(عکس) بررسی روند بازار‌های مالی؛ قدم زنی آرام سکه!

(عکس) بررسی روند بازار‌های مالی؛ قدم زنی آرام سکه!

بازار طلا و سکه روز شنبه اندکی با افزایش قیمت همراه بود. به طوری که در این بازار سکه امامی نزدیک به ۵۰۰‌هزار تومان به ارزش خود افزود. بر این اساس هر قطعه مسکوک یاد شده طی معاملات روز گذشته در قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بهای طلا در بازار جهانی روند افزایشی به خود گرفته است.

کد خبر : ۱۱۷۲۸۷
بازدید : ۹۶۰۳

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است.

بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار‌های مالی

تعادل نسبی در بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز معاملاتی هفته را مثبت آغاز کرد. تمامی نماگر‌های بازار سهام روز شنبه با رشد همراه بودند. به طوری که در این میان دماسنج اصلی بورس تهران با افزایش ۲/ ۱ درصدی در نزدیکی کانال ۶/ ۱ میلیون واحد ایستاد. به این ترتیب شاخص کل روز گذشته با نزدیک به ۱۹‌هزار واحد رشد تا سطح یک میلیون و ۵۹۸‌هزار واحد صعود کرد. شاخص هموزن نیز صعودی بود و رشد بیشتری را نسبت به نماگر اصلی بازار معادل ۸۹/ ۱‌درصد به ثبت رساند.

با توجه به فضای مبهم ایجاد شده در بورس برای سرمایه‌گذاری انتظار می‌رود در صورتی که این تعادل نسبی فعلی در بازار سهام حفظ شود و برنامه‌های سیاستگذاران به درستی اجرا شود، چراغ بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران خرد بعد از مدت‌ها مجددا روشن شود. به این ترتیب کارشناسان بر این باور هستند که می‌توان عملکرد بهتری را برای زمستان متصور شد.

بازار‌های مالی

قدم‌زنی آرام سکه

بازار طلا و سکه روز شنبه اندکی با افزایش قیمت همراه بود. به طوری که در این بازار سکه امامی نزدیک به ۵۰۰‌هزار تومان به ارزش خود افزود. بر این اساس هر قطعه مسکوک یاد شده طی معاملات روز گذشته در قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بهای طلا در بازار جهانی روند افزایشی به خود گرفته است.

علاوه بر این دلار در بازار آزاد نیز با وجود متعادل شدن تغییرات قیمت آن، همچنان تمایلات صعودی را به بازار طلا جاری می‌کند. به این ترتیب برخی کارشناسان بر این باور هستند که طی معاملات هفته جاری سکه امامی ممکن است نوسانات آرام تری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد. با وجود حباب بالای این فلز گرانبهای داخلی که ریسک سرمایه‌گذاری آن را به مراتب بالاتر می‌برد، همچنان به عنوان یک دارایی امن برای حفظ سرمایه از تورم به حساب می‌آید.

بازار‌های مالی

بازار طلای جهانی

پس از انتشار آمار‌های اقتصادی ایالات متحده در روز‌های پایانی هفته گذشته، قیمت طلا در بازار‌های جهانی نزدیک به ۲‌درصد افزایش یافت و به بالای سطح ۱۸۶۰ دلاری صعود کرد و عملکرد مثبت هفتگی ۲۵/ ۲‌درصد برای این فلز ثبت شد. به این ترتیب بهای هر اونس طلا به بالاترین سطح ۶ ماهه خود صعود کرد. با اینکه آمار‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما این گزارش نشان می‌دهد سرعت افزایش دستمزد در اقتصاد آمریکا کاهش یافته است.

موضوعی که سیگنالی کاهشی برای تورم به حساب می‌آید و به بازار‌ها این سیگنال را می‌دهد که شاید در حال نزدیک‌تر شدن به پایان دوره افزایش نرخ‌ها باشیم. بر این اساس تحلیلگران درصدد هستند تا با ارزیابی گزارش‌ها و داده‌های بخش‌های مختلف، روند قیمت طلا را برای سال میلادی جدید پیش‌بینی کنند. همچنین هر گونه بهبود پایدار در بازار طلا، نیازمند تغییر در احساسات محتاطانه سرمایه‌گذاران است.

بازار‌های مالی

بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز شنبه عموما سبزپوش شدند. در حالی که در این میان تسه ۹۹۱۲ روز گذشته با افت همراه بود. به طوری که تسه مذکور روز اخیر با کاهش ۴۷/ ۱‌درصد بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و داد و ستد‌های خود را در قیمت پایانی ۱۲۱‌هزار و ۳۷۸ تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی تاکنون برنامه‌ای برای ورود بخش خصوصی به طرح مسکن ملی نداشته است، بر این باور هستند که در حال حاضر تنها راه‌حل پیش روی دولت برای ساخت پروژه مسکن ملی مهیا کردن شرایط مناسب برای ورود بخش خصوصی به این طرح است. با توجه به شرایط مبهم و پرریسک اقتصادی و غیر‌اقتصادی بخش خصوصی در حال حاضر تمایل چندانی برای ورود به پروژه نهضت ملی مسکن ندارد، ولی اگر شرایط مساعد شود حتما در این حوزه ورود خواهد کرد.

بازار‌های مالی

دریای مواج قیمت نفت

قیمت نفت طی معاملات هفته گذشته تحت‌تاثیر خوش‌بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت و انتشار آماری که کاهش ذخایر سوخت آمریکا را نشان داد، با نوسانات زیادی همراه بود. به طوری که با رسیدن بهای هر بشکه نفت خام برنت به سطح ۷۸ دلار و ۵۷ سنت عملکرد هفتگی منفی ۵۴/ ۸ درصدی را به ثبت رساند. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت ۷۳ دلار و ۷۷ سنت نیز عملکرد منفی ۰۹/ ۸‌درصد را از خود به جای گذاشت.

این تغییرات در حالی رخ داد که نگرانی‌ها نسبت به رکود احتمالی اقتصاد جهانی، بر فضای معاملات تاثیر منفی گذاشته است. همچنین گفته می‌شود که خوش‌بینی نسبت به بازگشایی اقتصاد چین به‌خصوص تدابیر محرک اقتصادی بیشتر برای تقویت بخش املاک، عامل اصلی خوش‌بینی برای قیمت‌های نفت است که دورنمای تقاضا در سال میلادی جاری را بهبود بخشیده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید