(ویدئو+عکس) بردلی؛ هدیه جدید و عجیب آمریکا برای اوکراین!

(ویدئو+عکس) بردلی؛ هدیه جدید و عجیب آمریکا برای اوکراین!

زره پوش بردلی (Bradley) با وزنی بین ۲۷ تا ۳۳ تن، با توجه به مدل، می‌تواند یک جوخه متشکل از شش یا هفت سرباز را حمل کند. این خودرو جنگی با استفاده از یک توپ ۲۵ میلیمتری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری می‌تواند به پیاده نظام و خودرو‌های زرهی سبک و همچنین با استفاده از پرتابگر موشک به تانک‌های دشمن در فاصله دور حمله کند.

کد خبر : ۱۱۶۶۵۹
بازدید : ۱۰۰۸۸

بنابر گزارشی که به تازگی در نشریه بلومبرگ منتشر شد، دولت آمریکا در حال بررسی ارسال خودرو‌های جنگی نفربر به اوکراین است. اگر این تصمیم نهایی شود، یکی از مجهزترین خودرو‌های زره پوش غربی که تا به امروز در اختیار اوکراین قرار گرفته است به این کشور ارسال خواهد شد.

زره پوش بردلی (Bradley) با وزنی بین ۲۷ تا ۳۳ تن، با توجه به مدل، می‌تواند یک جوخه متشکل از شش یا هفت سرباز را حمل کند. این خودرو جنگی با استفاده از یک توپ ۲۵ میلیمتری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری می‌تواند به پیاده نظام و خودرو‌های زرهی سبک و همچنین با استفاده از پرتابگر موشک به تانک‌های دشمن در فاصله دور حمله کند.

به طور خاص، این خودرو جنگی‌ می‌تواند به موشک بی‌جی‌ام-۷۱ تاو (BGM-۷۱ TOW) مجهز شود که بردی بیش از دو مایل (سه کیلومتر) دارد و می‌توان از آن برای حمله دقیق به سنگر‌های مستحکم، تیم سلاح‌های سنگین و کامیون‌های تدارکات استفاده کرد.

نام بردلی به افتخار ژنرال عمر بردلی که در جنگ جهانی دوم حضور داشت، انتخاب شده است. این خودرو زرهی در سال ۱۹۸۱ خدمت در ارتش آمریکا را آغاز کرده و تا به امروز در خط تولید قرار داشته است.

با توجه به نگرانی آمریکا و ناتو از ارائه تانک به اوکراین، خودرو جنگی بردلی بهترین گزینه جایگزین است

آمریکا و متحدانش در ناتو، از این بیم دارند که ارائه برخی تسلیحات به اوکراین تنش با روسیه را افزایش دهد. بر همین اساس، کشور‌های غربی تا به امروز از ارائه جت‌های جنگنده و تانک‌های غربی به اوکراین پرهیز کرده اند.

نکته عجیب سیاست مذکور آن است که ناتو سامانه‌های توپخانه‌ای پیشرفته را در اختیار اوکراین قرار داده که احتمالا تلفات بیشتری نسبت به تانک‌ها به نیرو‌های روسیه وارد کرده است. همچنین، سامانه‌های پدافند هوایی به مراتب گران‌تر و پیشرفته‌تر هستند.

این در شرایطی است که اوکراین قصد دارد قسمت‌های اشغالی خاک خود توسط روسیه را آزاد کند و این حملات به وسایل نقلیه جنگی به خوبی محافظت شده نیاز دارند.

بردلی یک خودرو جنگی پیاده نظام (Infantry Fighting Vehicle) است که برای انتقال نیرو‌ها و ارائه آتش پشتیبانی ضد نفر و ضد وسیله نقلیه طراحی شده است. از این رو، می‌تواند نقش تهاجمی‌تری نسبت به بسیاری نفربر‌های زرهی سبک مانند ام۱۱۳ (M ۱۱۳) و واب (VAB) که ناتو به اوکراین اهدا کرده است، ایفا کند.

بردلی یک تانک جنگی اصلی محسوب نمی‌شود، زیرا فاقد توپ بزرگ بوده و زره آن در برابر گلوله‌های تانک یا موشک‌های ضد تانک قدرتمند مقاوم نیست. اما پس از تانک می‌توان آن را یکی از بهترین گزینه‌ها در نظر گرفت.

پنتاگون تعداد زیادی خودرو جنگی بردلی در اختیار دارد

با برچسب قیمت تقریبا ۳.۲ میلیون دلاری برای هر دستگاه تا سال ۲۰۰۰، بردلی محصول ارزانی محسوب نمی‌شود. اما آمریکا هزینه تقریبا ۶۵۰۰ دستگاه بردلی را پرداخت کرده که بیش از یک سوم آن‌ها دیگر در ارتش و گارد ملی این کشور استفاده نمی‌شوند.

از این رو، ارتش آمریکا‌ می‌تواند صد‌ها خودرو زرهی بردلی را بدون در معرض خطر قرار گرفتن توانایی واحد‌های عملیاتی خود در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین، واحد‌های ارتش آمریکا قرار است مدل جدید ام۲ای۴ (M ۲ A ۴) بردلی را دریافت کنند که به پیشرانه و سامانه‌های تعلیق ارتقا یافته و همچنین بهبود قابلیت بقا و سامانه‌های دیجیتالی مجهز هستند.

البته مدل‌های ام۲ای۱ و ام۲ای۲ موجود در انبار آمریکا فاقد بروزرسانی‌های کلیدی قابلیت بقا هستند و ممکن است پنتاگون پیش از اهدای آن‌ها با صرف مقداری هزینه این بروزرسانی‌ها را انجام دهد.

بردلی، یک خودرو زرهی سرسخت‌تر نسبت به خودرو‌های جنگی بی‌ام‌پی اوکراین و روسیه است

خودرو‌های جنگی بی‌ام‌پی-۲ (BMP-۲) که به طور گسترده توسط اوکراین و روسیه استفاده می‌شوند ۱۵.۸ تن وزن دارند، در شرایطی که وزن بردلی تقریبا دو برابر و حدود ۳۳ تن است.

زره قوی‌تر بردلی از دلایل اصلی این تفاوت است. به عنوان نمونه، زره جانبی و عقب خودرو‌های جنگی بی‌ام‌پی نسبت به گلوله‌های مسلسل سنگین در صورت شلیک از فاصله نزدیک نفوذپذیر هستند، در شرایطی که بردلی از تمام زاوایا در برابر چنین سلاح‌هایی محافظت شده است.

افزون بر این، توپ ۲۵ میلیمتری بردلی می‌تواند به راحتی زره جلو خودرو‌های بی‌ام‌پی را نابود کند، در شرایطی که سلاح ۳۰ میلیمتری بی‌ام‌پی برای ایجاد اثری مشابه روی زره جلو بردلی با دشواری مواجه است.

بردلی به گونه‌ای طراحی شده تا در برابر سلاح‌های ضد تانک سبک نیز مقاوم باشد. همچنین، این خودرو جنگی دارای حسگر‌های برتر به ویژه دوربین‌های حرارتی منفعل با قابلیت دید در شب است، اما این ویژگی فقط در تعداد کمی از خودرو‌های مدرن‌سازی شده بی‌ام‌پی دیده می‌شود.

امتیاز‌های منفی بردلی

زره قسمت زیرین بردلی برای مقاومت در برابر مین طراحی نشده است، از این رو با وجود زره سنگین خود در قسمت بالا نسبت به مین‌ها و بمب‌های دست‌ساز آسیب پذیر است؛ و همانند خودرو‌های جنگی بی‌ام‌پی، بردلی می‌تواند جوخه‌های کوچک متشکل از شش یا هفت سرباز را حمل کند.

اگرچه وزن بردلی طی سال‌ها افزایش یافته است، اما بیشتر آن‌ها از یک پیشرانه دیزلی ۵۰۰ اسب بخاری استفاده می‌کنند که می‌تواند گاهی اوقات کمبود قدرت و فشار بر پیشرانه و سامانه تعلیق را موجب شود.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید