شد. از موانع طبیعی نظیر علفزارها، درختچه‌های کوچک و بوته‌ها نیز می‌توان برای کاستن از سرعت استفاده کرد. ممکن است ترمز خودرو در مناطق کوهستانی و دارای دره ببرد که در این صورت باید ابتدا حواستان به طور کامل به جاده باشد تا به داخل دره سقوط نکنید.

ممکن است در این حالت فرصتی برای معکوس کشیدن یا دستی کشیدن نداشته باشید. به همین خاطر باید از دیواره‌های کوه برای متوقف کردن خودرو استفاده کنید. ابتدا باید بدنه خودرو را به آرامی نزدیک کوه کنید تا با سایش از سرعت ماشین کاسته شود و توجه داشته باشید که این روش بسیار خطرآفرین است، ولی چاره‌ای نیست.

۷. تصادف کنترل شده با موانع مصنوعی

گاهی اوقات تنها راه برای متوقف شدن خودرو، تصادف کنترل شده و برخورد ساختگی با موانع مصنوعی است. بهتر است در چنین حالتی از موانع مصنوعی مثل بشکه‌های شن یا هر چیزی که داخل جاده وجود دارد استفاده کنید. از موارد مطلوب دیگر برای برخورد، جدول‌های کنار خیابان است که می‌توانید با سایش لاستیک‌ها به آن‌ها از سرعت بکاهید.

۸. تصادف کنترل شده با خودرو‌های مقابل

برخورد آگاهانه با خودروی مقابل گزینه‌ای نیست که بتوان همواره انجام داد، اما گاهی برای جلوگیری از به بار آمدن خسارتی بزرگ بهتر است به آن فکر کرد. گاهی تنها راه برای راننده‌ای که ترمز خودرویش بریده شده، انجام تصادف کنترل شده با خودروی مقابل است.

نکته مهم برای انجام این کار، انتخاب خودرو‌هایی هم سرعت با خودروی خودمان است. بعد از پیدا کردن چنین ماشینی به آرامی پشت آن بروید تا یک تصادف آرام با آن داشته باشید و همچنین در صورتی که راننده ماشین جلویی ترمز بگیرد می‌توانید از قدرت ترمز آن استفاده کنید.

چرا ترمز ماشین می‌برد؟

علت عمده و مهم ترمز بریدن، نشتی روغن ترمز و خالی شدن آن است. البته دو دلیل دیگر هم می‌توان برای ترمز بریدن یا عملکرد نامطلوب ترمز‌ها بیان کرد که یکی خرابی پمپ ترمز و دیگری صاف شدن لنت‌ها است. پیشنهاد ما این است که به صورت دوره‌ای خودروی خود را بررسی کنید و به ترمز‌ها اهمیت دهید و اگر مشکلی به وجود آمد سریعاً نسبت به حل آن اقدام نمایید.

جمع بندی

ممکن است به محض بریدن ترمز استرس تمام وجودتان را فرا بگیرد و تصمیم‌گیری و عکس‌العمل شما را با مشکل مواجه کند؛ اما آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیست و صرفا باید دست‌پاچه نشد. اگر بتوانید هر یک از راهکار‌های بالا را به کار بگیرید مسلماً از بروز حادثه‌ای ناگوار جلوگیری خواهید کرد.

یکی از روش‌های پیشگیری دیگر، بررسی لنت‌ها با هر ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش است. در صورت لزوم لنت‌ها را تعویض کنید و سری به روغن ترمز بزنید تا مبادا خالی شده باشد. بهتر است هر دو الی سه سال روغن تعویض شود. با این حساب اگر ماشین ترمز برید چه کنیم؟

منبع: گجت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید