(عکس) این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به ۲۲,۷۰۰ لیتر آب در هر دقیقه نیاز دارد

(عکس) این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به ۲۲,۷۰۰ لیتر آب در هر دقیقه نیاز دارد

گزارشی تازه می‌گوید سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا که با نام Frontier در آمریکا قرار دارد، به گردش ۲۲,۷۰۰ لیتر آب در دقیقه نیازمند است.

کد خبر : ۱۱۷۴۱۱
بازدید : ۸۲۱۱

دانشمندان در ماه مه ۲۰۲۲ در ایالت تنسی آمریکا از ابرکامپیوتری رونمایی کردند که رکورد یک کوینتیلیون محاسبه در ثانیه را شکست. این سیستم با نام «فرانتیر» (Frontier) در‌حال‌حاضر سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیاست، اما خنک‌سازی آن به حجم عظیمی آب و عملکرد ماهرانه متخصصان نیاز دارد.

به گزارش بلومبرگ، خنک نگه‌داشتن ابرکامپیوتر فرانتیر نیازمند زیرساختی بزرگ در یک مرکز تقریباً ۷۰۰ متر مربعی است. این ابرکامپیوتر برای خنک‌ماندن به حدود ۲۲,۷۰۰ لیتر آب در دقیقه نیاز دارد که باید درون این سیستم جریان پیدا کند و از بیش از ۹۰۰۰ گره بگذرد. البته این آب لازم نیست از قبل خنک شده باشد، بنابراین مصرف انرژی در این سیستم تا حد ممکن بهینه است.

سیستم خنک‌کننده ابرکامپیوتر فرانتیر از پمپی با توان ۳۵۰ اسب بخار استفاده می‌کند که می‌تواند استخری در ابعاد مسابقات المپیک را در کمتر از یک ساعت پر از آب کند.

ابرکامپیوتر

سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان واقعاً چقدر قدرت دارد؟

فرانتیر به‌فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی در سال ۲۰۲۲، توانست عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوترین دنیا را از آن خود کند. این ابرکامپیوتر موفق شد مانعی موسوم به مانع مقیاس اگزا را بشکند؛ یعنی بتواند بیش از ۱ کوینتیلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. اگر بخواهیم مقیاسی از این رقم داشته باشیم، باید آن را با انجام ۶۰ محاسبه در هر دقیقه در طول ۴ سال، توسط تمامی اهالی کره زمین مقایسه کنیم.

لوله‌های آبی آب خنک‌تر را به سیستم منتقل می‌کنند. لوله‌های قرمز آب گرم‌شده را از سیستم بیرون می‌آورند.

ابرکامپیوتر فرانتیر در آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی آمریکا در ساختمانی به رنگ قرمز قرار گرفته است. این آزمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیق و توسعه در ایالات متحده است. محققان قصد دارند از فرانتیر که هزینه ساخت آن از سوی وزارت انرژی آمریکا تأمین شده، برای مقابله با مشکلاتی مثل مدل‌سازی اثر تغییرات اقلیمی، کشف منشأ بیماری‌ها و شناسایی الگو در داده‌های پزشکی استفاده کنند. انجام این کار‌ها با کامپیوتر‌های عادی تقریباً غیرممکن است یا مدت خیلی زیادی طول می‌کشد.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید