قیمت‌ها؛ یک گام به عقب

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب

بازار طلا و سکه پس از رشد‌های پی در پی طی روز‌های معاملاتی هفته گذشته و ثبت بازدهی هفتگی نزدیک به ۲۰ درصد، روز شنبه برخلاف انتظارات یک گام بزرگ به عقب برداشت. به طوری که سکه امامی نیز نزدیک به دو میلیون تومان از بالاترین قیمت تاریخی خود عقب نشینی کرد. بر این اساس هر قطعه از مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت ۱۹ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه مذکور همگام با نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش بهای طلا در بازار جهانی کاهش یافت. از این رو حباب فلز گرانبهای داخلی از ۵/ ۳ میلیون تومان تا رقم دو میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان افت کرد.

کد خبر : ۱۱۶۲۸۷
بازدید : ۲۹۱۷

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب

عقب‌نشینی بورس

بازار سهام اولین روز از دومین هفته معاملاتی دی ماه را نزولی آغاز کرد. نماگر اصلی بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن یک هفته صعودی، روز شنبه با افت چشمگیر همراه بود. به طوری که شاخص کل طی روز یاد شده با ۴۵/ ۳‌درصد کاهش برای دومین بار در سال‌جاری کانال ۶/ ۱ میلیون واحدی را از دست داد.

بر این اساس سطح یاد شده که پس از حدود ۵ ماه به دست آمده بود از دست رفت. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار کار خود را در سطح یک میلیون و ۵۹۰‌هزار واحد به اتمام رساند. با این حال ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان در سطوح بالای شش‌هزار میلیارد تومان قرار دارد.

از سویی دیگر روز گذشته بازار شاهد خروج پول سرمایه‌گذاران خرد معادل ۷۴۱ میلیارد تومان بود. با توجه به شرایط فعلی بازار برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بازار توان بازگشت به مدار مثبت را دارد. اما این مسیر بازگشتی می‌تواند برای مدتی نیز تاخیر داشته باشد.

بازار سکه

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب


افت شبانه سکه

بازار طلا و سکه پس از رشد‌های پی در پی طی روز‌های معاملاتی هفته گذشته و ثبت بازدهی هفتگی نزدیک به ۲۰ درصد، روز شنبه برخلاف انتظارات یک گام بزرگ به عقب برداشت. به طوری که سکه امامی نیز نزدیک به دو میلیون تومان از بالاترین قیمت تاریخی خود عقب نشینی کرد.

بر این اساس هر قطعه از مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت ۱۹ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه مذکور همگام با نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش بهای طلا در بازار جهانی کاهش یافت. از این رو حباب فلز گرانبهای داخلی از ۵/ ۳ میلیون تومان تا رقم دو میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان افت کرد.

برخی از کارشناسان بازار طلا معتقدند که این استراحت و کاهش قیمت می‌تواند برای مدتی باقی بماند. اما نمی‌توان با توجه به شرایط اقتصادی و عوامل تاثیرگذار انتظار افت قابل‌توجهی را از دلار و سکه داشت.

بازار طلای جهانی

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب


حاکمیت دلار بر طلا

طلا سال میلادی ۲۰۲۲ را برای دومین سال متوالی با عملکرد منفی به پایان رساند. زیرا افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باعث رشد شاخص دلار شد که نقش این فلز گرانبها را به عنوان پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران به چالش کشید. علاوه بر این تهاجم روسیه به اوکراین، تورم فزاینده، محدودیت‌های کووید-۱۹ و کندی رشد اقتصادی نیز از عواملی بود که قیمت طلا را تحت الشعاع قرار داد.

به این ترتیب هر اونس طلا با ایستادن در قیمت ۱۸۲۴ دلار عملکرد منفی ۳۳/ ۰ درصدی را در کارنامه سالانه خود به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان انتظار می‌رود که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو با تورم، احساسات بازار‌ها را در سال میلادی ۲۰۲۳ دیکته کند. در مقابل نیز برخی تحلیلگران بر این باور هستند که طلا در نیمه اول سال جدید می‌تواند ضمن ثبت افت و خیز‌های زیاد عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

بازار اوراق مسکن

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب


انتظار در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز شنبه با افت همراه بودند. به طوری که در این میان تسه ۹۹۱۲ نیز کاهشی معادل ۶۹/ ۲‌درصد را که بیش از ۳‌هزار تومان بود تجربه کرد. به این ترتیب اوراق تسهیلات یاد شده روز گذشته کار خود را در قیمت پایانی ۱۲۱‌هزار و ۹۶۴ تومان خاتمه دادند.

به گفته کارشناسان این حوزه، طی ماه‌های گذشته افزایش بی‌رویه قیمت دلار موجب شد تا بازار مسکن در رکود قرار گیرد و خریداران و فروشندگان را در فضایی مه آلود قرار دهد، همچنین تا حدودی تمایل به خرید از نوع سرمایه‌گذاری را برای ملاکان افزایش دهد. به نحوی که با توجه به اینکه بازار مسکن مدت‌ها پیش دچار رکود تورمی شده بود، افزایش قیمت مسکن موجب کاهش خرید و فروش نیز شده است. علاوه بر این با توجه به اینکه وزیر جدید صحبت‌هایی از افزایش تولید و متناسب‌سازی عرضه و تقاضا کرده است باید منتظر ماند تا نابسامانی‌ها تمام شود.

بازار نفت

قیمت‌ها؛ یک گام به عقب


دومین سال متوالی مثبت نفت

قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به شدت نوسان کرد و در بحبوحه جنگ در اوکراین به دلیل کاهش عرضه در ابتدا با افزایش همراه شد. اما قیمت‌ها به دلیل تضعیف تقاضا در چین و افزایش نگرانی از انقباض اقتصادی کاهش یافت. کاهش قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم، شاخص دلار را تقویت کرد.

این امر باعث شد کالا‌های دلاری مانند نفت خام برای دارندگان ارز‌های دیگر گران‌تر شوند. به این ترتیب هر بشکه نفت برنت در آخرین روز معاملاتی سال، در قیمت ۸۵ دلار و ۹۱ سنت ایستاد و عملکرد مثبت سالانه ۴۵/ ۱۰ درصدی را از آن خود کرد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رسیدن به سطح ۸۰ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بازدهی ۷۱/ ۶ درصدی را در کارنامه سالانه خود ثبت کرد. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۳ رویکرد محتاطانه خود را حفظ کنند و نسبت به افزایش نرخ بهره و رکود‌های احتمالی محتاط باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید