سرنوشت قیمت ربع سکه محبوب بازار

سرنوشت قیمت ربع سکه محبوب بازار

طبق اعلام بانک مرکزی از شنبه هفته آینده و به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود. متقاضیان می‌توانند از ۲۴ دی ماه به مدت سه روز برای خرید از بورس اقدام کنند.

کد خبر : ۱۱۷۸۲۹
بازدید : ۴۰۷۲

قیمت ربع سکه که هشتم دی ماه به قله تاریخی ۱۰ میلیون تومان رسیده بود، ۴۸ ساعت بعد از انتشار خبر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا به‌شکل ناگهانی ریزش کرد. این سکه در یکی، دو ماه اخیر همراه با سکه‌های امامی و بهار آزادی با رشد قیمت دلار، به‌شدت گران شده بود.

اما همین هفته پیش یک کارشناس اقتصادی با اشاره به حجم حباب قیمت، هشدار داده بود مردم اصلا طرف سکه ربع نروند. با وجود این درخواست، بازار طور دیگری رفتار کرد. چون ربع بهار آزادی نسبت به سایر سکه‌ها ارزان‌تر است، تقاضای بیشتری را جذب می‌کند و قیمتش به شکل هیجانی بالا می‌رود. البته تا همین دو سه روز پیش که اعلام شد بانک مرکزی قصد دارد شنبه هفته آینده، ۵۰۰ هزار قطعه سکه را در بورس حراج کند از همین جا ورق برگشت و کمر سکه ربع بهار آزادی شکست.

‌۲۴ دی و ۵۰۰ هزار ربع سکه

خبر عرضه ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی در بورس کالا، ضربه سنگینی به هیمنه این سکه در بازار وارد کرد. اما داستان چیست؟ این ۵۰۰ هزار سکه به چه کسانی می‌رسد؟ هر نفر چند سکه می‌تواند بخرد؟ خریداران چه مدارکی لازم دارند؟

طبق اعلام بانک مرکزی از شنبه هفته آینده و به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود. متقاضیان می‌توانند از ۲۴ دی ماه به مدت سه روز برای خرید از بورس اقدام کنند.

نکته مهم این عرضه تحویل سریع سکه به خریداران است. طبق اعلامیه بانک مرکزی بعد از پنج روز که از خرید سکه گذشت می‌توانند به خزانه بانک‌های عامل مراجعه و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند. همین تحویل فوری و فیزیکی سکه جذابیت این عرضه را برای طرفداران این سکه بیشتر کرده است. اما خرید سکه از بورس جزئیات مهمی دارد که بهتر است قبل از خرید با این نکات آشنا شوید:

خرید سکه از بورس شرط سنی دارد. یعنی فقط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با کد ملی می‌توانند ربع سکه بخرند.

تعداد ربع سکه‌های قابل عرضه در بورس محدود است. طبق اطلاعیه بانک مرکزی متقاضیان حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه ربع بهار آزادی می‌توانند بخرند، چون حداکثر نصاب خرید برای هر کد معاملاتی ۵۰۰ گواهی سپرده (معادل پنج قطعه ربع سکه) است. برای انجام معامله در بورس کالا باید حتما کد بورسی جداگانه از بورس اوراق بهادار یا بازار سهام داشته باشید.

به همین دلیل امکان خرید سکه ربع بهار آزادی با همان کد بورسی اوراق بهادار فراهم شده و متقاضیان خرید ربع سکه باید در همان سامانه کارگزاری اوراق بهادار یا سهام وارد شوند و میزان خرید خود را تعیین کنند. نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام ربع سکه۰۳۱۲رفاه (ن) و نماد (سکه۰۳۱۲ن ۰۶) باز شده و آماده معامله است.

هر کد بورسی فقط می‌تواند تا پنج ربع سکه بخرد. هر گواهی سپرده کالایی معادل یکصدم قطعه ربع سکه ربع بهار آزادی است. به همین دلیل سفارشات در سامانه معاملات باید به صورت مضربی از۱۰۰ وارد شوند. هر فرد حقیقی می‌تواند با هر کد معاملاتی۵۰۰ گواهی سپرده (معادل پنج قطعه ربع سکه) بخرد.

قیمت ربع سکه‌ای که در بورس کالا عرضه می‌شود فعلا مشخص نشده است. معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت حراج تک قیمتی (ثبت سفارش) انجام می‌شود.

به همین دلیل دوره پیش‌گشایش از ساعت ۹ شروع و ساعت ۱۳ به پایان می‌رسد و راس ساعت ۱۳ حراج تک قیمتی برگزار می‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه نیز توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

هر ربع سکه بهار آزادی معادل ۲.۰۳۳گرم و عیار۹۰۰ در هزار است که تاریخ ضرب آن‌ها سال ۸۶ درج شده و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بورس کالا عرضه می‌شود. ربع سکه‌هایی که به خریداران تحویل داده می‌شود بدون وکیوم تحویل داده می‌شود.

هر گواهی سپرده کالایی این نماد غیر قابل فروش و معاملات ثانویه با آن ممنوع است. یعنی اگر کسی خواست به شما گواهی سپرده ربع سکه بفروشد از او نخرید، چون ممنوع است، خود خریدار هم نمی‌تواند این گواهی‌ها را معامله کند.

پس از خرید ربع سکه از بورس، خریدار باید تا مهلت مقرر یعنی بعد از پنج روز کاری با ارائه کد بورسی سکه‌های خود را از خزانه دریافت کند. بابت نگهداری و تحویل سکه‌ها از خزانه به مشتری، هزینه دریافت می‌شود، اما این عدد آنقدر زیاد نیست که موجب اوقات‌تلخی شود. بعد از خرید سکه، زمانی که می‌خواهید سکه‌هایتان را تحویل بگیرید چه یک عدد باشد چه پنج عدد باید هزینه انبار بدهید.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی هزینه انبارداری، ۱۰۰ تومان برای هر روز و به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. این هزینه را خریدار هنگام تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه کند. البته یک هزینه دیگر هم باید بپردازید که مالیات بر ارزش افزوده است.

این مالیات به میزان یک درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود. هزینه انبارداری برای جبران همه خدمات انبار مثل نگهداری، حفاظت فیزیکی، بیمه انبار و سایر هزینه‌ها است و غیر از این، مبلغ دیگری نباید به انباردار پرداخت شود.

خریداران زودتر از موعد اعلام شده نمی‌توانند برای تحویل سکه‌ها به خزانه مراجعه کنند. تحویل ربع سکه حداقل بعد از پنج روز کاری پس از معامله انجام می‌شود و زودتر از مهلت تعیین شده هیچ سکه‌ای به دارنده گواهی سپرده کالایی تحویل داده نمی‌شود. برای گرفتن سکه‌ها از خزانه، مالک یا نماینده قانونی او باید ازتاریخ اول بهمن ماه و بعد از هماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، با مدارک احراز هویت به محلی که بانک اعلام کرده، مراجعه کند.

‌نکته مهمی که خریداران در زمان تحویل سکه باید به آن توجه کنند کیفیت و کمیت سکه است. چون طبق اطلاعیه بانک مرکزی بعد از تحویل گرفتن قطعات خریداری شده از خزانه، هیچ اعتراضی درباره کمیت و کیفیت کالای تحویل شده، پذیرفته نمی‌شود.

پس یادتان باشد در زمان تحویل خوب ربع سکه‌ها را بررسی کنید و اگر مشخصات کیفی اعلامی با چیزی که شما خریده‌اید مغایرت دارد، آن را همان جا یعنی از خزانه تحویل نگیرید. برای اعتراض به این مغایرت هم می‌توانید ظرف دو روز موضوع را برای رسیدگی، به صورت کتبی از طریق کارگزار مربوطه به بورس اعلام کنید.

لطفا به این موضوع دقت کنید که امکان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ وجود دارد. وقتی زمان نگهداری کالا در خزانه به پایان برسد، معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد. اگر در زمان اعلام شده سکه‌هایتان را از خزانه تحویل نگیرید ممکن است به دردسر بیفتید. چون در صورت تحویل گرفته نشدن کالا از خزانه، طبق دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله وتسویه گواهی سپرده کالایی مصوب مورخ پنجم خرداد ۱۳۹۴ سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات بعدی آن تصمیم گرفته می‌شود.

تاثیر خبر عرضه بورس کالا بر قیمت سکه ربع

خبر عرضه ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی در بورس کالا، روز ۱۹ دی ماه اعلام شد و همان روز قیمت این سکه در بازار آزاد ۳۰۰ هزار تومان افت کرد. روز گذشته و در آخرین ساعات معاملات بازار طلا و سکه نیز قیمت این سکه کوچک پرطرفدار به هشت میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید، یعنی حدود ۲۰۰ هزار تومان افت دوباره. با این اوصاف ربع سکه دیروز ۲۰ دی ماه و چهار روز قبل از عرضه سکه در بورس با نرخ هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان وارد بازار شد و قیمت آن در آخرین ساعات روز به هشت میلیون و ۱۷۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد. اگر بخواهیم قیمت این سکه را با هفته گذشته مقایسه کنیم میزان افت قیمت سکه ربع بهار آزادی بیشتر به‌چشم می‌آید.

هر قطعه سکه ربع بهار آزادی هفته گذشته یعنی ۱۴ دی با قیمت هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شده بود که مقایسه قیمت دیروز با آن، کاهش ۴۵۰ هزار تومانی و ۵.۲۳ درصدی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. با این حال مقایسه عملکرد این سکه در ماه گذشته نشان می‌دهد سکه ربع هنوز دست بالا را در اختیار دارد، اما بعید نیست حلقه محاصره آن تنگ‌تر شود و شاهد میزان ریزش بیشتر باشیم. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی، ۲۰ آذر با قیمت هفت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان فروخته شد.

درباره رشد یک ساله این سکه هم باید بگوییم ربع سکه از ۲۱ دی ماه سال قبل، حدود چهار میلیون و ۴۷۵ هزار تومان یعنی حدود ۱۲۲ درصد گران‌تر به‌فروش می‌رسد. آن‌هایی که پارسال برای خرید این سکه اقدام کرده‌اند، تا هفته قبل با بازدهی ۱۶۰ درصد روبه‌رو بودند، اما احتمالا با نزدیک شدن به موعد حراج ۵۰۰ هزار سکه ربع بهار آزادی در بورس کالا، میزان سود و بازدهی آن‌ها کم و کمتر خواهد شد.

هرچند بعید است این گروه حتی به حرف ز در کلمه زیان نزدیک شوند! سکه ربع بهار آزادی سال گذشته با قیمت سه میلیون و ۶۴۵ هزار تومان فروخته می‌شد. یعنی با این اعداد و ارقام ربع سکه سال گذشته با قیمت معادل حبابی که این روز‌ها تجربه می‌کرد، معامله می‌شد.

حباب سوراخ شد

حباب ربع سکه نیز مثل خودش هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. البته حباب ربع سکه بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی و توصیه کارشناسان درباره نخریدن ربع سکه یک تکانی به خودش داده بود، اما سوراخ اصلی از همان روز اعلام عرضه ۵۰۰ هزار سکه در بورس کالا ایجاد شد. حتی گفته می‌شود مهمترین دلیل عرضه این تعداد سکه در بورس همین بالا بودن حباب ربع سکه بوده است. چون حباب ربع سکه در یک هفته حدود ۷۴۰ هزار تومان کمتر شده است.

این در حالی است که حباب ربع سکه در هشتم دی ماه به رقم عجیب پنج میلیون و ۳۱۸ هزار تومان رسیده بود. بالاترین رقم حباب ربع سکه به هفته گذشته مربوط می‌شود؛ در تاریخ چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ حجم حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی را چهار میلیون و ۲۳ هزار تومان برآورد می‌کردند.

دیروز و با کاهش ۶۱۸ هزار تومانی، حباب قیمت این سکه به رقم سه میلیون و ۸۵۱ هزار تومان رسید. بیشترین کاهش حباب سکه در ۱۰ روز اخیر مربوط به ۱۰ دی ماه است که در این روز یک ریزش ۷۵۴ هزار تومان را تجربه کرد. با این اوضاع و احوال به‌نظر می‌رسد خرید سکه ربع بهار آزادی از بازار آزاد به‌شدت پرریسک شده است. اتفاقا هدف فروش ۵۰۰ هزار عدد از این سکه‌ها در بورس همین بوده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید