(عکس) این تابلوی پیکاسو در ایران جعلی از آب درآمد!
پژوهشگران مرمت آثار تاریخی میگویند تابلوی منسوب به پیکاسو که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل نیست.
فتحالله نیازی ـ کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ درباره اصالتسنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، به ایسنا گفت: این پژوهش و اصالتسنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد.
در این پروژه با توجه به یک دادۀ مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، روشهای شناخت و اصالتسنجی آثار نقاشی انجام شد.
او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روشهای اصالتسنجی و چالشهای پیشروی این روشها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی میپردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیکهای هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیقتر اثر منسوب به او به دست آید.
این پژوهشگر مرمت افزود: برای اصالتسنجی اثر مورد مطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار کرد: نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او ادامه داد: در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.
در سال ۹۳ نیز کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل از یک دلال غیرقانونی اشیای عتیقه تابلوی نقاشیای منتسب به پیکاسو کشف کرد که از طریق مرز عراق وارد کشور شده بود. کارشناسان میراث فرهنگی استان در بررسیهای اولیه و با در نظر گرفتن ویژگیهای اثر و مقایسه آن با سایر آثار بهجا مانده از پیکاسو اصالت اثر را تایید کردند، اما تایید نهایی و قطعی منوط به انجام آزمایشهای خاص بود.
گرچه مجید ملا نوروزی، مدیر وقت مرکز هنرهای تجسمی معتقد بود اکثر اشیای وارد شده از عراق کپی و تقلبی هستند. اما برخی کارشناسان با توجه به جنگ عراق و اتفاقاتی که برای موزه بغداد افتاد اصل بودن تابلو را محتمل دانسته بودند.
از سرنوشت این تابلو اطلاعات تازهای در دست نیست.
منبع: روزیاتو