(تصاویر) ۲۵ موجود مرگبار روی زمین که احتمالا نمی‌شناختید!

(تصاویر) ۲۵ موجود مرگبار روی زمین که احتمالا نمی‌شناختید!

از آنجایی که در بیشتر موارد این انسان‌ها هستند که به زیستگاه آن‌ها تجاوز می‌کنند و حیوانات صرفاً واکنش نشان می‌دهند یا خود قربانی هستند، برای اهداف این لیست، ما فقط تعداد مرگ و میر مربوط به هر موجود را در نظر می‌گیریم.

کد خبر : ۱۱۵۴۷۰
بازدید : ۱۱۱۳۵

فرادید | یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در دانشگاه ایالتی یوتا بررسی کرد که سالانه چند نفر توسط حیوانات حیات وحش در ایالات متحده مجروح یا کشته می‌شوند. آن‌ها سپس گزارش دادند که هر سال به طور متوسط ۸ مورد مرگ و میر ثبت شده است.

به گزارش فراید؛ این محققان می‌گویند ما از منابع مطالعات علمی، آژانس‌های ملی بهداشت عمومی و سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرناکترین حیوانات جهان استفاده کردیم.

از آنجایی که در بیشتر موارد این انسان‌ها هستند که به زیستگاه آن‌ها تجاوز می‌کنند و حیوانات صرفاً واکنش نشان می‌دهند یا خود قربانی هستند، برای اهداف این لیست، ما فقط تعداد مرگ و میر مربوط به هر موجود را در نظر می‌گیریم. ببینید که چه چیزی باعث مرگبار بودن این حیوانات و منجر به رفتار خطرناک آن‌ها می‌شود؟!

در این گزارش ۲۵ مورد از خطرناک‌ترین حیوانات را در جهان به همراه ویژگی‌هایی منحصر به فرد هر کدام معرفی کرده ایم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید:

آنوفل

پشه‌ها

خطرناک‌ترین حیوان جهان یکی از کوچکترین آنهاست. اما خطرات این پشه نه به اندازه آن، بلکه در بیماری‌هایی است که ناقل آن است - عمدتاً مالاریا که سالانه ۴۰۰۰۰۰ نفر را می‌کشد و صد‌ها میلیون نفر را بیمار می‌کند. اما این همه ماجرا نیست، این حشره کوچک حامل ویروس‌های کشنده‌ای مانند تب دنگی، تب زرد، زیکا، نیل غربی و آنسفالیت است. در مجموع، WHO تخمین می‌زند که بیماری‌های منتقل شده از طریق پشه‌ها علت بیش از ۷۰۰۰۰۰ مرگ در سال هستند.

انسان

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، انسان دومین موجود مرگ آفرین روی زمین است. سالانه ۱۹۱۴۱ قتل تخمین زده می‌شود که ۱۴۴۱۴ مورد آن‌ها با سلاح گرم است. این بدان معناست که در هر جمعیت ۱۰۰۰۰۰ نفری ۵.۸ به قتل می‌رسند. علاوه بر این، سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۲ میلیون نفردر بخش‌های اورژانس به دلیل درگیری با یکدیگر بستری شدند.

افعی

افعی جعفری

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، سالانه بین ۴.۵ تا ۵.۴ میلیون نفر توسط مارافعی جعفری گزیده می‌شوند که از این تعداد ۱.۸ تا ۲.۷ میلیون نفر به بیماری بالینی مبتلا می‌شوند و ۸۱۰۰۰ تا ۱۳۸۰۰۰ نفر می‌میرند.

سگ‌ها

هاری، یک بیماری مشترک بین انسان و دام و ویروسی است که سالانه باعث مرگ ده‌ها هزار نفر می‌شود. در حالی که هاری در همه قاره‌ها (به جز قطب جنوب) وجود دارد و می‌تواند توسط هر پستانداری منتقل شود، سگ‌ها تا ۹۹ ٪ بیشتر از همه این ویروس را به انسان منتقل می‌کنند. طبق گزراش سازمان جهانی بهداشت، هزینه‌های مربوط به هاری حدود ۸.۶ میلیارد دلار در سال است و ۴۰ درصد از افرادی که تحت تأثیر ویروس هاری قرار می‌گیرند، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

تسه تسه

تسه تسه

تریپانوزومیازیس، یک بیماری بومی است که در ۳۶ کشور آفریقایی به دلیل انتقال انگل توسط مگس‌های تسه تسه آلوده ایجاد می‌شود. برای کسانی که به سرعت درمان نمی‌شوند این بیماری کشنده است. تعداد موارد سالانه تا سال ۲۰۰۹ بسیار بالاتر از ده‌ها هزار نفر بود و خوشبختانه، تلاش‌های کنترلی مداوم در چند دهه گذشته تعداد موارد جهانی را کاهش داده است و تنها ۹۷۷ مورد در سال ۲۰۱۸ ثبت شده است.

باگ قاتل

باگ قاتل (تریاتومین)

مشابه مگس تسه تسه، تریاتومین به دلیل بیماری (بیماری شاگاس) که منتشر می‌کند، حشره قاتل شناخته شده است. بین ۶ تا ۷ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری شاگاس مبتلا می‌شوند که عمدتاً در محیط‌های شهری هستند و این وضعیت تقریباً ۱۰۰۰۰ مرگ و میر در سال را شامل می‌شود. اگرچه تنها حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا علائمی جدی از سکته مغزی گرفته تا حملات قلبی را نشان می‌دهند.

حلزون

حلزون آب شیرین

هنگامی که یک انگل آزاد شده توسط حلزون‌های آب شیرین به پوست انسان نفوذ می‌کند، می‌تواند به بیماری به نام شیستوزومیازیس مبتلا و باعث درد شکم و مشکلات گوارشی شود. مردم بیشتر در حین فعالیت‌های کشاورزی یا تفریحی که در معرض آب کثیف هستند آلوده می‌شوند و جوامعی که دسترسی کافی به بهداشت و درمان پزشکی ندارند بیشتر در معرض خطر هستند. سازمان جهانی بهداشت نرخ مرگ و میر سالانه ۲۰۰۰۰۰ نفر مبتلا به شیستوزومیازیس منتقل شده از حلزون را در سراسر جهان تخمین می‌زند.

کرم گرد آسکاریس

از میان همه کرم‌های گرد که به دلیل انگلی کردن در دستگاه گوارش انسان شناخته شده‌اند، آسکاریس بزرگترین است. این بیماری باعث ایجاد بیماری به نام آسکاریازیس می‌شود که یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی روی زمین است و سالانه ۶۰۰۰۰ مرگ و میر را به همراه دارد. در حالی که تخمین زده می‌شود ۸۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، تنها حدود ۱۵ درصد علائم دارند. این بیماری معمولاً تشخیص داده نمی‌شود تا زمانی که علائم به حدی بدتر شوند که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.

کرم نواری

کرم نواری

عفونت روده از کرم‌های نواری از خوردن گوشت خوک آلوده، بهداشت نامناسب، یا خوردن آب آلوده ناشی می‌شود. وقتی وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شوند، می‌توانند به‌طور استثنایی خطرناک شوند و باعث علائم عصبی مانند تشنج‌های صرعی شوند. در جوامع پرخطر که تشخیص این اختلال دشوارتر است (گاهی اوقات حتی به عنوان جادوگری نادیده گرفته می‌شود)، انگل‌ها با ۷۰ درصد موارد صرع مرتبط هستند.

ت مساح نیل

اگرچه تعداد قابل توجهی از مرگ و میر سالانه تمساح‌ها گزارش، ثبت یا مشاهده نشده است، تخمین زده می‌شود که این خزندگان بزرگ نیمه آبزی حدود ۱۰۰۰ نفر را در سال می‌کشند.

تمساح نیل احتمالاً مسئول بیشترین حملات است، زیرا به طور کلی تهاجمی تر از باقی گونه هاست. تمساح نیل نه تنها یکی از بزرگترین گونه‌های آب شیرین در آفریقا است (وزن آن به بیش از ۱۶۰۰ پوند می‌رسد)، بلکه از نظر جمعیتی بسیار زیادند. در موزامبیک، سالانه بیش از ۳۰۰ حمله تمساح نیل به انسان رخ می‌دهد و در نامیبیا، حدود ۱۵۰ مورد حمله به انسان و ثبت شده است.

کرگدن معمولی

کرگدن‌ها هنگام استراحت در آب بسیار آرام به نظر می‌رسند، اما این پستانداران بزرگ کاملاً تهاجمی هستند و اعتقاد بر این است که سالانه بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ انسان را می‌کشند. در واقع، حملات کرگدن‌ها در مقایسه با حملات شیر و پلنگ، بیشترین درصد تلفات (۸۶.۷ ٪) را به خود اختصاص می‌دهد.

فیل آسیایی

اگرچه فیل‌های آفریقایی بسیار بزرگ‌تر و عموماً تهاجمی‌تر از فیل‌های آسیایی هستند، اغلب شاهد حملات بیشتری هستیم که به دلیل نزدیکی به فیل‌های آفریقایی نسبت داده می‌شوند. فیل‌های آفریقایی در محدوده‌ها و مناطق حفاظت‌شده وسیع‌تری زندگی می‌کنند (جایی که جوامع محلی می‌توانند از آن‌ها دوری کنند)، در حالی که فیل‌های آسیایی کوچک‌تر ساکنان جنگل‌ها هستند که احتمال بیشتری دارد زیستگاه‌هایشان را با مردم به اشتراک بگذارند.

رام کردن فیل‌های آسیایی نیز آسان‌تر است، بنابراین اغلب در صنعت گردشگری یا صنعت چوب‌برداری غیرقانونی از آن‌ها استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۹، یک روزنامه در هند گزارش داد که در سال گذشته، ۴۹۴ نفر توسط فیل‌ها در هند کشته شدند.

شیر نر

جای تعجب نیست که این گربه‌های بزرگ از خطرناک‌ترین حیوانات جهان هستند. تنها در تانزانیا، شیر‌های آفریقایی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ به ۱۰۰۰ نفر حمله کردند. مطالعه‌ای در شرق آفریقا نشان داد که احتمال حمله شیر‌های وحشی با نزدیکی به روستا‌ها و در مناطقی با جنگل‌های باز، بوته‌ها و محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد.

گرگ

در حالی که گرگ‌ها در طبیعت معمولاً خطری مهلک برای انسان نیستند، این سگ‌های بزرگ در قرون گذشته رفتار خشن تری را نسبت به انسان از خود نشان داده اند. بسیاری از این حملات با بیماری هاری مرتبط هستند، اما سایر حملات در سال‌های اخیر ارتباط بیشتری با کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه دارند.

کوسه سفید

ممکن است شهرت کوسه‌ها به‌عنوان مهاجمان مرگبار اغراق‌آمیز باشد - احتمال مرگ شما در یک حادثه آتش‌بازی بیشتر از حمله کوسه است -، اما غیر ممکن هم نیست. در سال ۲۰۲۰، ۵۷ حمله غیرقابل پیش بینی رخ داد که منجر به مرگ ۱۳ نفر شد. از سال ۱۸۵۰، کوسه‌های سفید علت اکثر مرگ و میر‌های دریایی هستند. برای آن‌ها بیش از ۲۰۰ مرگ و میر بیشتر از «کوسه ببری» ثبت شده است.

عروس دریایی

عروس دریایی استرالیایی

عروس دریایی استرالیایی که عمدتاً در اقیانوس آرام هند و شمال استرالیا یافت می‌شود، به عنوان سمی‌ترین حیوان دریایی جهان شناخته می‌شود. شاخک‌های آن با دارت‌های ریز پوشیده شده که سمی است و در صورت نیش زدن می‌تواند بلافاصله باعث فلج، ایست قلبی یا مرگ شود. این گونه منحصربه‌فرد از عروس دریایی می‌توانند شاخک‌هایشان را تا ۱۰ فوت رشد دهند.

ماهی سنگی

ماهی سنگی

به لطف ویژگی بدنی استتار شده خود، که تکامل یافته است تا در زیستگاه گل آلود و پر از مرجان خود را پنهان کند، می‌توانند بدون جلب توجه در ته اقیانوس بنشینند و قبل از حمله منتظر شکار باشند. آن‌ها از ۱۳ خار دفاعی استفاده می‌کنند که در پشت قرار گرفته اند تا زهر را تحت فشار آزاد کنند که منجر به درد و تورم می‌شود. در حالی که تعداد کمی مرگ و میر انسان به سنگ ماهی نسبت داده شده است، اما به محض گزیده شدن به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

عقرب مرگبار

سمی‌ترین عقرب جهان فقط ۱۱ سانتی متر طول دارد، اما نیش آن بسیار کشنده است. در سال ۲۰۱۵ مرکز کنترل مسمومیت ایالات متحده ۱۶۲۷۵ نفر را به دلیل نیش عقرب به مراکز درمانی فرستاد که بیش از نیمی از آن‌ها در ایالت آریزونا رخ داده است.

زنبور عسل

طبق آمار CDC، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، در مجموع ۱۱۰۹ مرگ ناشی از نیش زنبور در ایالات متحده (به طور متوسط سالانه ۶۲ مرگ) رخ داده است. حدود ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها در میان مردان بوده است. هرکسی که آلرژی داشته باشد ممکن است در اثر نیش زنبور عسل بمیرد، اما از آنجایی که زنبور‌های عسل فراوان‌ترین و گسترده‌ترین زنبور‌ها در جهان هستند احتمال بیشتری وجود دارد که توسط یکی از آن‌ها گزیده شوید.

قورباغه

قورباغه سمی طلایی

بزرگترین گونه قورباغه سمی بیش از ۲.۳ اینچ رشد نمی‌کند، اما پوست آن سمی به نام باتراکوتوکسین ترشح می‌کند که می‌تواند باعث فلج و مرگ شود - حتی در مقادیر کم.

دانشمندان بر این باورند که این قورباغه‌های در حال انقراض که بومی سواحل اقیانوس آرام کلمبیا هستند، مقادیر کشنده باتراکوتوکسین را از طریق رژیم غذایی خود جذب می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به لطف جایگزینی طبیعی که در گیرنده باتراکوتوکسین در عضلاتشان وجود دارد، خودشان مسموم نشوند.

خرس قهوه‌ای

اعتقاد بر این است که خرس‌های قهوه‌ای یا گریزلی نسبت به سایر انواع خرس‌ها مانند خرس سیاه تهاجمی‌تر هستند. تحقیقات در مورد حملات خرس در آلاسکا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ نشان داد که در مجموع ۹۶ درصد از حملات توسط خرس قهوه‌ای بوده است و تعداد درگیری‌ها در حال افزایش است.

ببر

در حالی که ببر‌های وحشی در مناطق مختلف آسیا یافت می‌شوند، کشور هند حدود ۷۰ درصد از آن‌ها را در خود جای داده است. حملات ببر‌ها به انسان‌ها نسبتاً نادر است و سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ تلفات دیده می‌شود و عمدتاً به خاطر درگیری‌های مربوط به دام است، زیرا زمین‌های کشاورزی با زیستگاه‌های حیوانات وحشی در کنار هم قرار گرفته اند.

آهو

آیا می‌توان فکر کرد که این گیاه خواران بی گناه جز خطرناک‌ترین موجودات هستند؟ گوزن‌ها هر سال بیشتر از مجموع جانوران دیگر در ایالات متحده علت مرگ و میر‌ها هستند. سالانه بیش از ۵۸۰۰۰ تصادف خودرو با گوزن ثبت می‌شود که در حدود ۴۴۰ نفر کشته می‌شوند.

گنجاندن آن‌ها در این لیست از حیوانات خطرناک ممکن است بحث برانگیز باشد، زیرا گوزن‌ها خودشان قربانی این تعامل هستند، اما انتخاب تنها بر اساس تعداد مرگ و میر است.

عنکبوت

عنکبوت استرالیایی

این عنکبوت که در استرالیا تنها در شعاع ۱۰۰ مایلی سیدنی یافت می‌شود، سمی است که زهر آن از پروتئین‌های سمی پیچیده تشکیل شده است که به سیستم عصبی بدن بیش از حد فشار می‌آورد و می‌تواند انسان را در عرض ۱۵ دقیقه بکشد.

عنکبوت‌های نر استرالیایی تمایل دارند در لانه‌های کوچک یا شکاف‌هایی در کلنی‌های تا ۱۰۰ نفر باشند. طبق گفته‌های دانشگاه ملبورن، این عنکبوت خاص پیش از تولید پادزهر در سال ۱۹۸۰ در این کشور مسئول ۱۳ مرگ بوده است.

بوفالو آفریقایی

تنها گونه گاو وحشی که در آفریقا یافت می‌شود، بوفالو آفریقایی است که با شاخ‌های سنگینش که برای مبارزه با شکارچیان یا برای تسلط بر سایر نر‌ها استفاده می‌شود، مشخص می‌شود. این شاخ‌ها، همراه با طبیعت تهاجمی و اندازه بزرگشان آن‌ها را بسیار خطرناک می‌کند. در شرق آفریقا، آن‌ها برای حمله به محصولات زراعی حصار‌ها را می‌شکنند که گاهی منجر به درگیری انسانی و حوادث مرگبار می‌شود.

چه چیزی یک حیوان را خطرناک می‌کند؟

همانطور که می‌بینید، حیواناتی که خطرناک تلقی می‌شوند همیشه به چنگال‌ها و نیش‌های ترسناک مجهز نیستند. در اینجا چند راه برای خطرناک بودن حیوانات آورده شده است.

اندازه: مانند فیل ها، گریزلی‌ها و کرگدن
سرعت: مزیت گربه‌های بزرگ
دندان ها: ویژگی بارز کوسه‌ها
زهر و بیماری: عنکبوت و مار

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید