(تصاویر) قطار سریع السیر دوران اتحاد جماهیر شوروی که ۲ موتور جت داشت!
این قطار فوق سریع ظاهراً در تستها خوب عمل کرده و به سرعت بیش از ۲۰۰ مایل نیز رسیده است؛ و این سرعت بسیار بیشتر از سرعت قطارهای سریع السیر آن دوران بود، حتی سریعتر از اولین قطار گلولهای ژاپن که با نام شینکانسن شناخته میشود.
زنگ زده و رها شده در محوطه یک کارخانه متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی، با نمایی از آینده از دید گذشتگان آشنا میشویم. با خطوط منحنی صاف و دو موتور غول پیکر که روی سقف نصب شده، مهندسان شوروی فکر میکردند که میتوانند سفرهای هر روزه ما را با قطارهایی با موتور جت محقق کنند.
این قطار آینده نگرانه اکنون در محوطه کارخانهای در کالینینسکی، سنت پترزبورگ در حال از هم پاشیدن است. این قطار با موتور جت ۵۰ تنی میتوانست به سرعت ۱۸۰ مایل بر ساعت برسد، سرعتی که با موتورهای جت نصب شده روی سقف ممکن میشد.
اما باور کارشناسان بر این است که این قطار ۲۸ متری میتوانست به سرعت ۲۲۰ مایل بر ساعت نیز برسد. این قطار آزمایشی در سال ۱۹۷۰ توسط محققان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. طراحان یک لوکوموتیو استاندارد را برداشته و یک جفت موتور جت که روی هواپیمای مسافربری Yak-۴۰ به کار میرفت را روی آن نصب کردند.
این قطار فوق سریع ظاهراً در تستها خوب عمل کرده و به سرعت بیش از ۲۰۰ مایل نیز رسیده است؛ و این سرعت بسیار بیشتر از سرعت قطارهای سریع السیر آن دوران بود، حتی سریعتر از اولین قطار گلولهای ژاپن که با نام شینکانسن شناخته میشود.
قطار توربوی روسی که رسماً با نام لوکوموتیو سریع السیر آزمایشگاهی شناخته میشد در اکتبر ۱۹۷۰ رونمایی شد. این قطار روی یک خط راه آهن آزمایشی تحت کنترل مهندسی به نام میخاییل نپریایف و یک مکانیک هواپیما به نام الکسی لوزوف تست میشد. پنج سال تست این قطار با حرکت روی برخی از خطوط راه آهن عمومی شوروی نیز همراه شد.
آنها امیدوار بودند که قطارشان بتواند نسل جدیدی از قطارهای سریع السیر شوروی باشد. اما در شرایطی که این بلوک کمونیستی رفته رفته شروع به بلعیدن خود کرد، چنین طرحهای جاه طلبانهای بایگانی شده و کنار گذاشته شدند.
مشکل اصلی این پروژه این بود که قطار با موتور جت روسها در سرعتهای بالا ثبات خوبی نداشت، اما طراحان مطمئن بودند که میتوانند بر این مشکل پیروز شوند. همچنین مشکل صدای زیاد موتورهای جت در هنگام عبور از مناطق مسکونی وجود داشت. در نهایت قسمت جلویی این قطار برداشته و بعد از رنگ آمیزی، روی ستونی بیرون از کارخانه Tver Carriage Works نصب گردید. البته روسیه تنها کشوری نبود که میخواست تغییرات بزرگی در صنعت راه آهن ایجاد کند، زیرا ایالات متحده نیز ایده قطارهایی با موتور جت را به بوته آزمایش گذاشت.
قطار M-۴۹۷ Black Beetle در سال ۱۹۶۶ ساخته شده و به سرعت ۱۸۴ مایل بر ساعت نیز رسید. نمونه حیرت انگیزتر LIMRV در دهه ۱۹۷۰ ساخته شد و در نهایت به سرعت ۲۵۶ مایل بر ساعت رسید. این قطار رکورد بیشترین سرعت برای خودروهایی که روی ریلهای معمول حرکت میکردند را شکست. اما آینده از ایده قطارهای با موتور جت فاصله گرفته و طراحان به سراغ تکنولوژی maglev رفتند در شرایطی که ایلان ماسک ایده هایپرلوپ را برای سفرهای زمینی آینده مطرح کرده است.
منبع: روزیاتو