ترسناک‌ترین کشتی‌های تاریخ؛ از «انتقام ملکه» تا «تخیّل»

ترسناک‌ترین کشتی‌های تاریخ؛ از «انتقام ملکه» تا «تخیّل»

بدنام‌ترین دزدان دریایی تاریخ، از ریش‌سیاه گرفته تا کاپتان کید، بدون کشتی‌های ترسناک‌شان هیچ بودند. در این مطلب با ۵ مورد از بدنام‌ترین کشتی‌های دزدان دریایی در تاریخ آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۱۵۹۵۱
بازدید : ۱۲۵۶۲

فرادید | بدنام‌ترین دزدان دریایی تاریخ، از ریش‌سیاه گرفته تا کاپتان کید، بدون کشتی‌های ترسناک‌شان هیچ بودند. کشتی‌های دزدان دریایی که معمولاً ربوده و برای بالا بردن سرعت، خالی و با توپ‌های متعدد مجهز می‌شدند، احتمالاً مهم‌ترین ابزار جنگی دزدان دریایی به حساب می‌آمدند.

به گزارش فرادید؛ در عصر طلایی دزدی دریایی (دهه‌های ۱۶۵۰ تا ۱۷۳۰) و در واقع در تمام طول تاریخ، از کشتی‌های دزدان دریایی برای اعمال واقعاً غیرقابل‌تصوری نظیر دزدی، خشونت و خیانت استفاده میشد. در این مطلب با ۵ مورد از بدنام‌ترین کشتی‌های دزدان دریایی در تاریخ آشنا می‌شوید.

۱. انتقام ملکه آن

ترسناک‌ترین کشتی‌های تاریخ؛

(یک توپ جنگی آهنی که در بقایای کشتی انتقام ملکه پیدا شده است)

ادوارد تیچ که او را بیشتر با نام ریش‌سیاه (Blackbeard) می‌شناسند، یکی از بدنام‌ترین چهره‌ها در عصر وحشیانه‌ی دزدی دریایی در سراسر کارائیب و آمریکای شمالی از اواخر قرن هفدهم تا اوایل قرن هجدهم بود. او در نوامبر سال ۱۷۱۷ یک کشتی برده‌داری فرانسوی به نام «کانکورد» را دزدید و آن را به یک کشتی ترسناک دزدی دریایی تبدیل کرد. وقتی کار بازسازی را به اتمام رساند، کشتی مجهز به ۴۰ توپ روی عرشه شده بود و نام انتقام ملکه آن (Queen Anne's Revenge) روی آن حک شده بود. ریش‌سیاه اطراف چارلستون، جنوب کارولینا را محاصره کرد و تمام بندر را به عنوان باج در اختیار گرفت. این کشتی سال ۱۷۱۸ در نزدیکی ساحل اقیانوس اطلس آمریکای شمالی به گل نشست. سال ۱۹۹۶، محققان چیزی را کشف کردند که باور داشتند کشتی گمشده‌ی ریش‌سیاه نزدیک ساحل بووفُرت در کارولینای شمالی است.

۲. وایدا

ترسناک‌ترین کشتی‌های تاریخ؛

(سکه‌های نقره که بعد از دویست سال در لاشۀ وایدا گالی کشف شدند)

وایدا یا وایدا گالی کشتی یک دزد دریایی به اسم سَم یا ساموئل بلامی بود. وایدا که سابقاً یک کشتی بریتانیایی برای حمل و نقل برده‌ها بود در فوریه‌ی ۱۷۱۷ توسط بلامی تسخیر و به یک کشتی دزدی دریایی تبدیل شد. وایدا اگرچه به داشتن ۲۸ توپ به خودش می‌بالید، تنها دو ماه به عنوان کشتی دزدی دریایی در امتداد مسیر‌های کشتیرانی در اقیانوس اطلس غارت و دزدی کرد. در آوریل ۱۷۱۷ این کشتی در طوفان مرگباری در نزدیکی دماغه‌ی کاد در شمال شرقی آمریکا ناپدید شد. تنها دو نفر از ۱۴۶ اعضای خدمه‌ی کشتی زنده ماندند. لاشه‌ی وایدا سال ۱۹۸۴ کشف شد. از آن زمان، تقریباً ۱۰۰۰۰۰ دست‌سازه و عتیقه از این سایت غرق‌شده‌ی باستان‌شناسی کشف شده است.

۳. اَدوِنچِر گالی

بدنام‌ترین کشتی‌های دزدان دریایی در تاریخ

(نقاشی‌ای از کاپتان کید روی عرشه ادونچر گالی، اثر هُوراد پایل)

کاپتان ویلیام کید یا کاپتان کید پیشه‌ی دریانوردی خودش را به عنوان ناخدای مزدور ناو آغاز کرد. در اواخر قرن هفدهم، ماموریت حمله و سرقت کشتی‌های فرانسوی در هند شرقی به او داده شد. او نیز ادونچر گالی را به طور کامل مجهز به ۳۴ اسلحه کرد. ادونچر گالیِ سه دلکه سال ۱۶۹۵ در لندن شروع به خدمت به کید کرد و این خدمت تا ۳ سال دوام یافت. سال ۱۶۹۸، تنه‌ی کشتی پوسیده و در آب رها شد. تمام اشیاء باارزش کشتی را برداشتند و این کشتی درنهایت در ساحل ماداگاسکار غرق شد. عمر کید از ادونچر گالی بیشتر بود البته نه چندان زیاد. سال ۱۶۹۸ در ماموریت به هند شرقی، او و خدمه‌اش یک کشتی تجاری را دزدیدند. کاپتان این کشتی انگلیسی، اما اوراق آن فرانسوی بود. وقتی خبرِ سرقت کید از یک انگلیسی منتشر شد، بسیاری تصور کردند او از ناخدای مزدور ناو به یک دزد دریایی تمام عیار تبدیل شده است. او در ۱۸ مه ۱۷۰۱ به جرم قتل و دزدی دریایی در لندن اعدام شد.

۴. رویال فورچون

بدنام‌ترین کشتی‌های دزدان دریایی در تاریخ

(بارتولومئو روبرتز یا بلک‌بارت در کنار کشتی‌های رویال فورچون و رنجر، ۱۱ ژانویه ۱۷۲۱-۱۷۲۲. اثر بنجامین کوُل)

بارتولومئو روبرتز یا بلک‌بارت در اوایل دهه‌ی ۱۷۲۰ به غیر از کشتی دزدی دریایی معروف خود به نام رویال فورچون، به خاطر دزدی دریایی، خشونت و سرقت بدنام شده بود. رویال فورچون فقط یک کشتی نبود. روبرتز در طول دوره‌ی سه ساله‌ی دزدی دریایی، کاپیتان فروند‌ها کشتی به نام رویال فورچون بود که معمولاً کشتی‌های به سرقت‌رفته‌ای بودند که برای دزدی دریایی کاربری‌شان تغییر داده شده بود. بزرگ‌ترین و ترسناک‌ترینِ این کشتی‌ها مجهز به ۴۰ توپ بود و بیش از ۱۵۰ خدمه داشت. آخرین کشتی رویال فورچونِ روبرتز در جریان نبرد با کشتی بریتانیاییِ اچ‌ام‌اس سوآلو در فوریه‌ی ۱۷۲۲ غرق شد. روبرتز هم در جریان همین مبارزه درگذشت.


۵. تخیل (فَنسی)

بدنام‌ترین کشتی‌های دزدان دریایی در تاریخ

(هِنری اوری و کشتی فَنسی در پس‌زمینه)

در ۷ مه ۱۶۹۴، در کشتی جنگی انگلیسیِ چارلز دوم شورش بپا شد. خدمه به رهبری افسر هِنری اوری کنترل کشتی را به دست گرفتند. سپس آن را به بندر جزیره‌ی جوهانا بردند، جایی که آن‌ را دوباره طراحی و نامش را به «تخیل» (فَنسی) تغییر دادند و سپس به دزدان دریایی تبدیل شدند. حین پرسه زدن در اقیانوس هند، خدمه‌ی فَنسی به کشتی محبوب مغول‌های هندی یعنی «گنج سوایی» حمله و آن را غارت کردند. تصور می‌شود کشتی گنج سوایی که مملو از گنجینه‌های ارزشمند بود بزرگ‌ترین سرقت در تاریخ دزدی دریایی باشد. «تخیل» در زمان خودش احتمالا سریع‌ترین کشتی در سراسر اقیانوس هند بود. اوری بعد‌ها از دزدی دریایی کناره گرفت و با رشوه دادن از دستگیری خلاص شد. سرنوشت فَنسی نامعلوم ماند، اگرچه شایع شد که اوری آن را به عنوان رشوه به فرماندار ناسائو در باهاما هدیه داد.

منبع: Historyhit

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید