مهم‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی که در سال ۲۰۲۳ منتظرشان هستیم

مهم‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی که در سال ۲۰۲۳ منتظرشان هستیم

در این مطلب ۳ پیش‌بینی درباره‌ی حفاری‌های باستان‌شناسان در سال ۲۰۲۳ را می‌خوانید.

کد خبر : ۱۱۶۶۹۶
بازدید : ۱۵۰۲۴

فرادید | پیشگوییِ آینده دشوار است، اما بر اساس تحقیقات و بر اساس یافته‌های که تا امروز اتفاق افتاده، درباره‌ی اکتشافات باستان‌شناسی و یافته‌هایی که شاید در سال ۲۰۲۳ شاهدِ آن‌ها باشیم، حدس‌های قریب به یقینی می‌توان زد. مثلا این احتمال وجود دارد که مومیایی نِفِرتیتی کشف شود، چون باستان‌شناسان در حال انجام آزمایشات دی‌ان‌ای در یک گور مصری هستند تا ببینند آیا یکی از این مومیایی‌ها متعلق به ملکه‌ی مصر باستان است.

به گزارش فرادید؛ به علاوه شاید در آینده، اطلاعات بیشتری درباره‌ی یک شهر زیرزمینی کشف کنیم که حدود ۲۰۰۰ سال پیش در ترکیه شکوفا بود. در ادامه‌ی این مطلب، ۳ پیش‌بینی باستان‌شناسی از سال ۲۰۲۳ را می‌خوانید.

۱. مومیایی نِفِرتیتی؟

پیش‌بینی ۵ اکتشاف باستان‌شناسی سال ۲۰۲۳

(نمایی از تندیس ملکه نفرتیتیِ مصر؛ مربوط به بیش از ۳۳۰۰ سال قبل)

بر اساس پروژه‌ی نقشه‌برداری تبان، مقبره‌ی KV ۲۱ (نامی که مصرشناسان روی آن گذاشتند و نخستین بار در عصر مدرن در سال ۱۸۱۷ کشف شد) در دره‌ی پادشاهان واقع است و دو مومیایی زن در آن قرار دارد. در حال حاضر، تیمی به رهبری زاهی هاواس وزیر سابق آثار باستانی مصر در حال بررسیِ مجدد این مقبره و مومیایی‌های درون آن با استفاده از آزمایشات دی‌ان‌ای هستند. هاواس به لایو سایِنس گفته است که تیم تحقیقاتی در حال آزمودنِ این احتمال است که آیا یکی از این مومیایی‌ها نفرتیتی است یا نه! معلوم نیست آیا دانشمندان بقایای ملکه‌ی مصر باستان را پیدا خواهند کرد یا نه، اما این احتمال وجود دارد که در سال پیش رو (۲۰۲۳) اخبار بیشتری درباره‌ی این مقبره و مومیایی‌های مدفون در آن به گوش ما برسد.

۲. شهر زیرزمینی در ترکیه

پیش‌بینی ۵ اکتشاف باستان‌شناسی سال ۲۰۲۳

(مصنوعات زیادی از قرون دوم و سوم پس از میلاد در یک شهر زیرزمینی در منطقه‌ی میدیاتِ ماردین در ترکیه حفاری شدند.)

سال ۲۰۲۲، باستان‌شناسان در میدیاتِ ترکیه یک شهر زیرزمینی کشف کردند که ۲۰۰۰ سال قدمت داشت و احتمالاً سکونتگاه بیش از ۷۰۰۰۰ نفر بوده است. بقایای یک کلیسای مسیحی و یک کنیسه یهودی نیز پیدا شد. این احتمال هست که مردم این شهر زیرزمینی قصد داشتند خودشان را از امپراتوری روم پنهان کنند چون در زمان حکمرانی امپراتوری روم، گه‌گاه به مسیحیان و یهودیان ستم می‌شد. یکی از جزئیات مهم درباره این شهرِ زیرزمینی این است که تنها ۵ درصدِ آن تاکنون حفاری شده است و تحقیقات همچنان در جریان است، بنابراین احتمال دارد در سال ۲۰۲۳ اخبار تازه‌ای از اکتشافات در این شهر زیرزمینی منتشر شود.

۳. یافته‌های جدید باستانی در امتداد خط آهن جدید بریتانیا

پیش‌بینی ۵ اکتشاف باستان‌شناسی سال ۲۰۲۳

(از همان آغاز تصور می‌شد قدمت این تندیسه‌ها به اوایل اشغال بریتانیا توسط رومی‌ها بازگردد، اما این طور به نظر میرسد که این تندیسه‌ها پیراهنی کوتاه به سبک رومی را نمایش میدهند)

باستان‌شناسان انگلستان در چند سالِ گذشته، حین بررسیِ زمین پیش از ساختِ خط راه‌آهنِ پرسرعتِ ۲ (HS۲)، مصنوعات جالب‌توجهی را از انگلستانِ دوره‌ی آنگلوساکسون و بریتانیای رومی کشف کرده‌اند. مسیر این خط آهن از لندن به میدلَند غربی است. فقط در همین یک سال اخیر، باستان‌شناسان چندین سایت باستانی را کشف کرده‌اند، ازجمله بقایای یک دهکده‌ی عصر آهن که به یک شهر روم باستانی شلوغ در نورثَمپتونشایرِ جنوبی در انگلستان تبدیل شد، یک گورستان متعلق به کافران ثروتمند که قدمتش به زمان حمله‌ی آنگلوساکسون‌ها به بریتانیای قرن پنجم پس از میلاد بازمی‌گردد و یک تندیسه‌ی چوبیِ نفیس متعلق به اوایل دوره‌ی بریتانیای رومی. فاز یکِ پروژه‌ی HS۲ احتمالاً بین سال ۲۰۲۹ و ۲۰۳۳ آغاز خواهد شد، پس باستان‌شناسان برای کشف گنجینه‌های باستانی وقت زیادی دارند.

منبع: Livescience

مترجم: زهرا ذوالقدر

۴
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید