نژادپرستی عجیب اپل واچ!

نژادپرستی عجیب اپل واچ!

اهمیت واقعی سوگیری حسگر سنجش اکسیژن خون در اپل واچ تا اواسط همه‌گیری کرونا که با آگاهی بیشتر از نژادپرستی ساختاری، که در بسیاری از جنبه‌های جامعه وجود دارد، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

کد خبر : ۱۱۶۰۷۰
بازدید : ۸۴۳۷

شکایتی دسته‌جمعتی علیه اپل مطرح شده که ادعا می‌کند پالس اکسیمتر این دستگاه، داده‌های خود را با تعصب نژادی علیه سیاه‌پوستان ارائه می‌دهد.

اخیراً شکایتی دسته‌جمعمی علیه اپل مطرح شده است که ادعا می‌کند حسگر اکسیژن خون اپل واچ نسبت‌به رنگ پوست کاربران سیاه‌پوست، تعصب نژادی دارد.

الکس مورالس، شاکی پرونده‌ی تعصب نژادی اپل واچ می‌گوید در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ یک ساعت هوشمند با برند اپل خریداری کرده است. او از ویژگی پالس اکسیمتر ساعت مذکور اطلاع داشته و معتقد است چنین قابلیتی باید بدون توجه به رنگ پوست، کار کند.

در دادخواست مطرح‌شده علیه اپل آمده است: طی دهه‌های گذشته، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد دستگاه‌های مجهز به پالس اکسیمتر که رنگ پوست کاربر را درنظر می‌گیرند، به‌میزان درخورتوجهی دقت کم‌تری داشتند. -

اهمیت واقعی سوگیری حسگر سنجش اکسیژن خون در اپل واچ تا اواسط همه‌گیری کرونا که با آگاهی بیشتر از نژادپرستی ساختاری، که در بسیاری از جنبه‌های جامعه وجود دارد، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

براساس دادخواست علیه اپل، محققان، اهمیت بالینی سوگیری نژادی داده‌های پالس اکسیمتری را که با استفاده از سوابق بیماران درطول و قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ گرفته شده بود، تأیید کردند و در نتیجه اتکا به نتایج این اندازه‌گیری‌ها احتمالاً بیماران سیاه‌پوست را درمعرض خطر افزایش هیپوکسمی قرار می‌دهد.

مورالس شکایت خود را در ۲۴ دسامبر و به نمایندگی از همه‌ی مشتریان نیویورکی تنظیم کرد که اپل واچ را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ خریده‌اند. او همچنین به نماینگی از ساکنان آلاسکا، آرکانزاس، آیداهو، آیووا، می‌سی‌سی‌پی، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، یوتا و وایومینگ تحت قوانین کلاهبرداری از مصرف‌کننده‌ی آن ایالت‌ها علیه اپل شکایت کرد.

به‌نوشته‌ی AppleInsider، شکایت مربوط به تعصب نژادی در حسگر اپل واچ، غول فناوری مستقر در کوپرتینو را به نقض ضمانت‌نامه‌ی صریح و کلاهبرداری، متهم و ادعا می‌کند این شرکت قانون تجارت عمومی نیویورک و قوانین ایالتی مرتبط با تقلب مصرف‌کننده را نقض کرده است.

تشخیص رنگ پوست در اپل واچ

شکایت سال ۲۰۲۲، تنها شکایت مطرح‌شده علیه سیستم تشخیص پوست اپل واچ نیست. سال ۲۰۱۵ نیز کاربران شکایتی را به دادگاه ارائه دادند که ادعا می‌کرد خالکوبی مشکی مچ‌دست با حسگر سنجش ضربان‌قلب این ساعت تداخل دارد.

اپل مشکل مربوط به تداخل عملکرد ویژگی سنجش ضربان‌قلب با خالکوبی را در می ۲۰۱۵ تأیید و اعلام کرد: تغییرات دائمی یا موقت مثل خالکوبی‌ها روی پوست شما می‌تواند بر عملکرد حسگر ضربان‌قلب تأثیر بگذارد. جوهر، الگو و اشباع برخی خالکوبی‌ها می‌تواند نور را مسدود سازد و به‌همین‌دلیل تشخیص دقیق ضربان‌قلب ازطریق حسگر اپل واچ، دشوار می‌شود. -

مشکلات فوق، قبل‌از اضافه‌شدن حسگر اکسیژن خون به ساعت هوشمند اپل رخ داد. شایان‌ذکر است ویژگی سنجش سطح اکسیژن خون در سال ۲۰۲۰ و با معرفی اپل واچ سری ۶ به این محصول اضافه شد.

منبع: زومیت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید