گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲؛ لبخند عصبی مرلین مونرو در صدر!

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲؛ لبخند عصبی مرلین مونرو در صدر!

بازار آثار هنری هر سال قیمت‌های شگفت‌انگیزتری را به خود می‌بیند؛ در اینجا با گرانترین آثار فروخته شده در سال ۲۰۲۲ آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۱۶۰۶۲
بازدید : ۲۸۵۱۴

فرادید | از وقتی نقاشی «منجی جهان» از لئوناردو داوینچی در سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت، دیگر هیچ قیمتی در بازار هنر عجیب به نظر نمی‌رسد! البته امسال هیچ اثری نتوانست رکورد نقاشی داوینچی را بشکند، ولی سال ۲۰۲۲ از یک جهت رکوردشکن بود؛ تعداد آثاری که امسال به رقم بالای ۱۰۰ میلیون دلار رسیدند بیشتر از همۀ سال‌های گذشته بود.

به گزارش فرادید؛ در اینجا با هشت اثر گرانقیمتی که در حراج‌های امسال به فروش رفتند آشنا خواهید شد (به ترتیب از ارزان‌ترین تا گرانترین). همۀ این آثار متعلق به هنرمندان بسیار مشهور معاصر هستند.

۱. امپراطوری نور؛ رنه مگریت؛ ۷۹ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

این نقاشی رویاگونه که نمونه‌ای از سبک سوررئالیستی کار مگریت است، در ماه مارس در حراجی ساتبیز به فروش رسید. این نقاشی برای اولین بار بود که در یک حراجی در معرض فروش گذاشته شده بود. رکورد قبلی آثار رنه مگریت ۲۶ میلیون دلار بود.

۲. بدون عنوان؛ ژان میشل باسکیا؛ ۸۵ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

این نقاشی یکی از آثاری است که در آن‌ها باسکیا از تصویر جمجمه به عنوار موضوع محوری کار خودش استفاده کرده است. نقاشی‌های باسکیت شاید شبیه خط خطی‌های کودکانه به نظر برسند، اما او با این سبک خاص و منحصر به فرد در واقع مشکلات و خشم و جنون آفریقایی‌تبار‌های ساکن آمریکا را بازتاب می‌داد.

۳. فاجعۀ سفید؛ اندی وارهول؛ ۸۵ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

چندین عکس از یک حادثۀ تصادف در کنار هم این اثر را شکل داده‌اند. این اثر بخشی از مجموعۀ «فاجعه و مرگ» وارهول است. در این آثار وارهول که یکی از پیشگامان هنر پاپ بود، تمرکزش را بر جنبه‌های تاریک‌تر زندگی متمرکز کرده بود.

۴. اندرونیِ بزرگ؛ لوسین فروید؛ ۸۶ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

این پرترۀ گروهی رکورد تازه‌ای را برای آثار این نقاش بریتانیایی ثبت کرد. همین نقاشی قبلا هم در سال ۱۹۹۸ با مبلغ حدودا ۶ میلیون دلار رکورد فروش آثار فروید را شکسته بود.

۵. جنگل درختان قان؛ گوستاو کلیمت؛ ۱۰۴ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

این نقاشی که در حراجی آلن به فروش رسید، رکورد فروش آثار کلیمت را نزدیک به ۱۵ میلیون دلار بالاتر برد. کلیمت یکی از نقاشان قرن بیستم است که آثارش همیشه قیمت‌های فوق‌العاده بالایی را ثبت کرده‌اند. ترکیب خاص رنگ‌ها در آثار کلیمت، آثار او را از لحاظ بصری چشمگیر و متفاوت کرده است.

۶. باغ میوه و درختان سرو؛ ونسان ون‌گوگ؛ ۱۱۷ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

احتمالا هیچ کس نیست که حداقل اسم ون‌گوگ را نشنیده باشد. بنابر این طبیعی است که آثار این نقاش مشهور جزء رکوردشکن‌های دنیای هنر باشند. این نقاشی از منظرۀ بهاری امسال در حراجی کریستیز به فروش رفت و رکورد ۸۳ میلیون دلاری فروش یک اثر از ون‌گوگ را جابه‌جا کرد.

۷. کوه سن ویکتور؛ پل سزان؛ ۱۳۷ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

سزان یکی از مهم‌ترین نقاشان قرن بیستم است که سبک کاری‌اش بر تعدادی از مهم‌ترین هنرمندان این قرن مثل پیکاسو و دیگران تاثیر گذاشت. این نقاشی که در حراجی آلن به فروش رسید، رکورد ۵۹ میلیون دلاری فروش آثار سزان را به میزانی بیش از دوبرابر افزایش داد.

۸. پرترۀ مرلین مونرو؛ اندی وارهول؛ ۱۹۵ میلیون دلار

گرانترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲

وارهول امسال دو اثر در فهرست گرانترین‌های دنیای هنر داشت. این پرتره از مرلین مونرو که رنگ‌بندی آن نشان دهندۀ سبک خاص کار‌های وارهول است، توانست به گرانترین اثر نقاشی خلق شده در قرن بیستم تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های خاص این نقاشی که با دقت در آن می‌توان متوجهش شد، تضادی است که در حالت چهرۀ مرلین وجود دارد؛ در نگاه اول به نظر می‌رسد که چهره در حال لبخند زدن است، اما وقتی بیشتر دقت می‌کنیم، به نظر می‌رسد که دندان‌ها از حرص و خشم در حال فشرده شدن به یکدیگر هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید