شب یلدا 1401 کی است؟

شب یلدا 1401 کی است؟

شب یلدا 1401 کی هست؟ | شب یلدا 1401 چند شنبه است؟ | زمان برپایی شب یلدا براساس تقویم هجری شمسی در روز چهارشنبه ۳۰ آذر است که مصادف است با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۴.

کد خبر : ۱۱۴۶۴۷
بازدید : ۹۷۸۱

فرادید | شب یلدا یا بان دیگر یعنی شب چله هفته گذشته به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران مشترک با افغانستان در یونسکو ثبت جهانی شد. میراثی که قرن‌ها است مهمان مردم ایران و حوزه سرزمینی و فرهنگی این مرز و بوم است. یلدا که واژه‌ای سُریانی است، به معنای زایش و تولد آمده است.

به گزارش فرادید، در مورد قدمت برپایی جشن شب یلدا - شب چله گمانه زنی‌های بسیاری صورت گرفته است، اما به شکل دقیق نمی‌توان تاریخ آن را مشخص کرد. اما برخی باستان شناسان بر این باورند که برخی ظروف سفالی کشف شده از دوره پش از تاریخ نشان می‌دهد که چند هزاره است که این جشن برپا می‌شود.

این ظروف که بر روی آن‌هایی نقش‌هایی از قوچ و عقرب دارند، نشان می‌دهد که شب یللدا احتمالا از ۷ هزار سال قبل برگزار می‌شده است. اما همچنان رد شک و تردید درباره این فرضیه وجود دارد.

شب یلدا کی 1401 هست؟

تاریخ و زمان دقیق شب یلدا ۱۴۰۱

زمان برپایی شب یلدا براساس تقویم هجری شمسی در روز چهارشنبه ۳۰ آذر است که مصادف است با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و ۲۶ جمادی الاول ۱۴۴۴.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید