(تصاویر) چرا فیل‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند؟

(تصاویر) چرا فیل‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند؟

گونه‌های فیل از نظر رنگ چندان قابل تمایز نیستند. آن‌ها اغلب خاکستری هستند. با این حال، گاهی اوقات فیل‌ها می‌توانند رنگ‌های دیگری یا حتی لکه‌هایی روی پوست خود داشته باشند.

کد خبر : ۱۱۶۱۶۶
بازدید : ۱۰۵۷۲

فرادید | فیل‌ها از محبوب‌ترین حیوانات در سراسر جهان هستند. این تعجبی ندارد، زیرا آن‌ها بزرگترین حیوانات زمینی زنده هستند که ارتفاع آن‌ها تا ۳.۶ متر و وزن آن‌ها به ۶.۵ تُن می‌رسد. با اندازه بسیار زیاد، تقریبا غیرممکن است که حیوان دیگری را با یک فیل اشتباه بگیرید. فیل‌ها دارای خرطوم، عاج، گوش‌های بزرگ و پوست چرمی هستند که اغلب خاکستری است. با این حال، همه فیل‌ها خاکستری نیستند. عوامل مختلفی رنگدانه‌های پوست این غول‌ها را تعیین می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ پوست فیل چرمی و چروکیده است. چین و چروک‌ها مانند انسان‌ها نشانه‌ی پیری نیستند، بلکه مکانیسمی خنک‌کننده برای افزایش سطح پوست آن‌ها هستند و امکان از دست دادن گرمای بیشتری را فراهم می‌کنند.

فیل‌ها فاقد غدد عرق هستند. بنابراین، آن‌ها در حوضچه‌های آب و گل حمام می‌کنند، گوش‌های خود را تکان می‌دهند و رطوبت را در چین و چروک‌های خود حفظ می‌کنند تا خود را خنک کنند. با توجه به گرمای شدیدتر در آفریقا، فیل‌های آفریقایی چین و چروک بیشتری نسبت به فیل‌های آسیایی دارند. همتایان آسیایی به اندازه‌ای که در زیستگاه‌های جنگلی با دمای پایین‌تر زندگی می‌کنند، به چین و چروک‌های زیادی نیاز ندارند.

(تصاویر)

با وجود ضخامت پوست فیل، به لمس حساس است و فیل‌ها را قادر می‌سازد شرایط سرد را تحمل کنند. برجسته‌ترین رنگ پوست فیل‌ها خاکستری است، اما رنگ‌های دیگر به ندرت دیده می‌شود.

گونه‌های فیل از نظر رنگ چندان قابل تمایز نیستند. آن‌ها اغلب خاکستری هستند. با این حال، گاهی اوقات فیل‌ها می‌توانند رنگ‌های دیگری یا حتی لکه‌هایی روی پوست خود داشته باشند. در زیر رنگ‌های مختلف فیل‌ها آورده شده است:

خاکستری

خاکستری برجسته‌ترین رنگ فیل‌ها است و گاهی اوقات می‌تواند از خاکستری روشن تا سیاه مایل به خاکستری متغیر باشد. بر اساس گزارش ها، فیل‌های آسیایی رنگ تیره تری نسبت به همتایان آفریقایی خود دارند و رنگ خاکستری تیره به خود می‌گیرند.

اگرچه فیل‌های آفریقایی پوست چروک بیشتری نسبت به فیل‌های آسیایی دارند، اما رنگ پوست آن‌ها اغلب ثابت است. فیل‌های آسیایی گاهی با افزایش سن لکه‌هایی روی پوست خود ایجاد می‌کنند.

(تصاویر)

صورتی

فیل‌های آلبینو که معمولاً فیل‌های سفید نامیده می‌شوند، قرن‌ها در تایلند و دیگر کشور‌های آسیایی مورد احترام بوده اند. این فیل‌ها با وجود رنگ صورتی آن‌ها به عنوان "فیل سفید" شناخته می‌شوند. به دلیل کمیاب بودن، این غول‌های صورتی اغلب به عنوان خانواده سلطنتی و مقدس در نظر گرفته می‌شوند و به عنوان هدایای گرانبها داده می‌شوند و در ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیل‌های صورتی با مژه‌های روشن و ناخن‌های پا مشخص می‌شوند. این غول‌های آلبینو به دلیل فقدان رنگدانه‌های پوستی در معرض نابینایی و مشکلات پوستی در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرند.

(تصاویر)

چرا فیل‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند؟

۱. آلبینیسم

آلبینیسم یک جهش ژنتیکی است که باعث کمبود کامل رنگدانه در چشم و پوست حیوانات می‌شود. این ناشی از کمبود ملانین است که مسئول رنگ پوست، چشم، مو و پر است. طبق تحقیقات حفاظت از حیات وحش، آلبینیسم در فیل‌ها حدود یک مورد از هر ۱۰۰۰۰ تولد است که حدود ۷۰ مورد در سراسر جهان وجود دارد. این فیل‌های منحصر به فرد دارای پوست صورتی و چشمان کم رنگ هستند و این رنگ عجیب می‌تواند باعث انزوا در بین گله‌ها شود.

این جهش شانس زنده ماندن این فیل‌ها را کاهش می‌دهد. آلبینیسم به دلیل آفتاب شدید و همچنین نابینایی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. فیل‌های آلبینو یا فیل‌های صورتی، با پنهان شدن در زیر سایه‌های مادرشان و حمام‌های گلی که به عنوان ضدآفتاب عمل می‌کنند، با این مشکل مقابله می‌کنند.

(تصاویر)

۲. لوسیسم

طبق گفته پارک ملی کروگر، لوسیسم وضعیتی است که باعث می‌شود حیوانات با افزایش سن تیره‌تر شوند. با این حال، پشت گوش آن‌ها در طول زندگی خود صورتی باقی می‌ماند. لوسیسم و آلبینیسم شبیه به هم هستند، زیرا هر دو شامل کمبود رنگدانه‌های پوستی هستند، اما لوسیسم جزئی‌تر است.

رنگدانه صورتی در میان فیل‌های آسیایی با تکه‌هایی روی بدن و خرطوم آن‌ها رایج است. با این حال، این لوسیسم نیست، و این پوست صورتی می‌تواند ناشی از ژنتیک، سن، زیستگاه و تغذیه باشد.

(تصاویر)

۳. حمام گلی

فیل‌ها در تلاش برای خنک کردن خود، گاهی اوقات در گل حمام می‌کنند. حمام گل می‌تواند به حیوان بزرگ رنگ پوست قرمزی بدهد که می‌تواند روز‌ها روی آن باقی بماند تا زمانی که آن را بشویید. بنابراین، فیل‌های قهوه‌ای و قرمز وجود ندارند. این رنگ‌ها از خاک‌های محیط خود هستند.

فیل‌ها در گل حمام می‌کنند و گاهی برای تنظیم دمای بدن خود گرد و غبار را روی بدن خود می‌ریزند. هنگامی که آن‌ها در آب زلال غوطه ور می‌شوند، رنگ مایل به خاکستری در زیر دوباره آشکار می‌شود.

(تصاویر)

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید