تاریخ عجیب گرینلند؛ بهشتی که یخ زده است

تاریخ عجیب گرینلند؛ بهشتی که یخ زده است

گرینلند امروز سرزمینی یخ‌زده و سرد است اما آثار یافت شده از حیات جانوری و گیاهی نشان می‌دهد که این سرزمین زمانی یک قلمرو سرسبز و شگفت‌انگیز بوده است.

کد خبر : ۱۱۴۹۱۵
بازدید : ۲۰۹۳۴

فرادید | گذشته داستانی است که به طور مدام در حالِ تغییر است. در همین یک هفته گذشته، اکتشافات زیادی بر اطلاعات ما افزوده‌اند. فسیل‌ها، جواهرات و حتی دی‌ان‌ای بدست‌آمده از خاک برخی از ابهام‌آمیزترین فصول تاریخ را روشن کرده‌اند.

به گزارش فرادید؛ هر یافته‌ی جدیدی مانند گشودن یک درب به عصری متفاوت است و فرصت طلاییِ نگاه ِکنجکاوانه به شکل و شمایل زندگی گذشته را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

کشف یک اکوسیستم گمشده در گرینلَند توسط قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای محیطی

(یک هنرمند اکوسیستمِ منحصربفردِ گرینلَند را آنطور که ۲ میلیون سال پیش وجود داشته با این اثر هنری بازسازی کرده است.)

دانشمندان دانمارکی اخیرا قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای محیطی را در رسوبات عصر یخ یافته‌اند. هسته‌ی بدست‌آمده از گرینلَند شمالی نشان داد این منطقه‌ی قطبی ۲ میلیون سال پیش آکنده از جنگل‌های شمالی، پوشش سرسبز گیاهی و تنوع حیات جانوری بوده است. ماستودون‌ها، گوزن‌های شمالی، غازها، موش صحرایی و خرگوش‌ها در اکوسیستمی زندگی می‌کردند که ترکیبی از گیاهان و جانوران آب و هوای معتدل و وابسته به قطب شمال بوده است.

ماده‌ی ژنتیکیِ بجامانده از تمامِ ارگانیسم‌های زنده در محیط، داستانِ کامل‌تری از حیاتِ ماقبل‌تاریخی را نسبت به فسیل‌ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. این اکوسیستمِ باستانیِ بی‌نظیر هیچ معادلِ امروزی ندارد، اما می‌توان یک نقشه‌ی ژنتیکی از آن بدست آورد که نشان دهد برخی گونه‌ها چگونه می‌توانستند با بحرانِ آب و هوا سازگار شوند.

کشف یک اکوسیستم گمشده در گرینلَند توسط قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای محیطی

(تنه‌ی ۲ میلیون ساله‌ی درخت کاج که از زمین‌های یخ‌زده‌ی گرینلَندِ شمالی بیرون زده است.)

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که دمای هوا در گرینلند در تابستان تا 10 درجۀ سانتیگراد می‌رسیده که دمای مناسبی برای خیلی از گونه‌های گیاهی و جانوری است. در آن زمان سطح آب دریا نیز حدودا بین سه تا هشت پا بالاتر از سطح فعلی بوده است.

این تحقیق علاوه بر اینکه گذشتۀ گرینلند را برای ما آشکار کرده است، نشان داده که تحقیق بر روی دی‌ان‌ای موجودات زندۀ باستانی تا چه اندازه می‌تواند دانش ما را نسبت به تغییرات اقلیمی در طول زمان بالاتر ببرد. اعضای گروه این تحقیق معتقدند که به کارگیری این روش در قطب جنوب ممکن است افقی از اکتشافات تازه و هیجان‌انگیز را در مقابل ما بگشاید.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید