پَدِل؛ ورزش راکتی که در بین سلبریتی‌ها محبوب شد!

پَدِل؛ ورزش راکتی که در بین سلبریتی‌ها محبوب شد!

ورزش پدل ۱۷سال پیش، در مهرماه سال ۱۳۸۴ توسط فرهاد جامع وارد ایران شد. جامع در سال ۲۰۱۲ از فدراسیون جهانی دیپلم تخصصی پدل را گرفت و با تایید وزارت ورزش این ورزش را در کشور بنیانگذاری کرد.

کد خبر : ۱۱۶۴۶۸
بازدید : ۲۳۷۹

مدتی است که باشگاه انقلاب پر شده از افرادی که برای یک بازی راکتی، معروف به ورزش قرن بیست‌ویکم، در این مجموعه ورزشی جمع می‌شوند. اسم این بازی پدل است و در یک زمین، شبیه زمین تنیس که دور تا دورش شیشه و فنس شده باشد، انجام می‌شود.

محبوبیت این ورزش به قدری شده که بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار، امیر جدیدی و بهرام رادان هم در آن فعالیت می‌کنند. اما این ورزش از چه زمانی وارد ایران شد؟ قوانین و تاریخچه‌اش چیست و چرا تا این حد محبوبیت پیدا کرده است؟

‌از خانه مبدع تا تمام جهان

۵۳ سال پیش، یعنی سال ۱۹۶۹، انریکه کورکوئرا که یک تاجر مکزیکی ثروتمند بود، تصمیم گرفت زمین اسکواش خانه‌اش را تغییر و با عناصری از «پلتفرم تنیس» که نوعی تنیس کانادایی است، تطبیق دهد.

در حقیقت، چون فضای کافی برای داشتن یک زمین تنیس را نداشت، ورزشی جدید اختراع کرد. مساحت زمینی که او ساخت ۱۰متر در ۲۰متر بود و دور تا دورش با شیشه‌های ۳ تا ۴ متری محاصره شده بود.

یک تور هم زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کرد. از آنجایی که زمین کوچک‌تر از زمین عادی بود انریکه تصمیم گرفت با راکت‌های چوبی که از راکت‌های تنیس کوچک‌تر هستند بازی کند. همین‌طور شد که کورکوئرا مخترع این ورزش شد و نام آن را پدل کورکوئرا گذاشت.

تا مدت‌ها این ورزش فقط توسط طبقه مرفه بازی می‌شد تا اینکه ۵ سال بعد دوست اسپانیایی انریکه به نام آلفونسو، به خانه او آمد و این بازی را امتحان کرد و تصمیم گرفت در ماربلای اسپانیا اولین زمین پدل را راه‌اندازی کند.

با این وجود آلفونسو تغییرات کمی را از طرح‌های اصلی انریکه اعمال کرد تا آن را رقابتی‌تر کند. یک‌سال بعد هم خولیو مندیتگی، عضو آرژانتینی باشگاه تنیس آلفونسو در ماربلا همین علاقه را داشت و تصمیم گرفت این ورزش را به آرژانتین وارد کند.

از زمان ساخت اولین زمین‌های پدل در اسپانیا تقریباً ۲۵ سال طول کشید تا این ورزش در سراسر جغرافیای این کشور گسترش پیدا کند.

مرور زمان پدل در آرژانتین، با بیش از ۱۰هزار زمین بازی و ۲میلیون بازیکن، تبدیل به یک ورزش ملی شد. در دهه ۹۰ اسپانیا هم بازیکنان این ورزش به یک میلیون نفر رسیدند. اولین رقابت‌های قهرمانان جهان در این ورزش بر می‌گردد به سال ۱۹۹۲ در سویل اسپانیا که با شرکت ۱۱ کشور دیگر از اروپا و آمریکا همراه بود.

از آن سال این رقابت‌ها به بعد هر دو سال یک بار برگزار می‌شوند. اگرچه این ورزش دیگر نوپا محسوب نمی‌شود، در هیچ یک از بازی‌های رسمی مثل المپیک و پارالمپیک حضور ندارد.

ترکیبی از تنیس و اسکواش

زمین پدل تلفیقی از اسکواش و تنیس است که با ۴ نفر به صورت ۲ به ۲ اجرا می‌شود. راکت پدل مانند راکت تنیس نیست و اصولا زه یا سیم ندارد. در راکت‌هایی که زه ندارند به جای آن کربن به کار رفته است.

طول این راکت‌ها ۵/۴۵ سانتی‌متر در ۲۶ سانتی‌متر و ۳۸ میلی‌متر هم ضخامت دارد. البته سطح مرکزی راکت دارای یک بند است که برای حفظ ایمنی به مچ دست بسته می‌شود. توپ پدل، وزنی بین ۵۶ تا ۴/۵۹ گرم دارد و شبیه توپ تنیس، اما سبک‌تر است.

نحوه انجام این بازی هم بی‌شباهت به تنیس نیست. زمانی که حداکثر ست‌ها به عدد فرد برسد، ۹۰ ثانیه استراحت برای ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود.

نکته جالب این است که در پدل هم مثل اسکواش از دیوار برای ضربه استفاده می‌شود و خط اوت وجود ندارد.

در واقع توپ پس از یک‌بار برخورد به دیواره، توسط بازیکن زده می‌شود. جنس زمین بازی از چمن مصنوعی یا سیمان به رنگ‌های زرد، آبی و سبز است. مسابقه در پنج یا شش دور با تای برک (شکست وضع تساوی) انجام می‌گیرد.

ورود به ایران

ورزش پدل ۱۷سال پیش، در مهرماه سال ۱۳۸۴ توسط فرهاد جامع وارد ایران شد. جامع در سال ۲۰۱۲ از فدراسیون جهانی دیپلم تخصصی پدل را گرفت و با تایید وزارت ورزش این ورزش را در کشور بنیانگذاری کرد.

دو سال پس از ورود آن به کشور کمیته آن با ریاست او شروع به کار کرد. اولین زمین اختصاصی پدل در باشگاه انقلاب تهران تأسیس شد و اولین دوره آموزشی آن در سال ۱۳۹۶ توسط دو مدرس اسپانیایی در ایران برگزار شد.

در باشگاه پدل مجموعه ورزشی انقلاب مسابقات جایزه بزرگ پدل کشوری هم برگزار می‌شود. در سال ۱۳۹۸ کمیته ورزش پدل، به انجمن ورزش پدل ارتقا پیدا کرد و قرار شد زیر نظر فدراسیون اسکواش فعالیت کند.

با این حال مدتی است که رشته پدل از زیر چتر فدراسیون اسکواش در آمده و تحت نظر فدراسیون تنیس فعالیت خود را آغاز کرده است.

پدل مانند تنیس، تحت سلطه قدرت و تکنیک نیست و بیشتر استراتژی و رقابت در آن مهم است. شاید به همین دلایل افراد مشهور زیادی از جمله الیکا عبدالرزاقی، آتیلا حجازی فرزند ناصر حجازی، میلاد کیمرام، امیر جدیدی، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، آرمین زارعی، وریا غفوری، امین منوچهری، حدیث فولادوند، حمید استیلی، علی ضیا و … در این ورزش فعالیت می‌کنند.

منبع: هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید