آیا علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها است؟

آیا علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها است؟

اینکه گفته می‌شود علت تشدید آلودگی هوای تهران مازوت سوزی در نیروگاه هاست، غلط است. ما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنیم، در سایر نیروگاه‌ها مازوت سوزی داریم، اما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود.

کد خبر : ۱۱۵۵۵۴
بازدید : ۸۵۷۹

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود بلکه علت اصلی تشدید آلودگی هوای تهران وجود ترکیبات کربن دار و گوگرد دار در سوخت خودرو‌ها است.

هادی بیگی نژاد درباره علل تشدید آلودگی هوا در کلانشهر‌ها در فصول سرد سال، بیان کرد: زمانی که هوا گرم است، شاهد گردش هوا هستیم، اما با سرد شدن هوا و وقتی اختلاف دمای طبقات فوقانی هوا با طبقات پایین نزدیک به سطح زمین خیلی زیاد نیست، چرخش هوا اتفاق نمی‌افتد که در فصول سرد سال ما با این پدیده مواجه هستیم.

در نیروگاه‌های تهران مازوت سوزی نداریم

وی ادامه داد: این پدیده خود سبب باقی ماندن ذرات آلاینده در هوای نزدیک به سطح زمین شده و زمینه آلودگی هوا را فراهم می‌کند. اینکه گفته می‌شود علت تشدید آلودگی هوای تهران مازوت سوزی در نیروگاه هاست، غلط است. ما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنیم، در سایر نیروگاه‌ها مازوت سوزی داریم، اما در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما اگر فرض بگیریم که در تهران حدود پنج میلیون خودرو تردد دارند، اگر یک میلیون موتورسوار نیز به آن اضافه کنیم حدود ۶ میلیون خودرو و موتور در سطح تهران تردد می‌کنند که به طور طبیعی این وسایل نقلیه یا گازوئیل و یا بنزین می‌سوزانند. زمانی که ذرات بنزین و گازوئیل با هوا مخلوط شده و سوزانده می‌شود ترکیبات کربنی ایجاد می‌کند. برخی از این ترکیبات کربنی به شکل دوده بوده و برخی از آن‌ها به شکل دوده نیست، گاهی ترکیبات گوگرد دار نیز از این طریق وارد هوا می‌شود.

روزانه تناژ بالایی گاز کربن‌دار و گوگرد دار در تهران تولید می‌شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تناژ بالایی گاز کربن دار و گوگرد دار روزانه در تهران تولید می‌شود که این رقم صرفا برای خودرو‌ها است و صنایع و واحد‌های تولیدی نیز قطعا این ترکیبات را تولید می‌کنند، گفت: این تناژ بالای ترکیبات کربن دار و گوگرد دار در فصل سرد وارد هوایی می‌شود که اصلا چرخشی ندارد.

راهی جز کنترل تردد خودرو‌ها و فعالیت واحد‌های تولیدی نداریم

بیگی نژاد افزود: تنها راهکار کوتاه مدت برای کنترل این وضعیت این است که کمتر از خورد‌های شخصی استفاده شود و ساعت کار واحد‌های تولیدی نیز کاهش پیدا کند و فعالیت واحد‌هایی که تولید گاز‌های مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، اکسید‌های گوگرد و ترکیبات کربنی دارند باید محدود شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هم مردم و هم مسئولان در کنترل آلودگی هوا مسئولیت بر عهده دارند، گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم بر اساس گزارشی که کمیسیون انرژی دریافت کرده است در نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید