روز سرخ بازار‌های داخلی

روز سرخ بازار‌های داخلی

سکه طلا روز معاملاتی گذشته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. سکه امامی روز مذکور در قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بررسی‌ها حکایت از این واقعیت دارد که سکه تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی نوسان می‌کند.

کد خبر : ۱۱۶۴۵۶
بازدید : ۲۲۷۶

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روز سرخ بازار‌های داخلی

سردرگمی بازار سرمایه

بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را در مدار منفی سپری کرد. براین اساس نماگر اصلی بازار با افت ۶۴/ ۱ درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان ۵ هزار و ۳۴ میلیارد تومان رقم خورد.

این در حالی است که در جریان معاملات دیروز به میزان ۶۹۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی رخ داده است. به عقیده کارشناسان در اقتصاد‌های پیشرو، بانک‌های مرکزی مستقل از دولت‌ها و فارغ از تغییرات سیاسی، چشم انداز سیاست‌های پولی را برای بازه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اعلام می‌کنند تا فعالان اقتصادی بتوانند براساس آن نقشه راه خود را ترسیم کنند.

با این حال در ایران همواره با تغییر مدیران، تمامی سیاست‌ها نیز به یکباره دچار تحول می‌شود و اثر خود را به‌سرعت نشان می‌دهد. بر این اساس با تغییر رئیس کل بانک مرکزی نگرانی و سردرگمی سرمایه‌گذاران از آینده سیاست پولی موجب شده تا بازار با افت مواجه شود.

بازار سکه

روز سرخ بازار‌های داخلی


کاهش حباب سکه

سکه طلا روز معاملاتی گذشته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. سکه امامی روز مذکور در قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بررسی‌ها حکایت از این واقعیت دارد که سکه تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی نوسان می‌کند.

بر این اساس در شرایط فعلی با توجه به سیاست‌های ریاست جدید بانک مرکزی نرخ ارز در حال عقب‌نشینی است. فعالان بازار باور دارند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز نیز کاهش پیدا کند، این امر ممکن است موجب خروج بیشتر از بازار سکه و افزایش فروش‌ها شود.

این در حالی است که تحلیلگران تکنیکال پیش از این اعلام کرده بودند که فاصله ارزش ذاتی و نقدی سکه به سطح خطرناکی رسیده و در صورت کاهش قیمت دلار، خریداران با زیان روبه‌رو خواهند شد. با این حال چشم انداز طلای جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی صعودی است که این امر می‌تواند تا حدودی اثر افت دلار را بر قیمت سکه خنثی کند.

بازار طلای جهانی

روز سرخ بازار‌های داخلی


مسیر پیش روی طلا در سال ۲۰۲۳

طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را با تغییرات اندک و عمدتا مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس فلز گرانبها در هفته معاملاتی مذکور موفق به کسب بازدهی مثبت ۴۵/ ۱ درصدی شد. به عقیده کارشناسان انتظار می‌رود که طلا در سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان پوششی در برابر عدم قطعیت و تردید بازارها، با وجود رویداد‌های غیرقابل پیش بینی و پر‌ریسک، یک سال کاملا فعال داشته باشد.

در این میان باتوجه به اینکه انتظار می‌رود تورم در کوتاه‌مدت به میزان قابل توجهی کاهش یابد، در نتیجه می‌توان گفت به پایان چرخه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نزدیک شده ایم. این امر موجب ضعیف‌تر شدن شاخص دلار می‌شود که در نتیجه رشد طلا را به دنبال دارد.

در این میان چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلا، یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در آینده قیمت طلا است. دولت چین قرنطینه‌ها را اخیرا کاهش داده که احتمالا این موضوع سبب افزایش تقاضای مجدد برای طلا خواهد شد.

بازار اوراق مسکن

روز سرخ بازار‌های داخلی

عقبگرد تسه

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس دومین روز معاملاتی هفته را همچون روز گذشته در مدار منفی پشت سر گذاشت. در این میان تسه ۹۹۱۲ افتی معادل ۲۲/ ۳ درصد داشت. در پایان معاملات روز یکشنبه اوراق یاد‌شده در سطح ۱۱۷ هزار و ۶۶۴ تومان به معاملات خود خاتمه داد.

برخی از کارشناسان این حوزه عقیده دارند که افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش سهم پرداختی بابت مسکن، خانوار‌ها را با ناتوانی روبه‌رو کرده است. از طرفی غیرپایدار بودن این بازار نگرانی‌های جدی را به وجود آورده است. از طرفی تازمانی که دلار در وضعیت ثبات قیمتی قرار دارد کالا‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز آرام هستند، اما به محض اینکه دلار سودای رشد قیمت پیدا کند ابتدا نهاده‌های تولید مسکن و سپس واحد‌های قدیمی و نوساز به این تغییرات دلار واکنش نشان می‌دهند. بر این اساس به نظر می‌رسد تا زمانی که برای مهار تورم برنامه مدون وجود نداشته باشد آسیب‌ها در بازار مسکن برقرار خواهد بود.

بازار نفت

روز سرخ بازار‌های داخلی

چشم انداز مثبت نفت

قیمت نفت هفته معاملاتی گذشته را با تغییرات مثبت همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت توانستند هفته مذکور را به ترتیب با بازدهی مثبت ۳۷/ ۲ درصد و مثبت ۸۸/ ۰ درصد پشت سر بگذارند.

به عقیده کارشناسان با وجود تضعیف چشم انداز تقاضای جهانی برای نفت به دلیل ترس از رکود اقتصادی، بازار نفت همچنان با محدودیت عرضه روبه‌روست و تمرکز اصلی بازار در سه ماه نخست سال آینده میلادی بر شرایط تقاضا در چین خواهد بود.

در این میان بیشتر تحلیلگران عقیده دارند که تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونا در چین و اتخاذ سیاست متعادل‌تر درباره نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی، افزایشی قابل توجه خواهد داشت.

از طرفی انتظار نمی‌رود که طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه که برای ایجاد قدرت چانه‌زنی به خریداران کشور‌های ثالث طراحی شده، تاثیر چندانی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید