نقاشی گران‌قیمتی که پشت درِ یک کلبه آویزان بود!

نقاشی گران‌قیمتی که پشت درِ یک کلبه آویزان بود!

این نقاشی سال‌ها پشتِ یک درب همیشه باز آویزان بود. حالا گمان می‌رود این پرتره در حراج به قیمت ۲۴۰۰۰ دلار به فروش برسد.

کد خبر : ۱۱۷۲۰۰
بازدید : ۲۵۹۳۵

فرادید | سال‌ها یک پرتره‌ی قرن هفدهمی از یک کودک، پشت درب یک کلبه‌ی انگلیسیِ پر از عتیقه پنهان بود، حتی صاحب عجیب و غریبش که در این خانه زندگی می‌کرد به ندرت آن را می‌دید. حالا پس از مرگ صاحبش، قرار است در لندن به حراج گذاشته شود و قیمت ۱۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ پوند (۲۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار) را برای آن تخمین زده‌اند. این قیمتِ بسیار بالایی برای یک اثر هنری است که سال‌ها پشت درب به حال خود رها شده بود. اما اگر شما هم کنجکاوید که بدانید چرا این اثر هنریِ باارزش در خانه‌ی صاحبش در ساری ( Surrey) در جنوب شرقی انگلستان به پشت درب آویزان بوده باید به خودِ نقاشی دقت کنید.

به گزارش فرادید ، خانه‌ی حراج هانسونز قصد دارد ۲۸ ژانویه این اثر هنری را که سوژه‌ی پرتره‌اش را « بزرگسال مینیاتور » نامیده به حراج بگذارد. اما شاید عبارت « بچه‌ی بزرگِ عجیب و غریب » انتخاب بهتری برای آن باشد. این پرتره که حدود ۴۰۰ سال قبل کشیده شده، کودک نوپای فرشته‌مانندی را به تصویر کشیده است که یک جامه‌ی بلند با یقه‌ی تور به تن دارد. این کودک با یک حالت خشک و رسمی کنار میزی ایستاده که نسبت‌های آن سبب می‌شود قد کودک حداقل ۴.۳۰ فوت (متر ۱.۳) به نظر برسد.

کشف پرتره‌ی قرن هفدهمی از یک کودک در خانه‌ی یک کشاورز انگلیسی

کریس کِرکهام، معاون مدیر خانه‌ی حراج هانسونز در بیانیه‌ای گفته است: «من از یافتن چنین پرتره‌ی گیرایی که از نظر‌ها پنهان مانده شگفت‌زده شدم. اما پنهان ماندن این اثر دلیل دارد. کلکسیون‌دار مشتاقی که صاحب این پرتره بود به این کلبه نقل مکان کرده و تمام عتیقه‌های مورد علاقه‌اش را هم با خود به آنجا برده، کلکسیون او شامل چندین نقاشی میشود که روی دیوار‌های بسیار کوچکی آویزان بودند. صاحب کلکسیون در آن کلبه با مشکل کمبود فضا مواجه بوده و پرتره‌ی این دخترک را با وجود آن همه جزئیات و تجملات، پشت درب آویزان کرده. متاسفانه، صاحب کلکسیون از دنیا می‌رود و این اثر که چند قرن قدمت دارد به فراموشی سپرده می‌شود.» مدیر خانه‌ی حراج هانسونز هم به صورت اتفاقی پشت درب را نگاه کرده که اگر این کار را نمی‌کرد، شاید این درب همیشه باز می‌ماند و کسی هم به پشت آن توجه نمی‌کرد.

این اثر هنری به دختر کلکسیون‌دار تحویل داده شد. او پدرش را مردی عجیب و غریب و کلکسیون‌دارِ تمام انواعِ عتیقه‌ها و چیز‌های غیرعادی توصیف کرد و گفت: «او در یافتن هنر و اشیاء غیرعادی خبره بود و همین مهارت در کنار زندگی کاری‌اش به عنوان کشاورز، سرگرمی او شده بود. شاید سال‌ها پیش این اثر را در حراج خریده باشد، اما مطمئن نیستم.»

نام نقاش در قسمت بالای نقاشی، آدریان وِرکینز و تاریخ خلق اثر ۱۶۲۶ ثبت شده است. خانه‌ی حراج هانسونز درباره‌ی نقاش گفته است که شاید یک هنرمند هلندی باشد که اثرش بسیار متاثر از استادانی مانند سر آنتونی ون دایک و پیتر پل روبنس است. این نقاشی در حراج هنر‌های زیبا و عتیقه‌جاتِ جانسونز در ۲۸ ژانویه به حراج گذاشته خواهد شد.

نقاشی گران‌قیمتی که پشت درِ یک کلبه آویزان بود!

چارلز هانسون ، صاحب خانه‌ی حراج هانسونز گفته است: «چیز‌های که ما در خانه‌ها پیدا کنیم معمولاً فراموش‌شده و در این مورد خاص پشت درب از دید پنهان مانده‌اند. کلکسیون‌دار‌ها در خانه‌هایشان اقلام شگفت‌انگیز زیادی دارند که طی دهه‌ها جمع‌آوری کردند و این امکان هست که خودشان فراموش کنند کدام اقلامِ کلسیون‌شان دارای اهمیت ویژه‌ای است. وقتی به چشمان این دختر کوچولو نگاه می‌کنید غرق دنیای قرن هفدهم می‌شوید. مُدِ روزِ ثروتمندان آن دوران نمایشی و پر از زرق و برق و تزیینات بود. جواهر، تور و پارچه‌های متضاد زیادی که ثروت را به نمایش می‌گذاشتند. این پرتره یک یافته‌ی چشمگیر است؛ درست مثل کپسول زمانی که چشم ما را به روی زندگی یک کودک ثروتمند باز می‌کند.»

منبع: news.artnet

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید