ترفند‌های ساده و سریع برای از بین بردن بوی سیر و پیاز در دهان

ترفند‌های ساده و سریع برای از بین بردن بوی سیر و پیاز در دهان

سیر و پیاز از پرمصرف‌ترین غذا‌هایی هستند که در بدبو شدن دهان نقش دارند، به‌خصوص وقتی به‌صورت خام خورده می‌شوند. از این‌رو، بسیاری از افراد به‌دنبال راهی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز می‌گردند. بوی ناشی از مصرف سیر و پیاز به ترکیبات گوگردی موجود در آن‌ها مربوط می‌شود. محصولات حاصل از هضم این دو ماده‌ی غذایی از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تا ساعت‌ها بعد از صرف غذا باقی بماند.

کد خبر : ۱۱۴۰۸۵
بازدید : ۸۴۰۵

همه مردم گاهی اوقات از بوی بد دهان شاکی هستند. از غذا‌هایی که می‌خورید تا بیماری‌های زمینه‌ای، می‌توانند باعث بوی بد دهان (هالیتوزیس) شوند.

سیر و پیاز از پرمصرف‌ترین غذا‌هایی هستند که در بدبو شدن دهان نقش دارند، به‌خصوص وقتی به‌صورت خام خورده می‌شوند. از این‌رو، بسیاری از افراد به‌دنبال راهی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز می‌گردند. بوی ناشی از مصرف سیر و پیاز به ترکیبات گوگردی موجود در آن‌ها مربوط می‌شود. محصولات حاصل از هضم این دو ماده‌ی غذایی از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تا ساعت‌ها بعد از صرف غذا باقی بماند.

شاید به نظر برسد که بهترین راه برای جلوگیری از بدبو شدن دهان، کنار گذاشتن سیر و پیاز از رژیم غذایی است. با این حال، همیشه مقاومت در برابر وسوسه مصرف آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به‌علاوه، به‌دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارند، عاقلانه نیست که از خوردن‌شان اجتناب کنیم. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای مقابله با بوی سیر و پیاز وجود دارد که در این مطلب به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

راه‌های از بین بردن بوی سیر و پیاز از دهان

به جای اینکه از فواید سیر و پیاز چشم‌پوشی کنید، از نکات زیر را برای جلوگیری از بدبو شدن دهان کمک بگیرید:

۱. از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

خوردن محصولات تازه همراه با غذا یا بعد از آن به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می‌کند. برای مثال اگر یک وعده غذای حاوی سیر مصرف کردید، برای دسر سیب بخورید یا برگ‌های تازه‌ی نعناع را بجوید.

یک مطالعه نشان داده است که ترکیبات شیمیایی سیب خام یا پخته، کاهو و نعنا باعث خوشبو کردن دهان می‌شوند. جعفری هم از جمله گیاهانی است که از دیرباز برای کاهش بوی سیر و پیاز استفاده می‌شود. این گیاه دهان را تمیز می‌کند و بوی نامطبوع را از بین می‌برد.

۲. بعد از خوردن غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

بیشتر باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، در زیر خط لثه و در پلاک‌های روی دندان‌ها زندگی می‌کنند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از خوردن پیاز یا سیر می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی بو و همچنین پاک کردن بقایای غذا از دهان کمک کند. استفاده از مسواک برقی برای تمیز کردن خط لثه و کاهش پلاک بسیار مؤثر است. این کار دهان را برای مدت طولانی‌تری تمیز و خوشبو نگه می‌دارد.

۳. زبان‌تان را تمیز کنید

بیشتر افراد از تمیز کردن زبان و سقف دهان غافل می‌شوند، در حالی که زبان مکان ایدئالی برای جمع شدن باکتری‌ها است. باکتری‌ها در عقب زبان رشد می‌کنند و در جایی که مسواک نمی‌تواند به آن برسد، تکثیر می‌شوند. استفاده از پاک‌کننده یا مسواک مخصوص زبان می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست، میکروب‌ها و ذرات ریز غذا را از بین ببرد.

برای تمیز کردن زبان، از عقب آن شروع کنید و به‌آرامی به سمت جلو بیایید. سپس دهان را آبکشی کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا جایی که اثری از باکتری و ذرات غذا روی مسواک باقی نماند. شما می‌توانید هر روز یا بعد از خوردن غذا‌های حاوی سیر و پیاز از پاک‌کننده‌ی زبان استفاده کنید.

۴. از دهانشویه استفاده کنید

استفاده از دهانشویه با بوی قوی، برای مثال دهانشویه‌ی حاوی نعناع، در از بین بردن بوی سیر و پیاز مؤثر است. بعضی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که دهانشویه‌های حاوی دی اکسید کلر بوی بد دهان را برطرف می‌کنند. دی اکسید کلر می‌تواند به حذف پلاک، باکتری‌ها و ذرات غذا کمک کند. معمولاً استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نتیجه‌ی بهتری دارد. حتماً دستورالعمل روی بطری دهانشویه را به‌دقت بخوانید تا مصرف زیاد آن باعث تحریک دهان نشود.

۵. از روغن‌های ضروری کمک بگیرید

روغن‌های ضروری را می‌توان به دهانشویه‌های حاوی الکل اضافه کرد. بعضی از این روغن‌ها علاوه بر خوشبو کردن دهان، خاصیت ضدباکتریایی هم دارند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از روغن‌های ضروری (نعناع تند یا رزماری) و روغن حامل (نارگیل، بادام شیرین یا زیتون) دهانشویه‌ی خانگی درست کنید. یک قاشق چای‌خوری روغن حامل را با یک قطره روغن نعناع در دهان خود بچکانید تا از شر ذرات غذا، باکتری‌ها و بوی بد خلاص شوید.

۶. آب بنوشید

نوشیدن مایعات زیاد در طول روز یک استراتژی عالی برای جلوگیری از بدبو شدن دهان است. چراکه خشکی دهان می‌تواند تولید گوگرد را افزایش دهد که این امر به بوی بد دهان منجر می‌شود. نوشیدن مایعات از کم‌آبی بدن جلوگیری کرده و به تولید بزاق کافی کمک می‌کند. علاوه بر این، آب دهان را شست‌وشو می‌دهد و ذرات غذا و باکتری‌ها را که هر دو می‌توانند در ایجاد بوی بد نقش داشته باشند، از بین می‌برد.

۷. یک لیوان چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می‌کند. شما می‌توانید بعد از غذا یک لیوان چای سبز بنوشید تا بوی بد به‌طور موقت و تا زمانی که بتوانید مسواک بزنید، برطرف شود. تحقیقات نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند و بوی بد دهان را کاهش دهد.

در یک مطالعه، چای سبز نسبت به سایر راهکار‌ها مثل خوردن نعناع، جویدن آدامس و استفاده از محصولات حاوی روغن جعفری تأثیر بیشتری در کاهش بوی بد دهان داشت. البته فواید چای سبز برای سلامت دهان به خوشبو کردن آن ختم نمی‌شود. به گفته‌ی محققان، دهانشویه‌ی حاوی کاتچین (ترکیب مفید موجود در چای سبز) می‌تواند به اندازه‌ی دهانشویه‌ی ضدعفونی‌کننده به کاهش پلاک‌های دندان کمک کند.

۸. آدامس بجوید

جویدن آدامس با طعم نعناع بو‌های نامطبوع را از بین می‌برد. همچنین با تحریک ترشح بزاق به شست‌وشوی باکتری‌ها و ذرات غذا کمک می‌کند. علاوه بر این، به گفته‌ی انجمن دندانپزشکی آمریکا، جویدن آدامس بدون قند به‌مدت ۲۰ دقیقه بعد از صرف غذا می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

۹. سرکه سیب را امتحان کنید

بعضی از افراد گزارش داده‌اند که مصرف یک قاشق غذاخوری مخلوط سرکه‌ی سیب و آب قبل یا بعد از صرف غذا به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می‌کند. با این حال، استفاده از این روش در تحقیقات ثابت نشده است. اگر می‌خواهید از سرکه‌ی سیب به‌عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید، حتماً قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

۱۰. شیر بنوشید

نوشیدن یک لیوان شیر همراه با غذای حاوی سیر یا بعد از آن می‌تواند غلظت ترکیبات گوگردی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند، کاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که شیر پرچرب در از بین بردن بو‌های آزاردهنده بهتر از شیر بدون چربی است.

۱۱. آب لیموترش بخورید

آب لیموترش به خنثی کردن بوی پیاز یا سیر کمک می‌کند. برای امتحان کردن این روش باید کمی آب لیموترش تازه (تقریباً یک قاشق غذاخوری) را به یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از یک وعده‌ی غذایی سرشار از پیاز یا سیر بنوشید.

۱۲. ریشه وسط سیر را بردارید

هنگام پخت غذا هم می‌توان بوی سیر را کاهش داد. حبه‌های سیر را نصف کنید و قبل از افزودن آن‌ها به ظرف غذا، ریشه‌ی وسط آن‌ها را بردارید.

چرا سیر و پیاز باعث بوی بد دهان می‌شوند؟

بعضی از ترکیبات موجود در سیر و پیاز می‌توانند عامل بوی بد دهان و حتی بوی بدن باشند. این ترکیبات عبارتند از:

آلیسین. وقتی سیر جویده یا خرد می‌شود و در معرض هوا قرار می‌گیرد، آلین موجود در آن به آلیسین تبدیل می‌شود. سپس آلیسین چند ترکیب حاوی گوگرد تولید می‌کند که بوی سیر از آن‌ها ناشی می‌شود.

آلیل متیل سولفید. این ترکیب هم هنگام خرد کردن سیر و پیاز آزاد می‌شود. پس از خوردن غذا، این ماده وارد جریان خون شده و از طریق ریه‌ها و منافذ پوست منتشر می‌شود.

سیستئین سولفوکسید. این ترکیب گوگردی که در سیر و پیاز یافت می‌‎شود، تقریباً بلافاصله پس از خوردن آن‌ها دهان را بدبو می‌کند.

بوی بد سیر و پیاز برای مدت طولانی باقی نمی‌ماند، اما می‌تواند برقراری ارتباط با دیگران را با مشکل روبه‌رو کند. اگر فکر می‌کنید بوی سیر و پیاز ممکن است برایتان دردسرساز شود، آن‌ها را به‌طور برنامه‌ریزی‌شده مصرف کنید. برای مثال، قبل از مصاحبه‌ی شغلی از خوردن غذا‌های حاوی سیر و پیاز بپرهیزید.

خوشبختانه، راهکار‌های زیادی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز وجود دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان، نوشیدن چای سبز یا شیر و خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند. راهکاری که برای یک فرد مؤثر است، ممکن است برای دیگری مفید نباشد. بنابراین، باید چند راه‌ی حل مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک از آن‌ها می‌تواند به شما در خلاص شدن از بوی سیر و پیاز کمک کند.

منبع: ایلنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید