این ظروف را هرگز در مایکروویو قرار ندهید!

این ظروف را هرگز در مایکروویو قرار ندهید!

هر غذایی را نمی‌توان با مایکروفر گرم کرد، گرم کردن بعضی غذا‌ها با این فر‌ها می‌تواند خطرناک باشد. برخی مواد غذایی خاص و پر مصرف به دلیل آنکه سرخ شده یا با حرارت بالا پخته شده‌اند؛ در صورتی که مجددا در مایکروفر گرم شده و تحت دمای بالا و اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند با ایجاد مواد مضر در آن‌ها به سلامتی آسیب رسانده و در برخی موارد حتی سرطان‌زا می‌شوند.

کد خبر : ۱۱۷۷۱۱
بازدید : ۴۲۵

استاد علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص دستگاه مایکروویو که امروزه به عنوان وسیله‌ای پرکاربرد جای خود را در بیشتر آشپزخانه‌ها باز کرده، توضیحاتی داد.

مایکروویو یکی از لوازم خانگی امروزی است که به دلیل کاهش زمان پخت یا گرم کردن غذا مورد توجه افراد به خصوص خانم‌های شاغل و آقایان مجرد قرار گرفته است. پخت همه غذا‌ها و استفاده از هر ظرفی در مایکروویو مجاز نیست.

ورود کدام ظرف و غذا در مایکروویو ممنوع است؟

هر غذایی را نمی‌توان با مایکروفر گرم کرد، گرم کردن بعضی غذا‌ها با این فر‌ها می‌تواند خطرناک باشد. برخی مواد غذایی خاص و پر مصرف به دلیل آنکه سرخ شده یا با حرارت بالا پخته شده‌اند؛ در صورتی که مجددا در مایکروفر گرم شده و تحت دمای بالا و اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند با ایجاد مواد مضر در آن‌ها به سلامتی آسیب رسانده و در برخی موارد حتی سرطان‌زا می‌شوند.

حمید حقانی حقیقی، دکترای علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه ظروفی که در مایکروویو استفاده می‌کنید، باید توان عبور اشعه‌ها را داشته باشد تا این اشعه بتواند به غذا نفوذ کند اظهار کرد: ظروف فلزی یا دارای روکش فلزی و نیز فویل‌های آلومینیومی که اشعه مایکروویو را منعکس می‌کند، نباید در مایکروویو استفاده شود؛ ضمن اینکه در مایکروویو‌ها باید از ظروفی استفاده شود که ایمن باشند و سلامت غذا و انسان را باید‌ها و نباید‌ها در انواع ظروف مورد استفاده در مایکروویو را بدانید.

این ظروف را هرگز در مایکروویو قرار ندهید

این ظروف را در مایکروویو قرار ندهید

وی با اشاره به اینکه ظرف‌های فلزی، آلومینیومی، فویل‌های آلومینیومی، ظروف پلاستیکی نامرغوب، ظروف فلزکاری شده، ظروف کریستالی، ظروف حاوی سرب و ظروف چوبی حساس و شکننده برای استفاده در مایکروویو مناسب نیستند، افزود: این ظرف‌ها حتی می‌توانند سلامت افراد را به مخاطره بیندازند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ظرف‌هایی را که برای استفاده در مایکروویو توصیه می‌شوند به ترتیب ظروف پیرکس، چینی، پلاستیک مخصوص مایکروویو، کاغذ و مقوا و تابه مخصوص مایکروویو دانست.

وی توضیح داد: ظروف پیرکس، ظرف‌های شیشه‌ای نشکنی هستند که برای پخت و پز در مایکروویو بسیار مناسب است، اگرچه همه ظروف شیشه‌ای می‌توانند در مایکروویو استفاده شود، ولی بهتر است ظرفی انتخاب کنید که خیلی هم داغ نشود، (ظرف را یک دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید اگر ظرف داغ شد، بهتر است که تنها برای گرم کردن غذا استفاده شود).

حقانی حقیقی ادامه داد: اگر از ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروویو استفاده می‌کنید باید پیش از مصرف حتما از استاندارد بودن آن اطمینان داشته باشید. همچنین برای گرم کردن غذا می‌توانید از ظرف‌های پلاستیکی استفاده کنید، ولی استفاده طولانی مدت در دمای بالا از این ظروف خطرناک است.

ظروف چینی گزینه مناسب دیگر برای استفاده در دستگاه‌های مایکروویو است که این عضو هیأت علمی به آن اشاره کرد و ادامه داد: ظرف‌های چینی و سرامیکی (بدون هیچگونه تزئینات نقش ونگار طلایی و نقره‌ای و فلزی) برای استفاده در مایکروویو بسیار مناسب هستند.

این متخصص علوم و صنایع غذایی دانشگاه اضافه کرد: از ظروف مقوایی یا کاغذی نیز می‌توان برای گرم کردن نان، تنوری کردن سیب زمینی یا پختن غذا‌هایی که آب ندارند استفاده کرد.

تابه مایکروویو یکی دیگر از ظرف‌های قابل استفاده در مایکروویو است که حقانی توضیحاتی درباره آن داد و ادامه داد: این تابه‎‌ها از انواع ظرف‌های قابل استفاده در مایکروویو هستند که مثل تفلون، اندود شده است و امواج مخصوص پخت و پز را جذب می‌کند، باید با توجه به دستوری که سازنده عنوان کرده، ظرف داغ شود و سپس با کمی روغن، خوراکی از آن استفاده کرد.

این ظروف را هرگز در مایکروویو قرار ندهید


شکل ظاهری مناسب ظروف برای استفاده در مایکروویو

وی همچنین درباره شکل ظاهری انواع ظروف مایکروویو نیز عنوان کرد: ظروف گرد یا بیضی شکل برای استفاده در مایکروویو مناسب هستند؛ چون حرارت را به صورت یکسان و یکنواخت به غذا می‌رسانند؛ این عمل باعث می‌شود تا غذا نسوزد و ته نگیرد، علاوه بر آن برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده از ظرف‌های گودتر گزینه مناسبی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ظرف‌های عمودی برای استفاده در مایکروویو مناسب نیستند، ادامه داد: هنگام از استفاده از مایکروویو حتما در آن را ببندید تا امواج مربوطه سلامت شما را به خطر نیندازد و زمان گرم کردن غذا فاصله‌ای به اندازه یک تا دومتری با دستگاه داشته باشید.

حقانی متذکر شد: همچنین به این نکته توجه داشته باشید که مایکروویو باید همیشه تمیز و بدون چربی و جرم باشد، پیش از آن‌که غذای گرم شده را استفاده کنید حدود ۳۰ ثانیه تامل کنید و مایکروویو خالی را روشن نکنید (این کار خطرناک و می‌تواند منجر به انفجار دستگاه شود)

منبع: فارس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید