با این ترفندها از شر «استپ وزنی» خلاص شوید!

با این ترفندها از شر «استپ وزنی» خلاص شوید!

رژیم لاغری اصولی رژیمی است که تمامی وعده‌های غذایی اعم از صبحانه، نهار، شام و میان وعده را داشته باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان برای رهایی از استپ وزنی به سراغ رژیم‌های لاغری سریع و محدود کننده مانند رژیم شوک نروید که علاوه بر اینکه نتیجه عکس دارد، سلامتی شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کد خبر : ۱۱۸۰۵۷
بازدید : ۴۹۰

زمانی که تصمیم به لاغری از طریق رژیم لاغری و ورزش می‌گیرید، در ابتدای راه همه چیز خوب است و کاهش وزن چشمگیری را تجربه می‌کنید. اما پس از مدتی علی رغم پیروی از رژیم لاغری و فعالیت بدنی، دیگر کاهش وزن چندانی را تجربه نمی‌کنید. در این حالت گفته می‌شود که شما دچار استپ وزن شده اید.

استپ وزنی ممکن است شما را از گرفتن رژیم غذایی و ورزش نا امید کند. در ادامه این مقاله شما را با دلایل استپ وزن و روش‌های گذر از آن آشنا خواهیم کرد.

انواع استپ وزنی چیست؟

زمانی گفته می‌شود که فردی دچار استپ وزنی شده است که با وجود پیروی از رژیم لاغری و فعالیت بدنی پس از یک ماه هیچ گونه تغییر وزن یا کاهش وزنی نداشته باشد. انواع استپ وزنی عبارتند از:

استپ وزن کاذب

استپ وزن کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که وزن شما به دلایل مختلفی کند شده که این کندی گذرا و موقتی است. در حقیقت با برطرف کردن عوامل می‌توان از استپ وزنی خارج شد. برای مثال زمانی که بلافاصله پس از خوردن غذا، وزن کشی می‌کنید یا از داروی کورتون استفاده می‌کنید. برای رفع این نوع استپ وزنی و در مثال اول نباید بلافاصله پس از غذا خوردن وزن خود را اندازه گیری کنید؛ بهترین زمان وزن کشی صبح و ناشتا است. برای مورد دوم به دلیل اینکه کورتون باعث افزایش وزن می‌شود، بلافاصله پس از قطع مصرف آن کاهش وزن را مجددا تجربه خواهید کرد.

استپ وزن واقعی

این نوع استپ وزنی زمانی رخ می‌دهد که وزن شما به دلیل سازگاری متابولیک متوقف شده است و برای خارج شدن از آن باید کار‌هایی را انجام دهید.

دلایل استپ وزن چیست؟

از جمله دلایل استپ وزن عبارتند از:

مصرف کالری اضافه بر سازمان
محدودیت شدید غذایی دارید
سوخت و ساز بدنتان کند شده است
انتظار واقع بینانه از کاهش وزن ندارید
بر استرس خود کنترل ندارید
وزن کشی غلط دارید

راهکار‌های گذر از استپ وزنی

از جمله راهکار‌های گذر از استپ وزنی عبارتند از:

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های کم کربوهیدراتی مثل رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن می‌توانند بسیار موثر باشند. طبق نتایج، یکی از مطالعات مشخص شده است که افرادی که در طی شبانه روز ۵۰ گرم یا کمتر کربوهیدرات مصرف می‌کند، به نسبت افرادی که از رژیم‌های لاغری معمولی پیروی می‌کنند وزن بیشتری کم می‌کنند. همچنین کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها وزن شما را استپ خارج می‌کند.

افزایش مدت زمان یا شدت ورزش

در صورتی که مدت زمان ورزش خود را زیاد کنید یا شدت آن را افزایش دهید به احتمال بسیار زیاد از استپ وزنی خارج می‌شوید. البته برای خارج شدن از استپ وزنی بهترین راهکار انجام ورزش‌های مقاومتی است. اگر در حال حاضر هم ورزش‌های مقاومتی انجام می‌دهید مدت زمان انجام ورزش خود را افزایش دهید.

حتما کالری شماری داشته باشید

همان طور که گفتیم یکی از دلایل استپ وزن افزایش مصرف کالری است. کالری شماری و کاهش مصرف کالری وزن شما را از حالت استپ خارج می‌کند.

یک رژیم لاغری اصولی داشته باشید

رژیم لاغری اصولی رژیمی است که تمامی وعده‌های غذایی اعم از صبحانه، نهار، شام و میان وعده را داشته باشد؛ بنابراین به هیچ عنوان برای رهایی از استپ وزنی به سراغ رژیم‌های لاغری سریع و محدود کننده مانند رژیم شوک نروید که علاوه بر اینکه نتیجه عکس دارد، سلامتی شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مواد خوراکی ناسالم را از برنامه غذایی خود حذف کنید

اگر تنقلات و مواد خوراکی ناسالمی مثل چیپس، پفک، شکلات، نوشابه‌های گازدار و ... می‌خورید و توقع کاهش وزن دارید کاملا در اشتباهید! همین حالا این مواد خوراکی را کنار بگذارید و در عوض از تنقلات سالم مثل میوه، ذرت بوده داده بدون نمک و ... استفاده کنید.

آب زیادی بنوشید

نوشیدن آب می‌تواند راه حل بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها باشد که در گذر از استپ وزنی هم می‌تواند به کمک ما بیاید؛ بنابراین نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول شبانه روز را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

بر استرس خود کنترل داشته باشید

همان طور که گفتیم یکی از دلایل استپ وزن استرس است. استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که این هورمون یکی از دلایل تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم است؛ بنابراین اگر بر استرس خود کنترل داشته باشید به راحتی از شر این چربی‌های شکمی راحت خواهید شد.

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم به دلایل استپ وزنی و راه‌های گذر از آن بپردازیم. در اکثر مواقع این راهکار‌ها می‌توانند موثر باشند و شما را از استپ وزنی خارج می‌کنند؛ بنابراین قید رژیم‌هایی مثل رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن را بزنید؛ چرا که این رژیم شاید در ابتدا مدتی منجر به کاهش وزن شما شود، اما ممکن است پس از مدتی مجددا افزایش وزن را تجربه کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید