روز تلخ بازار سهام؛ ریزش عجیب ۵۶‌ هزار واحدی

روز تلخ بازار سهام؛ ریزش عجیب ۵۶‌ هزار واحدی

بورس اوراق‌بهادار تهران تنها یک روز در کانال ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی دوام آورد، اما طی روز گذشته با قرارگرفتن در مدار نزولی افت چشمگیر بیش از ۴۵/ ۳‌درصدی را به‌ثبت رساند و کانال ۶/ ۱‌واحدی را از دست داد.

کد خبر : ۱۱۶۲۷۴
بازدید : ۲۵۵۶

بورس اوراق‌بهادار تهران اولین هفته زمستانی خود را پرشور به پایان رساند. نماگر اصلی این بازار در طول هفته مذکور با جهش بیش از ۱۰‌درصدی به بالاترین سطح از ۳۰ شهریور سال‌۹۹ رسید، با این‌حال روند یادشده در روز شنبه پایدار نماند.

بر این اساس بازار طی روز گذشته به‌یک‌باره تغییر مسیر داد و هفته را سرخ‌پوش آغاز کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل سهام در جریان معاملات روز شنبه با افت بیش از ۵۶‌هزار و ۸۱۹ واحدی ابرکانال ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی را از دست داد و تا محدوده یک‌میلیون و ۵۹۰‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد؛ این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بانک‌مرکزی در شرایط کنونی سیاست‌هایی را اتخاذ خواهد کرد که احتمالا درمیان بازار‌های سرمایه‌گذاری، بورس تهران متضررترین بازار مالی باشد؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش ۱۵‌درصدی، رقم ۶‌هزار و ۲۰۱‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، اما با این حال متغیر یادشده همچنان در بیشترین سطح از ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ قرار دارد، ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود ۷۴۱‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده از بازار سهام خارج شد.

ردپای سیاست‌های ناکارآمد

بورس اوراق‌بهادار تهران تنها یک روز در کانال ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی دوام آورد، اما طی روز گذشته با قرارگرفتن در مدار نزولی افت چشمگیر بیش از ۴۵/ ۳‌درصدی را به‌ثبت رساند و کانال ۶/ ۱‌واحدی را از دست داد.

البته این انتظار وجود داشت که با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌شده توسط رئیس جدید بانک‌مرکزی بورس تهران واکنش منفی نشان دهد و معاملات نیز با هیجانات منفی همراه شوند، چراکه به‌نظر می‌رسد خبری از تک نرخی شدن و شناورشدن نرخ ارز که این روز‌ها از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم پیشنهاد شده‌بود، نخواهد بود و دوباره به همان شیوه سابق، مشابه روال ایجادکننده ارز ۴۲۰۰‌تومانی تبعات اقتصاد دستوری گریبانگیر بازار‌های مالی و دارایی مردم خواهد بود.

بر این اساس، بازار سهام در جریان معاملات روز شنبه با قرارگرفتن در مدار نزولی از ابتدا همان معاملات را سرخ‌پوش آغاز کرد، چراکه در همان ۱۵دقیقه ابتدایی بازار شاخص‌کل سهام با تاثیرپذیری از نماد‌های «فولاد»، «کگل» و «وغدیر» با افت بیش از ۳۷‌هزار‌واحدی کار خود را آغاز کرد و با نوسان بر ریل نزولی تا مدت زمان یادشده در سطح یک‌میلیون و ۶۰۹‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده کاهشی پنج‌هزار و ۸۲۴‌واحدی را به‌ثبت رساند. افت پرقدرت بازار در حالی ادامه یافت که شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات روز شنبه بیش از ۵۶‌هزار واحد کاهش داشت و در کانال یک‌میلیون و ۵۹۰‌هزار واحد مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس نماگر اصلی بورس تهران با قرارگرفتن در سطح یادشده، بیشترین افت‌درصدی روزانه از ۲۷دی ۹۹ را ثبت کرد.

این در حالی است که نماد معاملاتی «کگل» با بیش از چهار‌هزار و ۴۳۹ واحد تاثیر منفی، نقش اول افت دیروز شاخص را بر عهده داشت. در‌مرتبه دوم نیز نماد «کگل» با سه‌هزار و ۱۳۴‌واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در نقطه مقابل‌نماد «رمپنا» با بیش از هزار و ۱۱۸ واحد تاثیر مثبت، بیشترین تاثیر مثبت را بر روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. شاخص هم‌وزن هم همانند شاخص‌کل از ابتدای معاملات در ریلی رو به افت نوسان کرد.

در نهایت با کاهش ۴۳/ ۲‌درصدی (معادل ۱۱‌هزار و ۶۷۴واحد) به معاملات خود پایان داد. علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد سهام (سهام و حق‌تقدم) در روز شنبه رقم ۶‌هزار و ۲۰۱‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. به باور کارشناسان ثبت چنین ریزش‌هایی تحت‌تاثیر سیاست‌های اتخاذ‌شده توسط رئیس جدید بانک‌مرکزی درخصوص سرکوب قیمت ارز در سامانه نیما روی داده‌است.

همین امر سبب‌شده تا دگرباره امید سهامداران بورسی ناامید شود و در آستانه بازگشت بورس به رونق و شکل گیری موج جدید خوش‌بینی و اعتماد در بازار، آهنگ خروج سرمایه از بازار سهام بار دیگر نواخته شود.

بر این اساس میانگین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در روز یادشده‌برابر با ۷۴۱‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی بوده‌است که دلیل آن را می‌توان ناشی از سیاست‌های اشتباهی دانست که بی شباهت به دیگر تصمیمات دولت در شرایط بحرانی نیست، چراکه به‌جای تغییر سیاست‌ها، تصمیماتی اتخاذ می‌شود که حتی در کوتاه‌مدت هم کارساز نخواهند بود.

گامی رو به عقب

بررسی خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در دهمین روز از دی ماه نشان می‌دهد که گروه «محصولات شیمیایی» بیش از ۲۱۷‌میلیارد‌تومان و صنعت «فلزات اساسی» با بیش از ۱۴۱‌میلیارد‌تومان بیشترین خروج سرمایه حقیقی را در میان صنایع داشتند، در مقابل گروه «فنی و مهندسی» با جذب نقدینگی حدود ۳۹‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «اطلاعات و ارتباطات» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه «بوعلی» با خروج بیش از ۵۲‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «وغدیر» با خروج حدود ۵۲‌میلیارد‌تومان در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده در بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «نوری» با خروج حدود ۵۱‌میلیارد‌تومان بیشترین خروج سرمایه در روز شنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نماد‌های «رمپنا» و «وپاسار» به ترتیب با ورود پول بیش از ۳۹‌میلیارد‌تومان و حدود ۱۴‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

علاوه‌بر این، صندوق‌های با درآمد ثابت نیز روز گذشته شاهد خروج پول بیش از ۲۵۰‌میلیارد‌تومانی از بورس بودند که خود می‌تواند در شرایط منفی‌شدن قیمت سهام سیگنال خروج پول به سمت بازار‌های موازی تلقی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید