انقضای کپی‌رایت طولانی‌ترین رمان تاریخ

انقضای کپی‌رایت طولانی‌ترین رمان تاریخ

آثاری از وولف، فاکنر، کافکا و برخی دیگر از نویسندگان بزرگ در فهرست این آثار قرار دارند. وقتی اثری وارد دامنه عمومی می‌شود، می‌توان آن را به طور قانونی و بدون مجوز یا هزینه به اشتراک گذاشت، اجرا کرد و دوباره استفاده کرد. آثار مربوط به سال ۱۹۲۷ ابتدا قرار بود به مدت ۷۵ سال دارای کپی‌رایت باشند، اما قانون تمدید مدت حق چاپ در سال ۱۹۹۸ عمومی‌سازی آن‌ها را برای ۲۰ سال دیگر به تعویق انداخت.

کد خبر : ۱۱۶۲۹۳
بازدید : ۲۹۶۱

کپی‌رایت برخی آثار بزرگ ادبی، از جمله رمان «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» نوشته مارسل پروست که طولانی‌ترین رمان تاریخ ادبیات جهان است، با آغاز سال نوی میلادی برداشته شده و این آثار وارد حوزه عمومی خواهند شد.

به این ترتیب می‌توان این آثار را به طور قانونی و بدون مجوز یا هزینه، منتشر کرده یا به شیوه‌های دیگر مانند ساخت فیلم و... مورد استفاده قرار داد.

آثاری از وولف، فاکنر، کافکا و برخی دیگر از نویسندگان بزرگ در فهرست این آثار قرار دارند. وقتی اثری وارد دامنه عمومی می‌شود، می‌توان آن را به طور قانونی و بدون مجوز یا هزینه به اشتراک گذاشت، اجرا کرد و دوباره استفاده کرد.

آثار مربوط به سال ۱۹۲۷ ابتدا قرار بود به مدت ۷۵ سال دارای کپی‌رایت باشند، اما قانون تمدید مدت حق چاپ در سال ۱۹۹۸ عمومی‌سازی آن‌ها را برای ۲۰ سال دیگر به تعویق انداخت.

بسیاری از آثاری که اکنون می‌توانستند در دسترس قرار بگیرند، در اثر دوره طولانی کپی‌رایت آمریکا، مدت‌هاست که از بین رفته‌اند، زیرا نگهداری از آن‌ها توسط مالکان قانونی به‌صرفه نبود و درعین‌حال نمی‌توانست توسط دیگران استفاده شود.

انقضای کپی‌رایت طولانی‌ترین رمان تاریخ

از این میان می‌توان به فیلم‌هایی مانند «راهی که همه می‌روند» اثر ویکتور فلمینگ و «لندن پس از نیمه‌شب» تاد براونینگ اشاره کرد. اختلاف طولانی‌مدت در زمینه کپی‌رایت داستان‌های سر آرتور کانُن دویل درباره یک کارآگاه هوشمند -که حتی فیلم «انولا هولمز» را به دردسر انداخته است- سرانجام به پایان می‌رسد، چرا که کپی‌رایت سال ۱۹۲۷ که اول ژانویه منقضی می‌شود، شامل آخرین عنوان از سری کتاب‌های «شرلوک هلمز» اثر کانن دویل است.

در کنار مجموعه‌داستان کوتاه «مساله» - آخرین عنوان از مجموعه ۱۲قسمتی شرلوک هولمز - کتاب‌هایی مانند «به سوی فانوس دریایی» ویرجینیا وولف، «مردان بدون زن» ارنست همینگوی، «پشه‌ها» اثر ویلیام فاکنر و «چهار بزرگ» نوشته آگاتا کریستی - داستانی از مجموعه قصه‌های پلیسی هرکول پوآرو - با آغاز سال ۲۰۲۳ به مالکیت عمومی درخواهند آمد.

برخی دیگر کتاب‌هایی که در سال ۲۰۲۳ وارد حوزه عمومی می‌شوند، عبارتند از: «دارودسته‌های نیویورکی» نوشته هربرت آزبری، «مرگ سراغ اسقف اعظم می‌آید» اثر ویلا کاتر، «گنج برج» نخستین کتاب معمایی پسران هاردی با نام مستعار فرانکلین دبلیو دیکسون، «خورشید مسی» نوشته کانتی کالن، «پشه‌ها» نوشته ویلیام فاکنر، «گرگ بیابان» نوشته هرمان هسه (به آلمانی)، «آمریکا» اثر فرانتس کافکا (به آلمانی)، «حالا ما شش هستیم» نوشته ای. ای. میلن با تصاویری از ای. اچ. شپرد، «در جست‌وجوی زمان از‌دست‌رفته» اثر مارسل پروست (به فرانسوی)، «خواب گرگ‌و‌میش» نوشته ادیت وارتون و «پل سن لوئیس ری» نوشته تورنتون وایلدر.

علاوه بر فیلم‌های آلن کراسلند، فیلم‌های دیگری مانند «بال‌ها» به کارگردانی ویلیام ای. ولمن و برنده جایزه «تولید برجسته» در نخستین دوره جایزه اسکار و نیز فیلم «متروپلیس» اثر مهم فریتز لانگ، وارد دامنه عمومی خواهند شد. برخی آثار موسیقی، از جمله کار‌هایی از لوئی آرمسترانگ و دوک الینگتون نیز جزو آثاری هستند که کپی‌رایت آن‌ها حذف خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید