معرفی نسل جدید «سوبارو BRZ»؛ یک کوپه جذاب و هیجانانگیز
این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی با نام FT-۸۶ در قالب یک نمونه مفهومی رونمایی گردید. با نیم نگاهی به استایل ظاهری BRZ آنچه به چشم میخورد سادگی است و بس! شاید غیرمنطقی به نظر رسد که از یک سوبارو با قیمت پایه ۲۸ هزار دلاری چهرهای در قد و قوارههای یک لکسوس یا ب. ام؛ و انتظار داشته باشیم، اما وقتی بازار اصلی این خودرو رانندگان جوان هدف گذاری شده، نمیتوان از فاکتور «زیبایی بصری» به سادگی گذشت که در این مورد BRZ حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.
شرکت «سوبارو» از جمله خودروسازان ژاپنی است که در کشورمان کمتر شناخته شده. این شرکت در سال ۱۹۵۳ در توکیو تاسیس شد و به سرعت توانست راهی بازارهای جهانی شود. سوبارو طی دهههای اخیر به طراحی و تولید ماشینهای اسپورت و جوان پسند معروف بوده و مدلهای «لگاسی» و WRX را میتوان از جمله مهمترین محصولات این برند برشمرد.
حالا سوبارو با همکاری شرکت تویوتا از جدیدترین محصول خود که یک کوپه جذاب و نسبتا اقتصادی بوده، رونمایی کرده است.
جذابتر از همیشه
این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی با نام FT-۸۶ در قالب یک نمونه مفهومی رونمایی گردید. با نیم نگاهی به استایل ظاهری BRZ آنچه به چشم میخورد سادگی است و بس! شاید غیرمنطقی به نظر رسد که از یک سوبارو با قیمت پایه ۲۸ هزار دلاری چهرهای در قد و قوارههای یک لکسوس یا ب. ام؛ و انتظار داشته باشیم، اما وقتی بازار اصلی این خودرو رانندگان جوان هدف گذاری شده، نمیتوان از فاکتور «زیبایی بصری» به سادگی گذشت که در این مورد BRZ حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.
طول، عرض و ارتفاع BRZ به ترتیب برابر با ۴۲۶۴، ۱۷۷۵ و ۱۳۱۰ میلیمتر است که به گفته سوبارو این ابعاد، BRZ را به جمع و جورترین کوپه ۲+۲ نفره دنیا مبدل ساخته است. در این بین یک پیشرانه ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری مجهز به دو توربوشارژر ۲۳۵ اسب بخاری، آماده است تا نسل نو BRZ را به حرکت درآورد.
پیشرانه ۴/۲ لیتری جای پیشرانه ۲ لیتری ۱۹۵ اسب بخاری را در مدل قبلی گرفته است. این پیشرانه به کمک جعبه دنده ۶ سرعته دستی BRZ، میتواند کوپه ۱۲۲۰ کیلوگرمی سوبارو را ظرف مدت ۵/۷ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. شاید این عدد در سال ۲۰۲۳ برای یک کوپه دیگر جلب توجه نکند، اما فراموش نکنیم که BRZ نه برای رقابت با محصولات چند صد هزار دلاری بلکه تنها با هدف چشاندن لذت رانندگی در مقیاس کوچکتر و رقابت با رقبایی، چون هوندا سیویک کوپه و نیسان آلتیما کوپه معرفی شده است.
پس نباید از این محصول ژاپنی انظار رفتارهای دینامیکی یک سوپرماشین اروپایی را داشت. همچنین مشتریان BRZ علاوه بر جعبه دنده دستی میتوانند جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک را نیز سفارش دهند. علاوه بر پیشرانه کم حجم، اما پرتوان BRZ، توزیع وزن ایده آل این خودرو که به صورت ۵۳ درصد روی محور جلو و ۴۷ درصد روی محور عقب تقسیم شده نقش بسزایی را در خصوصیات دینامیکی BRZ ایفا میکند.
تجهیزات و بازار فروش
سوبارو برای افزایش جذابیتهای رانندگی در این خودرو با همکاری مهندسان شرکت تویوتا از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و جناغی دوبل در عقب بهره گرفته است. علاوه بر ویژگیهای حرکتی مطلوب، رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی به همراه تزئینات فیبرکربنی دکوراتیو داخلی، پدالهای آلومینیومی و نشان دهندههای اسپرت که به دور از هرگونه پیچیدگی مرسوم خودروهای امروزی ساخته و پرداخته شده حال و هوایی کاملا جوان پسند را به کوپه تازه متولد شده سوبارو بخشیدهاند.
قرار است مدل جدید سوبارو BRZ با قیمت پایه ۲۸ هزار دلار از سال جاری میلادی وارد بازار ژاپن و سپس بازارهای اروپایی شود که البته نباید از قلم انداخت؛ این خودرو دو همذات دیگر با برندهای تویوتا و سایون خواهد داشت که با چهرهای کاملا یکسان، اما با برند تجاری متفاوت در بازارهای آسیایی و آمریکای شمالی حضور خواهند داشت.
منبع: روزنامه هفت صبح