(تصاویر) چه حیواناتی دوره قاعدگی دارند؟

(تصاویر) چه حیواناتی دوره قاعدگی دارند؟

اکثر ما با چرخه قاعدگی زنان آشنا هستیم، اما انسان‌ها تنها کسانی نیستند که این را تجربه می‌کنند. برخی از حیوانات، از جمله گونه‌هایی از پستانداران ماده، همگی حالتی شبیه پریود را تجربه می‌کنند. 

کد خبر : ۱۱۵۱۵۹
بازدید : ۱۷۱۹۲

فرادید | قاعدگی عبارت است از ریزش آندومتر (پوشش داخلی رحم) که هر ماه در پستانداران ماده بالغ از نظر جنسی رخ می‌دهد. اگرچه معمولاً منحصر به انسان و سایر نخستی‌ها در نظر گرفته می‌شود، قاعدگی آشکار در سایر پستانداران خارج از ردیف نخستی‌ها رخ می‌دهد. بیشتر پستانداران جفت ماده دیگر به جای چرخه قاعدگی، چرخه فحلی را تجربه می‌کنند. در این مقاله با برخی از گونه‌های حیوانی، البته به جز انسان، که دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند، آشنا شوید.

به گزارش فرادید؛ اکثر ما با چرخه قاعدگی زنان آشنا هستیم، اما انسان‌ها تنها کسانی نیستند که این را تجربه می‌کنند. برخی از حیوانات، از جمله گونه‌هایی از پستانداران ماده، همگی حالتی شبیه پریود را تجربه می‌کنند.

نخستی‌ها

قاعدگی بیشتر با پستانداران همراه است. علاوه بر انسان، راسته فیلوژنتیکی نخستی‌ها شامل میمون‌ها، میمون‌های جهان قدیم، میمون‌های جهان جدید و پروسیمیان‌ها می‌شود. نمونه‌هایی از نخستی‌ها عبارتند از شامپانزه‌ها، گوریل‌ها، بابون‌ها، گیبون‌ها، لمورها، تارسی‌ها و لوریس‌ها.

با این حال، قاعدگی فقط تا حدی در میان نخستی‌ها جهانی است. برای مثال، لمور‌ها به طور کامل پریود نمی‌شوند، در حالی که تارس‌ها یک چرخه قاعدگی ضعیف را تجربه می‌کنند. پستانداران قاعدگی غیر انسان متعلق به خانواده میمون‌ها هستند که به میمون‌های بزرگ و میمون‌های کوچک تقسیم می‌شوند. چرخه قاعدگی در میمون‌سانیان مانند میمون‌های جهان قدیم و جهان جدید نیز رایج است. بیایید ویژگی‌های هر گروه را بررسی کنیم.

(تصاویر)//

میمون‌های بزرگ

به غیر از انسان، سایر اعضای خانواده بزرگ میمون‌ها چرخه‌های مشخص‌تر و طولانی تری نسبت به چرخه‌های انسان دارند. وقوع و طول چرخه بسته به گونه و زمانی که گونه از نظر جنسی بارور است متفاوت است. می‌تواند از ۲۹ تا ۳۷ روز متغیر باشد.

اکثر میمون‌های بزرگ بعد از رسیدن به بلوغ شروع به قاعدگی می‌کنند که معمولاً در حدود سنین ۸ تا ۱۳ سالگی برای میمون‌های وحشی و ۶ تا ۷ سالگی برای میمون‌های اسیر اتفاق می‌افتد.

از جمله اعضای میمون‌های بزرگ عبارتند از:

شامپانزه: چرخه قاعدگی تقریباً ۳۷ روز است و دوره قاعدگی حدود ۱۴ روز طول می‌کشد.

اورانگوتان: چرخه قاعدگی اورانگوتان می‌تواند تا ۲۹ روز طول بکشد و خونریزی بین ۴ تا ۵ روز طول بکشد.

بونوبوها: مدت تخمینی چرخه قاعدگی ۳۲-۳۵ روز است. بونوبو‌ها طولانی‌ترین دوره خونریزی را در میان میمون‌های بزرگ دارند که حدود ۱۷ تا ۳۶ روز تخمین زده می‌شود.

گوریل ها: دوره قاعدگی آن‌ها حدود ۳۰ روز است و مرحله خونریزی آن‌ها می‌تواند ۲ تا ۳ روز طول بکشد. خونریزی گوریل به راحتی قابل مشاهده است، زیرا نسبت به سایر میمون‌های بزرگ بسیار زیاد است.

(تصاویر)//

میمون‌های کوچک

دیگر نخستی‌های غیر انسانی با چرخه‌های قاعدگی، میمون‌های کوچک‌تر مانند گیبون‌های لار، سیامانگ‌ها و گیبون‌های هولوک هستند. به طور معمول، میمون‌های کوچک‌تر بسیار شبیه میمون‌های دنیای جدید هستند، مانند میمون‌های عنکبوتی. با این حال، فقدان دم آن‌ها را از شباهت‌های خود متمایز می‌کند.

این گونه‌ها در سن ۴ تا ۵ سالگی به بلوغ جنسی می‌رسند و پس از آن قاعدگی شروع می‌شود. چرخه قاعدگی میمون‌های کوچک‌تر معمولاً ۲۵ روز طول می‌کشد و خونریزی حدوداً سه روز طول می‌کشد، با تغییرات جزئی از گونه‌ای به گونه دیگر.

خونریزی کمتر از میمون‌ها قابل مشاهده است و به راحتی قابل تشخیص است. این برخلاف چرخه‌های قاعدگی گونه‌های دیگر میمون ها، مانند شامپانزه‌ها است، که در آن خونریزی اغلب تشخیص داده نمی‌شود.

(تصاویر)//

میمون‌های جهان قدیم

مانند میمون ها، میمون‌های جهان قدیم چرخه‌های قاعدگی را تجربه می‌کنند. آن‌ها به ابرخانواده Cercopithecoidea تعلق دارند و شامل بابون ها، ماکاک‌ها و مانگابی‌ها هستند. طول دوره‌های قاعدگی آن‌ها بین گونه‌ها متفاوت است، اما به طور معمول بین ۱۴ تا ۳۵ روز، با طول دوره ۲ تا ۳ روز متغیر است.

داده‌های قاعدگی برخی از گونه‌های میمون‌های دنیای قدیم را مشاهده کنید:

بابون: مدت چرخه قاعدگی بین ۳۰ تا ۳۵ روز است

ماکاک: مدت چرخه قاعدگی حدود ۳۰ روز است

مانگابی: مدت چرخه قاعدگی بین ۳۰ تا ۳۴ روز است

میمون پاتاس: مدت چرخه قاعدگی بین ۲۴ تا ۲۷ روز است

میمون‌های وروت: مدت چرخه قاعدگی بین ۳۰ تا ۳۱ روز است

حشره‌خوار فیلی

حشره‌خوار فیلی که به عنوان حشره‌خوار جهنده نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از پستانداران کوچک غیرنخستی با چرخه تولیدمثل منحصر به فرد است. این حیوانات کوچک متعلق به خانواده پستانداران باستانی Macroscelididae هستند. در طبیعت، قاعدگی حشره‌خوار فیلی یک رویداد چرخه‌ای نیست. اگر اتفاق بیفتد، در پایان فصل تولید مثل است. جالب اینجاست که در آزمایش‌های علمی در دهه ۱۹۴۰ از حشره‌خوار فیلی برای مطالعه قاعدگی انسان استفاده شد.

(تصاویر)//

موش خاردار معمولی

موش خاردار معمولی جونده بومی آفریقا است. این تنها جونده شناخته شده برای قاعدگی است و خصوصیات مشابهی با سایر پستانداران قاعدگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که موش خاردار یک چرخه قاعدگی کوتاه دارد که به طور متوسط ۸-۹ روز طول می‌کشد و زمان خونریزی به طور متوسط سه روز طول می‌کشد. مانند سایر پستانداران دارای قاعدگی، موش خاردار همان تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند که بر طول چرخه تأثیر می‌گذارد.

(تصاویر)//

خفاش

خفاش‌ها از دیگر حیواناتی هستند که دوره قاعدگی دارند. با این حال، از بیش از ۱۴۰۰ گونه خفاش، تنها چهار گونه دیده شده است که چرخه قاعدگی دارند. مشاهده شده است که این گونه‌ها یک چرخه قاعدگی را طی می‌کنند که ۲۱ تا ۲۷ روز طول می‌کشد و زمان خونریزی آن ۵ روز است.

این گونه از خفاش‌ها عبارتند از:

خفاش دم‌کوتاه سبا: طول چرخه قاعدگی بین ۲۱ تا ۲۷ روز است

خفاش زبان دراز پالاس: چرخه قاعدگی بین ۲۲ تا ۲۶ روز است

خفاش ماستیف سیاه

خفاش میوه‌خوار: سیکل قاعدگی آن‌ها ۳۳ روز است

(تصاویر)//

اعتقاد بر این است که گونه‌های دیگر خفاش قاعدگی دارند، اما محققان در مورد صحت داده‌ها تردید کرده و خواستار تایید بیشتر شده اند.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید