ارتباط باورنکردنی نوک بینی با سرماخوردگی!

ارتباط باورنکردنی نوک بینی با سرماخوردگی!

بینی نقطه اصلی ورود ویروس‌ها یا باکتری‌ها است که اگر فردی کاری مانند مالیدن بینی خود را انجام دهد، می‌تواند باعث استنشاق یا تجمع مستقیم این ویروس‌ها و باکتری‌ها شود.

کد خبر : ۱۱۴۹۳۲
بازدید : ۸۶۶۴

محققان متوجه شدند که چرا سرماخوردگی در فصل زمستان بیشتر است: پاسخ ممکن است مربوط به بینی باشد.

به گزارش مدیسن نت به گفته محققان دانشگاه چشم و گوش ماساچوست و دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، یک پاسخ ایمنی که قبلاً شناسایی نشده بود در داخل بینی مسئول مبارزه با ویروس‌هایی است که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند.

متأسفانه، هوای سرد این واکنش محافظتی را مهار می‌کند و احتمال ابتلای فرد به هر نوع بیماری تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند. به گفته محققان، مطالعه جدید اولین توضیح بیولوژیکی را ارائه می‌دهد که چرا احتمال ابتلاء به عفونت‌های ویروسی تنفسی در فصول سردتر بیشتر است. دکتر «بنجامین بلیر»، محقق ارشد، می‌گوید: «به طور معمول، تصور می‌شد که فصل سرما و آنفلوانزا در ماه‌های سردتر اتفاق می‌افتد، زیرا مردم بیشتر در داخل خانه هستند و ویروس‌های موجود در هوا می‌توانند راحت‌تر پخش شوند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با این حال، مطالعه ما به یک علت بیولوژیکی ریشه‌ای برای تغییرات فصلی در عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی که هر ساله شاهد آن هستیم، اشاره می‌کند که اخیراً در دوره پاندمی کووید ۱۹ مشخص شده است.» بینی نقطه اصلی ورود ویروس‌ها یا باکتری‌ها است که اگر فردی کاری مانند مالیدن بینی خود را انجام دهد، می‌تواند باعث استنشاق یا تجمع مستقیم این ویروس‌ها و باکتری‌ها شود.

هنگامی که میکروب‌ها وارد بینی می‌شوند، به سمت پشت به سوی مجرای هوایی و داخل بدن حرکت می‌کنند و سلول‌ها را در طول مسیر آلوده می‌کنند. اما بینی توانایی مبارزه با این عفونت را دارد. سلول‌های جلوی بینی می‌توانند میکروب‌های استنشاقی را شناسایی کرده و با آزاد کردن میلیارد‌ها کیسه ریز پر از مایع در مخاط واکنش نشان دهند تا پاتوژن را احاطه کرده و به آن حمله کنند.

این کیسه‌ها که وزیکول‌های خارج سلولی نامیده می‌شوند، پروتئین‌های آنتی‌باکتریایی را در سرتاسر راه هوایی جابه‌جا می‌کنند و یک حصار محافظ ایجاد می‌کنند که هدف آن جلوگیری از انتشار میکروب‌ها در راه هوایی است. برای مشاهده نحوه عملکرد این پاسخ در شرایط مختلف، محققان نمونه‌هایی از بینی بیماران و داوطلبان جمع آوری کردند. سپس آن‌ها این نمونه‌ها را در معرض سه ویروس قرار دادند - یک ویروس کرونا و دو راینوویروس که باعث سرماخوردگی می‌شوند.

ویروس‌ها هر کدام یک پاسخ وزیکول خارج سلولی را از سلول‌های بینی ایجاد کردند. محققان همچنین دریافتند که وزیکول‌های خارج سلولی به روشی متفاوت به ویروس‌ها پاسخ می‌دهند- آن‌ها حامل گیرنده‌هایی هستند که ویروس‌ها را قبل از اینکه بتوانند سلول‌ها را آلوده کنند، می‌گیرند. با این حال، محققان دریافتند که دمای سردتر بر این پاسخ تأثیر می‌گذارد. داوطلبان سالمی که در شرایط سرد قرار گرفتند (دمای حدود ۴ درجه سانتیگراد) کاهش دما را در داخل بینی خود تجربه کردند.

محققان دریافتند سلول‌های بینی در آزمایشگاه که در معرض چنین کاهش دما قرار گرفته‌اند، پاسخ ایمنی ضعیفی را ایجاد می‌کنند و حدود ۴۲ درصد وزیکول‌های خارج سلولی کمتری ترشح می‌کنند. علاوه بر این، گیرنده‌های ضد ویروسی در وزیکول‌های خارج سلولی به دلیل سرما با مشکل مواجه شدند. به گفته محققان، در مجموع، این یافته‌ها توضیح مکانیکی برای تغییرات فصلی در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ارائه می‌دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید