ترکیه و عربستان نقش شیپورچی دارند

کد خبر : ۱۱۷۳۹
بازدید : ۱۱۳۲

فرادید | رئیس‌جمهوری سوریه در سخنان تازه‌ای در دمشق با اشاره به توافقات مونیخ برای برپایی آتش‌بس در آن کشور، گفته است این به معنی توقف در استفاده از اسلحه نیست و کسی قادر نیست در یک هفته شرایط لازم برای ایجاد آتش‌بس را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، ۲۶ بهمن ماه در سخنانی تلویزیونی گفته است «آنها می‌گویند آتش‌بس می‌خواهند» او سپس پرسیده «چه کسی می‌تواند تمام شرایط لازم را در یک هفته ایجاد کند؟» و پاسخ داده است «هیچ‌کس».

«سانا» از رئیس‌جمهوری سوریه نقل کرده که «چه کسی با تروریست‌ها صحبت خواهد کرد؟ اگر یک گروه تروریستی از آتش‌بس امتناع کند، چه کسی او را مجبور به انجام این کار می‌‌کند؟ در عمل صحبت کردن (در مورد آتش‌بس) کار سختی است».

قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای، هفته گذشته در جریان نشستی در مونیخ، آلمان، بر سر برپایی آتش‌بس در سوریه، طی یک هفته، توافق کردند. البته جزئیات اجرایی آن قرار است توسط کارگروه سازمان ملل به ریاست روسیه و آمریکا مکتوب شود. این آتش‌بس گروه‌های «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» را که از منظر شورای امنیت سازمان ملل «تروریستی» هستند، در بر نمی‌گیرد.

اسد در سخنان خود گفته است «آتش‌بس به معنی توقف عملیات نیست، اگر چنین اتفاقی بیافتد، به معنی این نیست که هر یک از طرف‌ها از استفاده از سلاح خودداری خواهد کرد».

او افزوده است «آتش‌بس در درجه اول به معنی جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها است. انتقال سلاح، تجهیزات و تروریست‌ها، یا تقویت مواضع مجاز نخواهد بود».

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید در مورد مشخص کردن اینکه چه کسی «تروریست‌» است پرسش‌های زیادی مطرح است. او افزوده چنانچه نقطه نظر دولت را در نظر بگیریم، هر کسی که علیه آن دست به اسلحه ببرد، تروریست است.

واکنش به تهدید عربستان
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به تهدید عربستان و ترکیه به حمله زمینی گفت: «حقیقت این است زمانی که ما درباره این مساله که ترکیه یا عربستان حمله خواهند کرد، صحبت می‌کنیم این یعنی ما آن را خیلی بزرگ می‌کنیم و گویی که این دو کشور تصمیم گیرنده هستند و اراده جنگ را در اختیار دارند و می‌توانند که نقشه را تغییر دهند در حالی که این دو کشور در حال حاضر تنها صرف دو کشور هستند که دستورات را اجرا می‌کنند.»

اسد با بیان این که "ترکیه و عربستان با هدف باج‌گیری فقط بوق و کرنا راه انداخته‌ و نقش شیپورچی را دارند"، تاکید کرد: اگر به آنها اجازه داده می‌شد از مدت‌ها پیش دست کم از چند ماه پیش حمله را آغاز کرده بودند. ما باید به ارباب این کشورها نگاه کنیم و ببینیم که آیا قدرت‌های بزرگ تمایلی به ورود به این جنگ دارند یا خیر. ما نباید به قدرت‌های حاشیه‌ای نگاه کنیم که هیچ نقشی جز اجرای دستورات اربابانشان ندارند.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید