حباب‌شکنی ربع‌سکه از شنبه

حباب‌شکنی ربع‌سکه از شنبه

در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر عرضه سنگین ربع سکه در معاملات بورس‌کالا مطرح شد که به عقیده فعالان بازار در صورت وقوع چنین امری بخشی از حباب این فلز گران‌بها از بین می‌رود. روز گذشته نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در معاملات بازار ارز تهران مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد.

کد خبر : ۱۱۷۶۴۰
بازدید : ۲۴۶۰

نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی از عرضه سنگین ربع سکه طلا در معاملات بورس کالا از روز شنبه ۲۴ دی خبر داد. رقمی که تاکنون به عنوان حجم این عرضه سنگین گزارش شده حدود ۵۰۰ هزار قطعه است. تحلیل‌گران بر این باورند که افزوده شدن این تعداد سکه به بازار می‌تواند بخشی از حباب چشم‌گیر ربع سکه که حدود نیمی از قیمت این کالا را تشکیل می‌دهد، بکاهد.

در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر عرضه سنگین ربع سکه در معاملات بورس‌کالا مطرح شد که به عقیده فعالان بازار در صورت وقوع چنین امری بخشی از حباب این فلز گران‌بها از بین می‌رود. روز گذشته نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در معاملات بازار ارز تهران مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد.

حباب‌شکنی ربع‌سکه از شنبه

در راستای این روند کاهشی، قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی ۴۰‌هزار تومانی معامله شد. کارشناسان بر این باورند که روند نامطمئن دلار در روز‌های اخیر ناشی از تقابل نیرو‌های متضاد در بازار است.

انتظارات تورمی و سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای برجام از یکسو و تلاش‌های بانک مرکزی جهت به ثبات رساندن نرخ ارز از سوی دیگر سبب نوسانات قیمتی دلار میان کانال‌های ۴۰ و ۴۱‌هزار تومانی شده است. به عقیده تحلیلگران ارزی بازار تهران، شناور شدن نرخ ارز در سامانه بازار متشکل ارزی کشور و همچنین در معاملات توافقی نیز توانسته از جهش‌های قیمتی دلار جلوگیری کرده و بازه نوسانات شاخص‌های غیر‌رسمی بازار ارز را کاهش دهد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۷۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۴۰‌هزار و ۸۰۰ تومان رسید. علاوه بر نرخ دلار بازار آزاد، نرخ سکه طلا نیز در معاملات روز دوشنبه کاهشی بود و با افت قیمت ۴ پله‌ای نسبت به نرخ روز یکشنبه به نیمه کانال ۲۱ میلیون تومانی رسید.

خروج دلار از کانال ۴۱

دیروز دوشنبه ۱۹ دی ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۳۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۴۱‌هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات روز گذشته روند کاهشی نرخ این ارز شیب بیشتری به خود گرفت و از کانال ۴۱‌هزار تومان خارج شد.

در ساعات پایانی بازار روز دوشنبه نیز هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود ۷۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه در رقم ۴۰‌هزار و ۸۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید. روز گذشته روند نرخ ارز مذکور در سامانه بازار متشکل ارزی کشور نوسانات افزایشی اندکی را تجربه کرد و وارد کانال ۳۹‌هزار تومانی شد. هر برگ دلار بازار متشکل در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه با حدود ۶۴ تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته به رقم ۳۹‌هزار و ۱۴ تومان رسید.

تحلیل‌گران بر این باورند که شناور شدن نرخ ارز در این سامانه و همین‌طور معاملات توافقی، به کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی کمک می‌کند، چرا که با کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی تمایل افراد نسبت به فعالیت‌های سودجویانه کاهش یافته و در نتیجه تقاضای کاذبی در بازار به وجود نمی‌آید که تبدیل به موتور محرکه نرخ ارز شود.

گفتنی است که نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار نیز در معاملات غیر‌رسمی روز گذشته کاهشی بود. در همین راستا نرخ هر برگ اسکناس پوند انگلستان و یورو اروپا به ترتیب با ۵۰۰ و ۳۴۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه، در ارقام ۴۹‌هزار و ۱۵۰ و ۴۳‌هزار و ۲۲۰ تومان ثبت شدند.

بانک مرکزی در تلاش برای حباب شکنی

در روز‌های گذشته خبری مبنی بر عرضه سنگین ربع سکه در معاملات بورس‌کالا منتشر شد که مورد توجه فعالان بازار سکه و طلا قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی عرضه گسترده ربع‌سکه بهار آزادی از روز شنبه ۲۴ دی ماه به مدت سه روز کاری در قالب فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می‌شود. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند. گفتنی است که در حال حاضر هر قطعه ربع‌سکه در رقمی معادل ۸ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان معامله می‌شود که حدود نیمی از این رقم به عنوان حباب ربع‌سکه محاسبه می‌شود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید