(تصاویر) نسخه جدید نیسان GT-R؛ تولید گودزیلا پس از ۱۷ سال!
نیسان GT-R یکی از سالخوردهترین خودروهای تولیدی دنیا محسوب میشود. این خودروی پرطرفدار هر چند در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده، ولی از آن تاریخ تاکنون با بهروزآوریهای متعدد به حیات خود ادامه داده است.
نیسان GT-R یکی از سالخوردهترین خودروهای تولیدی دنیا محسوب میشود. این خودروی پرطرفدار هر چند در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده و تولیدش همچنان ادامه دارد.
نیسان GT-R یکی از سالخوردهترین خودروهای تولیدی دنیا محسوب میشود. این خودروی پرطرفدار هر چند در سال ۲۰۰۷ رونمایی شده، ولی از آن تاریخ تاکنون با بهروزآوریهای متعدد به حیات خود ادامه داده است.
درحالیکه طی سالیان اخیر همواره شایعاتی مبنیبر توقف تولید و معرفی نسل جدید GT-R بهگوش رسیده، اما رونمایی از مدل ۲۰۲۴ نشان میدهد نیسان برنامهای برای بازنشستگی این خودرو ندارد!
در گذشته نهچندان دور عمر هر نسل از خودروها به ده سال و حتی بیشتر میرسید. اما با ورود به قرن ۲۱ و افزایش رقابت، خودروهای جدید عمر کمتری دارند و معمولا پس از ۶ یا نهایتأ ۸ سال با خطوط تولید خداحافظی میکنند. نیسان GT-R از این قاعده مستثنی است و با معرفی مدل ۲۰۲۴ چرخه عمر ۱۷ ساله را ثبت میکند، رکوردی که در بین مدلهای جدید مشابه آن وجود ندارد.
طراحی نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴
از لحاظ طراحی نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴ تفاوتهایی با پیشنیان خود دارد. از جمله این تفاوتها باید به مواردی مثل سپر جلو و عقب متفاوت، بازنگری در فرم جلوپنجره و بازطراحی تیغهها و باله عقب اشاره کنیم. نیسان تاکید میکند این تغییرات ایرودینامیک GT-R را بهمیزان چشمگیری بهبود میدهند. بهعبارت دقیقتر، تیغهها و باله عقب در مدل ۲۰۲۴ نیروی رو به پایین (downforce) بیشتری تولید میکنند. با وجود این، ضریب درگ در رقم ۰.۲۶ ثابت باقی مانده است.
عرضه نسخه هیجانانگیز نیسمو
در کنار نسخه استاندارد، نسخه نیسمو از نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴ نیز بهفروش خواهد رسید. این نسخه در مقایسه با مدل ۲۰۲۳ باله عقب متفاوتی دارد. سطح تماس این قطعه ۱۰ درصد رشد کرده و پایههای آن مشابه با گردن قو است. در مدل ۲۰۲۴ از نسخه نیسمو، تیغه سپر، بالچهها و دیفیوزر عقب نیز جدید هستند. این نسخه با رنگ اختصاصی خاکستری پنهان قابل انتخاب خواهد بود.
نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴ نسخه نیسمو
نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴ در نسخه T-spec هم بهفروش خواهد رسید. این نسخه بر اساس تریم GT-R Premium توسعه مییابد و رنگهای اختصاصی یشم هزارهای و ارغوانی نیمهشب برای آن قابل سفارش هستند. گلگیرهای متورمتر، سیستم کنترل داینامیک تنظیمشده توسط شاخه نیسمو، لوگوهای مخصوص و رینگهای ۲۰ اینچی طلاییرنگ از دیگر ویژگیهای جذاب ظاهری این نسخه بهشمار میروند. در پشت این رینگها، ترمزهای سرامیک کربنی - برگفتهشده از نسخه نیسمو - جا خوش کردهاند.
مشخصات فنی
نیروبخش نیسان GT-R مدل ۲۰۲۲ همان موتور ۳.۸ لیتری V۶ توئین توربو است. این موتور توانایی تولید ۵۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس شش سرعته دوکلاچه با همکاری سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ، نیروی موتور را به سمت هر دو محور هدایت میکند.
در نسخه مزین به نشان نیسمو، خروجی این موتور همچون قبل به ۶۰۰ اسب بخار و ۶۵۱ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا میکند. هر چند خروجی این نسخه ثابت باقی مانده، اما نیسان میگوید از دیفرانسیل لغزش محدود جدیدی در آن استفاده کرده است. ضمن اینکه در سیستم تعلیق نیز بازنگریهایی انجام شده است.
نسخه نیسمو دارای یک نسخه ویژه با نام Special Edition خواهد بود. این نسخه که نقش پرچمدار خانواده GT-R را دارد، از نظر ظاهری تفاوتهایی با نیسموی استاندارد دارد. رینگهای ۲۰ اینچی با خطوط قرمز، کاپوت فیبرکربنی و کاور مخصوص موتور از جمله این تفاوتها هستند.
نیسان GT-R مدل ۲۰۲۴ از بهار امسال راهی نمایندگیهای فروش کمپانی در ژاپن خواهد شد. نسخه نیسمو هم تابستان از راه خواهد رسید. در رابطه با قیمت و عرضه این خودرو در سایر بازارها فعلا اطلاعاتی در دست نیست. شاید بدانید بهخاطر سختگیرانهتر شدن قوانین آلایندگی در اروپا، نیسان عرضه GT-R را در اروپا متوقف کرده است.
منبع: دیجیاتو