۲۲ حقیقت جالب درباره سنجاب‌ها که شما را شگفت زده می‌کند

۲۲ حقیقت جالب درباره سنجاب‌ها که شما را شگفت زده می‌کند

سنجاب‌ها از آن دسته حیواناتی هستند که در محیط‌های انسانی زیاد دیده می‌شوند مثل موش‌ها یا پرندگانی که اهلی شده اند. سنجاب‌ها بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش هستند و بر خلاف موش‌ها در زباله دانی‌ها دیده نمی‌شوند.

کد خبر : ۱۱۴۸۶۳
بازدید : ۱۰۷۸۰

فرادید | سنجاب‌ها همواره مورد توجه انسان‌ها بوده اند. اما این توجه همیشه دلایل خوبی ندارد. این جوندگان کوچک گاهی دزد گوجه‌ها و یا غاصبان اتاق‌های زیر شیروانی هستند.

به گزارش فرادید؛ سنجاب‌ها از آن دسته حیواناتی هستند که در محیط‌های انسانی زیاد دیده می‌شوند مثل موش‌ها یا پرندگانی که اهلی شده اند. سنجاب‌ها بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش هستند و بر خلاف موش‌ها در زباله دانی‌ها دیده نمی‌شوند. آن‌ها سفیران جنگلی هستند که در پارک‌ها و فضای سبز خانه‌ها زندگی می‌کنند.

با این حال، حتی برای افرادی که هر روز سنجاب‌ها را می‌بینند، این جونده سر به هوا می‌تواند پر از شگفتی باشد. در اینجا چند واقعیت جالب درمورد سنجاب‌ها وجود دارد که شاید تا به حال در مورد آن‌ها نمی‌دانستید.

سنجاب‌

۱. سنجاب‌ها به طور شگفت انگیزی متنوع هستند

خانواده سنجاب‌ها در میان پستانداران امروزی متنوع هستند، با بیش از ۲۷۸ گونه و ۵۱ جنس که در همه جا از تاندرای قطب شمال و جنگل‌های بارانی استوایی گرفته تا مزارع، حومه‌ها و شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند. همه آن‌ها اعضای خانواده Sciuridae هستند که بومی همه قاره‌ها به جز استرالیا و قطب جنوب شده اند.

سنجاب‌هندی

۲. برخی سنجاب‌ها ۷ برابر بزرگتر از سنجاب‌های معمولی هستند

اندازه سنجاب‌ها از سنجاب کوتوله آفریقایی پنج اینچی (۱۳ سانتی متری) گرفته تا سنجاب غول پیکر هندی (تصویر بالا) یا سنجاب پرنده غول پیکر قرمز و سفید چین متغیر است که هر دو می‌توانند بیش از سه فوت (تقریباً یک متر) رشد کنند

سنجاب‌

۳. رشد دندان‌های جلویی آن‌ها هرگز متوقف نمی‌شود

سنجاب‌ها دارای چهار دندان جلویی هستند که در طول زندگی خود به طور مداوم رشد می‌کنند، با سرعتی در حدود شش اینچ (۱۵ سانتی متر) در سال. این به دندان‌های ثنایا کمک می‌کند تا جویدن‌های به ظاهر مداوم را تحمل کنند.

سنجاب‌

۴. آن‌ها در قطع برق مهارت دارند

سنجاب‌ها عامل صد‌ها قطع برق در سراسر ایالات متحده در ۳۰ سال گذشته بودند. از جمله قطعی‌هایی که باعث تعطیلی کوتاه مدت بازار سهام NASDAQ در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ شد. همانطور که موسسه بروکینگز اشاره می‌کند، سنجاب‌ها بیش از هکر‌ها، شبکه برق را از کار انداخته‌اند.

۵. سنجاب‌های درختی تنها در زمستان یک خانواده هستند

سنجاب‌های درختی بالغ معمولاً به تنهایی زندگی می‌کنند، اما گاهی اوقات در طول دوره‌های سرمای شدید لانه‌سازی می‌کنند. به این گروه از سنجاب‌ها «اسکوری» یا «درای» می‌گویند.

سنجاب سگ دشتی

۶. سنجابِ سگ دشتی خانواده‌ای شلوغ دارد

برخی سنجاب‌ها از دیگر انواع آن‌ها اجتماعی‌تر هستند. برای مثال، سنجاب سگ دشتی، سنجاب‌های زمینی اجتماعی با سیستم‌های ارتباطی پیچیده و مستعمرات بزرگ یا "شهرها" هستند که می‌توانند صد‌ها هکتار را اشغال کنند. بزرگترین شهر ثبت شده، مستعمره‌ای از سنجاب سگ دشتی دم سیاه در تگزاس بود که حدود ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) عرض، ۲۵۰ مایل (۴۰۰ کیلومتر) طول داشت و حدود ۴۰۰ میلیون سنجاب را در خود جای داده بود.

۷. کلمه "Squirrel" از یونانی به معنی "Shadow Tail" آمده است

همه سنجاب‌های درختی متعلق به جنس Sciurus هستند که از کلمات یونانی "skia" (سایه) و "oura" (دم) گرفته شده است. بنا بر گزارش ها، این نام نشان دهنده عادت سنجاب‌های درختی برای پنهان شدن در سایه دم‌های بلند و پرپشت خود است.

سنجاب‌ها

۸. سنجاب‌ها زمانی در بسیاری از شهر‌های ایالات متحده کمیاب بودند

در دهه ۱۸۵۰، دیدن سنجاب‌های خاکستری در پارک‌های شهری، مانند پارک مرکزی نیویورک، منظره نادری بود. سنجاب‌های درختی در اواسط قرن نوزدهم تقریباً در بسیاری از شهر‌های ایالات متحده خارج شده بودند، اما شهر‌ها با اضافه کردن پارک‌ها و درختان بیشتر آن‌ها را دوباره به حیات وحش بازگرداندند. در اواسط دهه ۱۸۸۰، پارک مرکزی خانه حدود ۱۵۰۰ سنجاب خاکستری بود.

سنجاب‌

۹. سنجاب‌های آمریکایی در بریتانیا مشکل ایجاد می‌کنند

خاکستری‌های شرقی رایج‌ترین سنجاب‌های درختی ایالات متحده هستند، اما علاوه بر کمک به آن‌ها برای بازیابی زیستگاه‌های از دست رفته، آن‌ها را با مکان‌هایی خارج از محدوده بومی خود، از غرب آمریکای شمالی گرفته تا اروپا و آفریقای جنوبی، آشنا کرده اند. خاکستری شرقی در حال حاضر آفات مهاجم در بریتانیا هستند، جایی که آن‌ها سنجاب‌های قرمز کوچکتر و بومی را تهدید می‌کنند (تصویر بالا). سنجاب‌ها در سایر نقاط جهان از جمله استرالیا که هیچ سنجاب بومی ندارد، مهاجم شده‌اند.

۱۰. سنجاب‌ها نقش بزرگی در شبکه غذایی دارند

سنجاب‌ها منبع غذایی مهمی برای بسیاری از شکارچیان غیرانسانی از جمله مارها، کایوت ها، شاهین‌ها و جغد‌ها هستند. مدت‌ها پیش مردم نیز آن‌ها را شکار می‌کردند و زمانی به عنوان یک ماده غذایی اصلی برای آمریکایی‌ها در کنتاکی بورگو و خورش برانزویک استفاده می‌شدند، اگرچه امروزه از گوشت‌های دیگر معمولاً به جای آن استفاده می‌کنند.

با این حال، به لطف سرآشپز‌هایی که فکر می‌کنند ما باید گونه‌های مهاجم را بخوریم، گوشت سنجاب به آرامی در حال بازگشت به چرخه غذایی انسان است.

سنجاب‌های درختی بیشتر آجیل، دانه و میوه می‌خورند، اما همه چیزخوار هستند. به عنوان مثال، سنجاب‌های خاکستری زمانی که غذایی نداشته باشند حشرات، حلزون‌ها، تخم پرندگان و لاشه حیوانات را می‌خورند. با این حال، مانند بسیاری از جوندگان، سنجاب‌ها نمی‌توانند استفراغ کنند. (آن‌ها همچنین نمی‌توانند آروغ بزنند یا سوزش سر دل را تجربه کنند.)

۱۱. سنجاب‌ها، حیوانات سارق غذا را فریب می‌دهند

سنجاب‌های درختی به حفر چاله‌های ساختگی برای فریب دادن جانوارن دیگر معروف هستند - حرکتی که به عنوان "حفظ مرز پنهان فریبنده" شناخته می‌شود. این عمل شامل حفر چاله و پوشاندن دوباره آن توسط سنجاب است. سنجاب برای پنهان کردن غذا از این روش استفاده می‌کند و در کنار این گودال‌ها چندین چاله دیگر برای سارقان غذاهایش حفر می کند تا آن‌ها را فریب دهد و غذایش را حفظ کند.

۱۲. فقط چند سنجاب به خواب زمستانی می‌روند

برخی از سنجاب‌های زمینی به خواب زمستانی می‌روند، اما بیشتر گونه‌های سنجاب‌ها برای گذراندن زمستان به انبار‌های غذا متکی هستند. این می‌تواند به این معنی باشد که تمام مواد غذایی خود را در یک انبار نگهداری می‌کنند، هرچند که در برابر دزدان آسیب پذیر است و برخی از سنجاب‌های زمینی که انبار می‌کنند نیمی از موجودی خود را از دست می‌دهند. بسیاری از سنجاب‌ها در عوض از تکنیکی به نام «احتکار پراکنده» استفاده می‌کنند که در آن غذای خود را در صد‌ها یا هزاران مخفیگاه پنهان می‌کنند.

به لطف حافظه دقیق و حس بویایی قوی، آن‌ها تا ۸۰ درصد از حافظه پنهان خود را بازیابی می‌کنند. برخی از سنجاب‌های روباه نیز از استراتژی یادمانی برای سازماندهی آجیل‌ها بر اساس گونه‌ها استفاده می‌کنند.

۱۳. برخی از سنجاب‌های زمینی «عطر مار زنگی» می‌سازند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که برخی از سنجاب‌ها پوست قدیمی مار زنگی را جمع‌آوری می‌کنند، آن را می‌جوند و سپس خزشان را لیس می‌زنند و نوعی «عطر مار زنگی» ایجاد می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند از شکارچیان وابسته به بو پنهان شوند.

سنجاب‌ سفید

۱۴. برخی از سنجاب‌های خاکستری کاملا سیاه یا سفید هستند

اگر یک سنجاب کاملا سفید یا سیاه در آمریکای شمالی دیدید، احتمالاً یک سنجاب خاکستری یا روباهی در لباس مبدل است. تغییر رنگ سیاه نتیجه ملانیسم است، ایجاد رنگدانه تیره که در بسیاری از حیوانات رخ می‌دهد. خز سفید می‌تواند ناشی از آلبینیسم باشد، اگرچه بسیاری از سنجاب‌های سفید فاقد چشم‌های صورتی یا قرمز متمایز هستند.

برخی از مکان‌ها بیشتر مستعد داشتن سنجاب‌های سفید هستند، مانند بروارد، کارولینای شمالی، جایی که از هر سه سنجاب یکی سفید می‌شود و شهر قوانینی را تصویب کرده است که خود را پناهگاهی برای سنجاب‌های سفید می‌داند.

۱۵. سنجاب‌های خواب زمستانی می‌توانند به محافظت از مغز انسان کمک کنن

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، سنجاب‌های زمینی در خواب زمستانی دارای ویژگی هستند که می‌تواند به محافظت از بیماران سکته مغزی در برابر آسیب مغزی کمک کند. زمانی که سنجاب‌ها به خواب زمستانی می‌روند، مغز آن‌ها به میزان قابل توجهی جریان خون را کاهش می‌دهد، مشابه آنچه که انسان‌ها پس از یک نوع سکته مغزی تجربه می‌کنند.

اما سنجاب‌ها پس از خواب زمستانی بدون عوارض جدی بیدار می‌شوند. NIH در بیانیه‌ای اعلام کرد که دانشمندان معتقدند می‌توانند با تقلید از تغییرات سلولی که از مغز سنجاب‌ها در طول خواب زمستانی محافظت می‌کند، همان انعطاف‌پذیری را برای مغز بیماران سکته مغزی ایجاد کنند.

پرواز سنجاب

۱۶. سنجاب‌های پرنده از نظر فنی پرواز نمی‌کنند، اما برخی می‌توانند طول یک زمین فوتبال را بچرخند

سنجاب‌های پرنده واقعا نمی‌توانند پرواز کنند. آن‌ها فقط از پوسته‌های پوستی بین اندام‌هایشان برای سر خوردن از درختی به درخت دیگر استفاده می‌کنند. جهش‌های آکروباتیک آن‌ها اغلب ۱۵۰ فوت (۴۵ متر) را در بر می‌گیرد، و برخی از گونه‌ها تقریباً ۳۰۰ فوت (۹۰ متر) را با یک سر خوردن پوشش می‌دهند. حرکات جزئی پا‌های آن‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در مسیرهدایت شوند و دم آن‌ها در هنگام فرود به عنوان یک ترمز عمل می‌کند.

۱۷. سنجاب‌های زمینی وضع آب و هوا را پیش بینی می‌کنند

مارموت‌ها به عنوان پیش بینی کننده آب و هوا در ایالات متحده و کانادا مورد توجه قرار می‌گیرند، اما در مورد این مهارت آن‌ها کمی بیش از حد اغراق شده است. به عنوان مثال، پیش‌بینی‌های Punxsutawney Phil عمدتاً بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۰ اشتباه بود.

۱۸. سنجاب‌ها پرحرف هستند

سنجاب‌ها با استفاده از سیستم‌های پیچیده صدا زدن با فرکانس بالا و حرکات دم ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها از صدا برای ترساندن رقبا در قلمرو خود، هشدار دادن به همسایگان در مورد شکارچیان در منطقه، ترساندن شکارچی استفاده می‌کنند. برای شروع جفت گیری، در ارتباط با فرزندان و درخواست غذا نیز از صدا استفاده می‌کنند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند از یکدیگربیاموزند به‌ویژه اگر مربوط به سرقت غذا باشد.

۱۹. سنجاب‌ها ۲۵ درصد غذای پنهان شده خود را از دست می‌دهند

این حیوانات قربانی سرقت‌های کوچک می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۲۵ درصد از غذای دفن شده آن‌ها به دست دزدان تلف می‌شود - که برخی از آن‌ها سنجاب‌های همکار آن‌ها هستند! از دیگر مجرمان می‌توان به پرندگانی اشاره کرد که موفق به سرقت از این موجودات می‌شوند.

۲۰. سنجاب‌ها ناخواسته به رشد درختان کمک می‌کنند

وقتی سنجاب یک غذایی را دفن می‌کند، مقداری از آن را در اثر سرقت از دست می‌دهد و بیشتر آن را بازیابی می‌کند. اما آن‌ها تمام آجیل‌های پنهان شده خود را از زیر خاک بیرون نمی‌و این باعث می‌شود آجیل‌های مانده به سادگی به درختان جدید تبدیل شوند.

۲۱. آن‌ها از شکارچیان با سبک زیگزاگی فرار می‌کنند

هنگامی که یک سنجاب نزدیک یک شکارچی است یا احساس خطر می‌کند، پیچ و تاب می‌خورد. اما سبک دویدن آن چیزی جز دویدن ساده است: آن‌ها به صورت زیگزاگ فرار می‌کنند تا دشمن را گیج کنند

۲۲. نیازی به متنفر بودن از سنجاب‌ها نیست، اما نیازی به غذا دادن به آن‌ها هم نیست

ما خوش شانس هستیم که این موجودات باهوش و کاریزماتیک در میانمان زندگی می‌کنند، اما مانند بسیاری از حیوانات وحشی، بهترین راه برای قدردانی از سنجاب‌ها تماشای آن‌ها است نه تعامل با آنها. تغذیه حیات وحش به دست انسان‌ها به طور کلی ایده بدی است، زیرا حیوانات مردم را به عنوان یک منبع غذایی می‌بینند و این می‌تواند از جستجوی طبیعی غذا جلوگیری کند. همچنین برخی از سنجاب‌ها می‌توانند بیماری‌ها را به انسان منتقل کنند.

ترجمه: فرادید

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید