۵ نکته مهم درباره پخت ماکارونی ساده و مجلسی

۵ نکته مهم درباره پخت ماکارونی ساده و مجلسی

ماکارونی به شیوه سنتی همراه با مایه گوشتی در ایران بسیار محبوب و پر طرفدار است و به خصوص کودکان به این غذا علاقه زیادی دارند. ماکارانی به دلیل داشتن فیبر و نشاسته دارای مواد مغذی است و می‌توان گفت یک غذای پرکالری محسوب می‌شود.

کد خبر : ۱۱۴۰۱۱
بازدید : ۱۰۹۳۰

فرادید | ماکارانی، ماکارونی یا پاستا یکی از غذا‌های محبوب دنیاست که پیشینه آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. در ایتالیا سالانه بیش از ۳۰۰ نوع پاستا خشک تولید می‌شود که هر کدام با روش‌ها و در طعم‌های بسیار متفاوت و متنوع طبخ می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ ماکارونی به شیوه سنتی همراه با مایه گوشتی در ایران بسیار محبوب و پر طرفدار است و به خصوص کودکان به این غذا علاقه زیادی دارند. ماکارانی به دلیل داشتن فیبر و نشاسته دارای مواد مغذی است و می‌توان گفت یک غذای پرکالری محسوب می‌شود.

در این مطلب به آموزش تهیه ماکارونی به شیوه سنتی پرداخته‌ایم که در انتها به ۵ نکته مهم درباره پخت ماکارانی اشاره خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
ماکارونی: ۷۰۰ گرم
پیاز بزرگ: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
رب گوجه فرنگی: ۵ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری و پودر پاپریکا: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
سیب زمینی برای ته دیگ: ۱ عدد

طرز تهیه ماکارونی

۱ ـ ابتدا پیاز را پوست و سپس با رنده ریز رنده و یا با دستگاه غذاساز خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز سبک و طلایی شود؛ سپس سیر خرد شده را اضافه کنید.

۲ ـ کمی زردچوبه به سیر و پیاز بزنید؛ سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گوشت کاملا باز و با پیاز مخلوط شود. نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری و پودر پاپریکا را اضافه کنید و اجازه بدهید گوشت حدودا ۲ دقیقه با پیاز و ادویه‌ها تفت بخورد؛ سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید و بعد نصف فنجان آب جوش را داخل ماهی تابه بریزید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدودا ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا گوشت با حرارت کم بپزد. مراقب باشید آب مایه گوشتی چفت نشود و ته نگیرد.

۵ نکته درباره پخت ماکارانی/// عباسپور

۳ ـ در این فاصله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب کنید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید؛ سپس ماکارونیرا خرد کنید و داخل آب جوش بریزید. کمی نمک و روغن به آب جوش اضافه کنید و ماکارانی را یکبار به صوتر خیلی آرام هم بزنید تا به هم نچسبد. اجازه بدهید ماکارونی حدودا ۲ دقیقه بجوشد و وقتی کمی نرم شد، آبکش کنید و بعد ماکارانی را با آب سرد بشویید. (معمولا روی بسته‌های ماکارانی مدت زمان جوشاندن آن درج شده است.)

۴ ـ ته قابلمه کمی روغن برزید و حلقه‌های سیب زمینی را بگذارید. حالا به صورت لایه به لایه از ماکارانی و مایه گوشتی داخل قابلمه بریزید و با چنگال هم بزنید. این کار را تا زمانی که ماکارونی و مایه گوشتی تمام شود، ادامه بدهید. قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید. نیم ساعت زمان لازم است تا ماکارونی دم بکشد؛ سپس آماده سرو است، نوش جان.

۵ نکته درباره پخت ماکارونی

۱ ـ ماکارونی را حتما بعد از آبکشی با آب سرد بشویید تا نشاسته‌های اضافه آن شسته شود. در این حالت مایه گوشتی بهتر به خورد ماکارانی می‌رود و ماکارونی کالری کمتری خواهد داشت.

۲ ـ داخل آب ماکارونی فقط نمک بریزید و هرگز زردچوبه اضافه نکنید؛ چون رنگ و طعم ماکارونی را تغییر می‌دهد.

۳ ـ برای جوشاندن ماکارونی حتما از قابلمه بزرگ استفاده کنید تا جای ماکارونی تنگ نباشد. اگر قابلمه کوچک باشد، نشاسته‌هایی که از ماکارونی خارج شده است، دوباره به خورد ماکارنی می‌رود و طعم ماکارونی را تغییر می‌دهد؛ همچنین باعث جذب کالری بالاتری می‌شود.

۴ ـ اگر دوست دارید برای تهیه ماکارونی از زعفران استفاده کنید، هرگز آن را به مایه ماکارونی اضافه نکنید؛ بلکه زعفران را مستقیم روی خود ماکارانی بریزید.

۵ ـ اگر می‌خواهید ماکارونی شما کم روغن باشد و بیش از حد چرب نشود، می‌توانید به جای روغن بیشتر از آبی که ماکارونی را داخل آن جوشانده‌اید، استفاده کنید. به این صورت که چند قاشق از از آب لعاب دار ماکارونی بردارید و داخل مایه گوشتی بریزید.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید