جزئیات حراج ۴۰‌ هزار خودرو در بورس کالا

جزئیات حراج ۴۰‌ هزار خودرو در بورس کالا

اوایل حراج خودرو‌ها در بورس کالا شروع جنجالی‌ای داشت. مثلا ۲۳ آذرماه، بهمن موتور، دیگنیتی پرستیژ مشکی را در دو تریم مشکی و قرمز با قیمت پایه ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بورس کالای ایران عرضه کرد؛ اما در معاملات بورس کالا قیمت این شاسی‌بلند پرآپشن چینی حدود ۱۱۶‌درصد از قیمت مصوب کارخانه افزایش یافت و به بیش از ۲ میلیارد تومان رسید که البته قیمت تمام شده آن برای خریدار با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها و احتساب ۹‌درصد مالیات به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

کد خبر : ۱۱۷۸۷۳
بازدید : ۸۷۸۲

این روز‌ها بورس کالا قلب اقتصاد خرد کشور است. جایی برای عرضه سکه و اتومبیل به عنوان مهم‌ترین کالا‌های سرمایه‌ای کشور. در ابتدا خریداران سبک و روش خرید خودرو در بورس کالا را بلد نبودند. اگرچه هنوز هم برخی نسبت به فروش خودرو در بورس کالا واکنش نشان می‌دهند و نمایندگان مجلس هم از این موضوع مستثنا نیستند.

بخصوص که اوایل حراج خودرو‌ها در بورس کالا شروع جنجالی‌ای داشت. مثلا ۲۳ آذرماه، بهمن موتور، دیگنیتی پرستیژ مشکی را در دو تریم مشکی و قرمز با قیمت پایه ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بورس کالای ایران عرضه کرد؛ اما در معاملات بورس کالا قیمت این شاسی‌بلند پرآپشن چینی حدود ۱۱۶‌درصد از قیمت مصوب کارخانه افزایش یافت و به بیش از ۲ میلیارد تومان رسید که البته قیمت تمام شده آن برای خریدار با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها و احتساب ۹‌درصد مالیات به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

چنین افزایش قیمتی باعث شد تا کمیته معاملات بورس نیز معاملات این کالا را تایید نکند. اما از هفته پیش ماجرا معکوس شد و حالا با قیمت‌هایی کمتر از بازار آزاد در بورس کالا روبه‌رو هستیم. این موضوع تا جایی پیش رفت که هفته قبل مثلا تارا با کاهش قیمت ۲۰۰ میلیونی نسبت به بازار آزاد در بورس کالا به فروش رفت. طبق گفته‌ها تا هفته آینده ۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو در تالار خودرو بورس کالا عرضه می‌شود و مابقی در هفته‌های آینده به بورس کالا عرضه خواهند شد.

حراج ۴۰‌هزار خودرو در بورس کالا

تازه وارد‌ها

ابتدا از وارداتی‌های این ماه اخیر شروع کنیم. بورس کالای ایران از پذیرش ۲۱هزار و ۱۴۰ دستگاه خودروی وارداتی از برند‌های چانگان و کیا خبر داد. چانگان را سایپا وارد کرده و کیا را کوشا موتور. اول به کیا رسیدگی کنیم:

یک: ۹مدل کیا در بورس کالا عرضه می‌شوند.

۵۰۰ دستگاه خودرو سواری کیا سراتو
۵۰۰ دستگاه کیا اسپورتیج
۵۰۰ دستگاه کیا K۵ اپتیما
۲۰۰ دستگاه کیا سید

۱۰۰ دستگاه کیا پیکانتو
۱۰۰ دستگاه کیا پگاس
۱۰۰ دستگاه کیا ریو
۷۰ دستگاه کیا سونت
۷۰ دستگاه کیا سلتوس

دو: عرضه چانگان توسط سایپا

در بورس کالا طی روز‌های آینده ۱۹۰۰۰ دستگاه خودرو چانگان به فروش خواهد رسید.

‌قدیمی‌ها و نام‌های آشنا

اما برگردیم به نام‌های آشنای قبلی و شرایط‌شان در بورس کالا

سه: ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی

بهمن موتور ۷۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره مشکی را چهارشنبه ۲۱ دی با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو می‌آورد. تاریخ تحویل این خودرو ۱۴ اسفند اعلام شده است. مهلت ثبت سفارش فیدلیتی ۷ نفره روز سه‌شنبه ۲۰ دی و میزان پیش دریافت خرید به میزان ۵۰ درصد است. هر کد بورسی صرفا امکان یک ثبت سفارش را دارد.

چهار: ۵۰۰۰ دستگاه دنا: ۵ هزار دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو روز یکشنبه ۲۵ دی در بورس کالا عرضه می‌شود. ایران‌خودرو قیمت پایه این خودرو را که ۲۷ اسفند سال جاری به خریداران تحویل می‌شود ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. درصد پیش‌پرداخت این خودرو نیز ۱۰۰‌درصد در نظر گرفته شده است.

خودرو‌های عرضه شده در چند روز اخیر

یک: ۵۰۰ کارا: در روز سه‌شنبه ۲۰ دی نیز ۵۰۰ دستگاه کارا دو‌کابین روی تابلو بورس رفتند.

تعداد عرضه: ۵۰۰
تعداد تقاضا: ۱۴۳۸
قیمت پایه: ۳،۰۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال (سیصد و یک میلیون و پانصد هزار تومان)
درصد پیش پرداخت: ۱۰

پیش‌پرداخت مورد نیاز: ۳۰۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال

درصد رقابت: ۴۸/۱۰
قیمت کشف شده: ۳،۳۳۰،۹۹۴،۰۰۰ ریال
مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده: ۲۹۹،۷۸۹،۴۶۰ ریال
مبلغ شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها: ۸۷،۶۰۰،۲۸۱ ریال
مبلغ نهایی: ۳،۷۱۸،۳۸۳،۷۴۱ ریال

دو: چهارهزار دستگاه شاهین: روز ۱۸دی ماه چهار هزار دستگاه شاهین سایپا در بورس کالا عرضه شد، اما تنها ۱۵۴۶ تقاضا برای آن به ثبت رسیده است. در واقع روی خوش به شاهین نشان داده نشد. قیمت هیجانی این خودرو در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان شده است.

تعداد عرضه: ۴۰۰۰ دستگاه
تعداد تقاضا: ۱۵۴۵ دستگاه
قیمت پایه: ۳۰۴ میلیون تومان

قیمت کشف شده: ۳۰۴ میلیون تومان
موعد تحویل: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
قیمت نهایی (مالیات و هزینه‌های جانبی): ۳۴۵ میلیون تومان
قیمت بازار: ۵۰۰ میلیون تومان

سه: دو هزار دستگاه تارا: روز ۱۸ دی‌ماه دو هزار دستگاه تارا دستی در بورس کالا به ۲۵۲۲ متقاضی عرضه و معامله شد. قیمت پایه تارا دستی ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که ۳۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد در حالی که در عرضه قبلی (۲۳ آذر) با قیمت میانگین ۴۰۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان فروخته شده بود؛ یعنی ۵۴ میلیون تومان ریزش قیمت داشت. تاریخ تحویل این خودرو ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود. خودروی تارا در بازار آزاد حوالی ۶۰۰ میلیون تومان است و مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا توانست ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر این خودرو را خریداری کند.

چهار: چهارهزار دستگاه پژو ۲۰۷: هجدهم دی‌ماه بورس کالای ایران میزبان عرضه چهار هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی بود. در این طرح قیمت پایه این محصول ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد و ۱۰۰‌درصد پیش‌پرداخت در حساب کاربری متقاضیان قرار گرفت. در معاملات هجدهم دی ماه حدود ۶۶۸۳ نفر برای خرید چهار هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی در بورس کالا شرکت کرده بودند که در نهایت این خودرو با قیمت ۳۷۶ میلیون تومان به فروش رسید.

این محصول با محاسبه مالیات، عوارض ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها در نهایت با قیمت ۴۲۹ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۳۱۰ تومان به فروش رسیده است. این خودرو دو هفته قبل‌تر در قیمت ۴۱۰ میلیون و هفته گذشته‌اش ۴۰۰ میلیون معامله شده بود، اما روز هجدهم دی‌ماه این عدد به ۳۷۶ میلیون تومان رسید که نشان می‌دهد قیمت ۲۰۷ حدود ۳۵ میلیون در بورس کالا ریزش کرده است. قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بازار آزاد بین ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان در نوسان است.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید