وام ازدواج سال ۱۴۰۲ به چقدر رسید؟

وام ازدواج سال ۱۴۰۲ به چقدر رسید؟

اما یکی از نکات مهمی که همه ساله در لایحه بودجه ذکر می‌شود، مبلغ وام ازدواج زوجین است که امسال از لایحه بودجه حذف شده است. اما علت چیست؟ آیا قرار است وام ازدواج به صورت کامل حذف شود؟

کد خبر : ۱۱۸۰۲۸
بازدید : ۸۸۲۲۰

روز گذشته در حالی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد که خبری از ردیف بودجه وام ازدواج نبود.

دولت برای کنترل تورم پیشنهاد محدودیت در سقف تسهیلات تکلیفی داده است. تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که دیروز منتشر شد، سقفی برای تسهیلات تکلیفی معین کرده که برابر با ۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است. این در حالی است که برای مثال در لایحه بودجه سال قبل، هیچ سقفی جز این که این تسهیلات می‌تواند از صد در صد سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری تأمین شوند، تعیین نشده بود. در لایحه سال ۱۴۰۱ به طور خاص در تبصره تسهیلا تکلیفی از «برنامه کنترل تورم و رشد نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها» سخن به میان آمده است.

وام‌های تکلیفی معمولاً با نرخ بهره پایین‌تر از نرخ مصوب، ذیل قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (وام ازدواج و فرزندآوری)، ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین مربوط به ایثارگران، جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش‌بنیان و تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شوند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای با رشد ۴۶ درصدی که بسیاری درباره تحقق درآمد‌های آن تردید جدی دارند.

اما یکی از نکات مهمی که همه ساله در لایحه بودجه ذکر می‌شود، مبلغ وام ازدواج زوجین است که امسال از لایحه بودجه حذف شده است. اما علت چیست؟ آیا قرار است وام ازدواج به صورت کامل حذف شود؟

پاسخ این سوال را وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده و گفته در بودجه ۱۴۰۲ مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی داشته است، اما چون هنوز بودجه نهایی نشده، باید منتظر اعلام مبلغ وام ازدواج بمانیم.

وام ازدواج ۳۰۰ میلیون می‌شود؟

این در حالی است که مبلغ وام ازدواج باید در لایحه بودجه باشد. به عبارتی دولت مبلغ پیشنهادی خود را در بودجه عنوان و مجلس آن را بررسی و تصویب کند. اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است. به نحوی که دولت دو سال است مبلغ وام ازدواج را در بودجه اعلام نمی‌کند و این مساله را به بررسی لایحه بودجه موکول می‌کند.

سال گذشته هم رقم وام ازدواج در لایحه بودجه حذف شد و پس از آن، مبلغ وام ازدواج اعلام شد.

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ برای زوج‌های زیر ۲۳ و ۲۵ سال نفری ۱۵۰ میلیون تومان بود که در مجموع می‌توانستند وام ۳۰۰ میلیونی دریافت کنند.

وام اردواج برای دیگر افراد ۱۲۰ میلیون تومان بود که زوجین می‌توانستند در مجموع ۲۴۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. حالا وزیر ورزش وعده داده که مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که با این وعده وزیر ورزش، مبلغ وام ازدواج برای همه سنین حداقل به نفری ۱۵۰ میلیون تومان برسد و همه زوجین بتوانند وام ۳۰۰ میلیونی را دریافت کنند.

اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مبلغ وام ازدواج دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال چقدر است. اما قطعا مبلغ وام این افراد هم هم باید حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بیشتر شود. اما برای مشخص شدن مبلغ وام ازدواج باید منتظر نظر دولت و مجلس ماند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید