پرطرفدارترین رنگ خودرو در ایران کدام رنگ است؟
بنابر مطالعات و گزارشهای جهانی، رنگ سفید محبوبترین رنگ بین خریداران خودرو است. تقریبا ۳۵ درصد از خریداران ماشینهای جدید، رنگ سفید را انتخاب میکنند.
رنگ ماشین همان چیزی است که ما اولین بار از زیبایی یک ماشین میبینیم. امروزه رنگ ماشین بسیار تفاوت داره و طیفها و رنگهای خیره کنندهای برای ماشینها استفاده میشود. وقتی خودرو را خریداری میکنید، چیزی که شما را تحت تأثیر قرار میدهد رنگ خودرو است، رنگ خودرو علاوه بر زیبایی خودرو در قیمت خودرو نیز بسیار موثر است. امروزه رنگ ماشین بسیار تفاوت دارد و طیفها و رنگهای خیره کنندهای برای ماشینها استفاده میشود.
بر اساس پژوهشهای انجام شده، رنگ خودرو عامل مهمی در افت قیمت بیشتر یا کمتر خودروها در طول زمان محسوب میشود. عاملهای زیادی در افت قیمت خودرو تأثیرگذارند که هر کدام در مدت زمان خاصی باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال قبل از خرید باید کلاس خودرو مد نظر باشد؛ چراکه تقریباً در هر دورهای از صنعت خودروسازی، یک کلاس متقاضی بیش تری دارد.
یا در زمان استفاده از خودرو، باید نیم نگاهی به کارکرد کلی و کیلومترشمار داشت. همانطور که ذکر شد، فاکتورهای زیادی در کاهش قیمت و ارزش یک خودرو در طول زمان دخالت دارند؛ یکی از این فاکتورها که کم وبیش توجهی به آن نمیشود، رنگ بدنهی خودرو است.
رنگهای محبوب خودرو
بنابر مطالعات و گزارشهای جهانی، رنگ سفید محبوبترین رنگ بین خریداران خودرو است. تقریبا ۳۵ درصد از خریداران ماشینهای جدید، رنگ سفید را انتخاب میکنند.
رنگ مشکی نیز از رنگهای پرطرفدار بین علاقهمندان به خودرو است؛ بنابراین طبیعی است که تنوع رنگ خودروها در خیابان چندان زیاد نباشد و بیشتر خودروهای سفید و مشکی را در خیابان ببینیم تا آبی و سبز و طلایی. رنگ خاکستری و نقرهای هم علاقهمندان زیادی دارد، چون احتمال بروز تصادف در خودروهایی با این رنگ به دلیل بازتاب خوب نور، پایین است.
پر طرفدارترین رنگ خودرو
البته در سالهای اخیر خریداران به سمت استفاده از بیش از یک رنگ در بدنه خودرو تمایل دارند و ترجیح میدهند با استفاده از روکشهای مات، دو رنگ و… تنوع بیشتری به ظاهر خودرو خود بدهند. رنگهای آبی مایل به خاکستری و سبز هم از دیگر رنگهای پرطرفدار بین ماشین بازان است. بیشترین تنوع رنگ در خودروهای اسپرت دیده میشود.
یعنی هرچه خودرو اسپرتتر باشد، احتمالا رنگهای عجیب و غیرمتعارف تری هم خواهند داشت. رنگهای قرمز، آبی و نارنجی بیشترین انتخاب صاحبان خودروهای اسپرت هستند.
تنوع رنگ خودرو در ایران
خودرو در ایران یک کالای سرمایهای است؛ بنابراین کسانی که اقدام به خرید خودرو میکنند، فروش راحت خودرو را نسبت به سلیقه خود در اولویت قرار میدهند. بسیاری از ایرانیها ترجیح میدهند رنگهای متعارف و معمولی مثل سفید، مشکی و خاکستری را برای خودرو خود انتخاب کنند تا بتوانند به راحتی آن را بفروشند.
از سوی دیگر به دلیل آنکه استفاده از رنگهای خاص برای خودرو نیازمند تکنولوژی بالا و نگهداری بیشتر است، قیمت نهایی خودروهای رنگی بیش از خودروهای سفید و مشکی است. به همین دلیل ایرانیها ترجیح میدهند خودروی با قیمت کمتر داشته باشند و سراغ رنگهای دیگر خودرو نروند.
پیکان نارنجی
پیکان به عنوان اولین خودرو ملی در سال ۱۳۴۶ وارد بازار شد. آن زمان و حتی سالهای بعد آنقدر طرفدارن پیکان زیاد شد که هنوز هم گاهی در خیابانها آن را میبینیم. از آنجایی که پیکان، نماد تولید ملی بود، به عنوان خودروی رسمی تاکسیرانی هم انتخاب شد با این تفاوت که پیکانهایی که به عنوان تاکسی در شهر تردد میکردند نارنجی رنگ بودند. گرچه در سالهای اخیر رنگ تاکسیها تغییر کرده، اما همچنان اولین تاکسیهای رسمی ایران با رنگ نارنجی در خاطرات ثبت شدند.
تاکسیهای زرد و سبز
تاکسیهای نارنجی در طول زمان رفته رفته از دور خارج شدند و کم کم به تاریخ پیوستند. انواع پراید، پژو، سمند و… وارد چرخه تاکسیرانی شدند و رنگ نارنجی جای خودش را به زرد داد. حالا رنگ زرد برای بسیاری از ما به معنی تاکسی است. از سال ۱۳۸۵، رنگ سبز هم به رنگ تاکسیها افزوده شد. البته تاکسیهای سبز رنگ زیر نظر شرکتهای خصوصی فعالیت میکنند.
نیسان آبی
نیسان آبی یا نیسان جونیور یکی از شناختهترین خودروهای ایران است که نه تنها لطیفههای بسیاری پیرامونش ساخته شده، حتی سریالی هم درباره آن ساخته شده است. امروزه، نیسان آبی یکی از مهمترین خودروهای باری است. گرچه سایپا، شرکت سازنده نیسان آبی، این خودرو را در رنگهای دیگری مثل سبز فسفری، زرد و سفید هم به بازار عرضه کرد، اما به طرز عجیبی این خودروها فروش نرفتند. گویا نیسان جونیور اگر آبی نباشد اصلا ماشین نیست!
مایلر
کامیون مایلر، داستانی مشابه داستان نیسان آبی داشت. سایپا دیزل این خودرو را به رنگ نارنجی تولید کرد. سایپا دیزل سعی کرد ۱۹۲۱ را به رنگ سبز لجنی، زرد و سفید تولید کند، اما این خودرو هم سرنوشت غم انگیزی مانند نیسان آبی داشت و تنها رنگ نارنجی با استقبال مواجه شد. تنها رنگی که در طیف رنگهای سفید، سبز و زرد استقبال شد، رنگ یشمی بود.
رنگ موردعلاقه غالب ایرانیها
شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانیها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد. هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان میدهد و هم خط و خشها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان میشود.
در حالی که روی خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه ای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده میشود. از طرفی رنگهای تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب میکنند و همین امر باعث میشود در فصلهای گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود.
این روزها تمایل مردم کشورمان به خرید خودروهای سفید، باعث شده خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند. مثلاً در سالهای اخیر حدود ۶۰ درصد از تولید خودروی پراید و L ۹۰ به رنگ سفید بوده و از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید میشود، حدود نیمی شان سفید است، این در حالی است که در سالهای اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروشترین رنگ آن نقرهای بود.
منبع: دلگرم