۸ ویژگی جالب آلپاکا‌ها؛ از پشمی که آتش نمی‌گیرد تا سروصدا‌های عجیب!

۸ ویژگی جالب آلپاکا‌ها؛ از پشمی که آتش نمی‌گیرد تا سروصدا‌های عجیب!

از پشم مقاوم در برابر آتش گرفته تا صدا‌های غیرعادی‌ای که آلکاپا‌ها تولید می‌کنند همه جزءجذابیت‌های این حیوان بامزه دوست داشتنی است.

کد خبر : ۱۱۸۵۸۴
بازدید : ۶۱۹۴

فرادید | آلپاکا‌ها به عنوان بامزه‌ترین عضو از خانواده شترسانان در نظر گرفته می‌شوند که شامل لاماها، گواناکوها، ویکونا‌ها و شتر‌ها هم می‌شود. آن‌ها با مو‌های نازک و نرم، گردن‌های باریک، چشم‌های سرخ‌پوستی، و پوزخند‌های متحیرانه‌شان، همیشه مورد توجه انسان‌ها بوده اند.

به گزارش فرادید؛ بیشتر از ظاهرشان، آلپاکا‌ها به خاطر داشتن ابریشمی‌ترین و همه کاره‌ترین الیاف پشمی در طبیعت خاص و منحصر به فرد هستند. سالانه پشم‌های آن‌ها برای مصارف صنعتی کوتاه می‌شوند. گفته می‌شود که پشم آن‌ها از موهر قوی تر، از پرغاز گرمتر و نسبت به بافتنی‌های حرارتی هواپذیرتر (جریان هوا به راحتی از تارو پود پارچه عبور می‌کند) است.

علاوه بر این، آلپاکا دارای برخی از خصوصیات قابل توجه و ویژه‌ای هستند که در این گزارش به آن‌ها پرداخته ایم. تا پایان این مطلب خواندنی با ما همرا باشید، شاید مواردی که گفته می‌شود را هرگزدرباره آلکاپا‌ها نشنیده باشید.

آلپاکا‌

آلپاکا‌ها از گونه حیوانات باستانی هستند

گفته می‌شود که آلپاکا‌ها نیز مانند لاما‌ها بیش از ۶۰۰۰ سال پیش توسط اینکا‌ها اهلی شده‌اند، که آن‌ها را به خاطر پشم‌های پرارزش پرورش می‌دادند. در آن زمان، الیاف آلپاکا به دلیل کیفیت و تطبیق‌پذیری بالا منحصراً برای افراد نخبه و نجیب استفاده می‌شد. در اوایل، آن‌ها بیشتر در منطقه پونا در آند پرو یافت می‌شدند و بعداً به ارتفاعات پایین‌تر (حدود ۳۸۰۰ سال پیش) منتقل شدند.

در مورد طول عمر آلپاکا، آن‌ها معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند. با این حال، قدیمی‌ترین آلپاکای شناخته شده تا سن ۲۷ سالگی زندگی کرد.

جمعیت آن‌ها در حال افزایش است

نیم قرن پیش، تنها آلپاکا‌های موجود در ایالات متحده در باغ وحش‌ها نگهداری می‌شدند. در سال ۱۹۸۴ بود که گروه کوچکی از واردکنندگان، اولین گله آلپاکا را که با دقت انتخاب شده بودند به ایالت‌های آمریکا و کانادا آوردند و از آن زمان تا به حال در تمام آن نواحی پراکنده شدند. طبق ثبت انجمن مالکان آلپاکا، همگی در باغ‌وحش‌ها و مزارع خصوصی زندگی می‌کنند که تعدادشان به بیش از ۲۵۰۰۰۰ رأس می‌رسد.

آن‌ها می‌توانند در کار‌های درمان کمک کننده باشند

وقتی به "حیوان درمانی" فکر میکنیم اولین موجودی که به ذهنمان خطور می‌کند سگ‌ها هستند. با این حال، آلپاکا‌های درمانی به طور گسترده‌ای در بیمارستان ها، مراکز مراقبت‌های بهداشتی و خانه‌های سالمندان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک سخنگو به نیویورک تایمز گفت که Pet Partners، بزرگترین و شاید شناخته شده‌ترین گروه حیوانات درمانی در ایالات متحده، حدود ۲۰ لاما و آلپاکا نگهداری می‌کند. همانطور که مشخص است، آن‌ها در پیاده روی همراهان خوبی هستند.

کریا

بچه آلپاکا‌ها "کِریا" نام دارند ( به نظر می رسد با واژه «کُره» در زبان فارسی مطابقت لفظی داشته باشد )

دوره بارداری آلپاکا‌ها حدود ۱۱ ماه است و معمولاً هر بار فقط یک بچه به دنیا می‌آورند. مانند لاماها، گواناکو‌ها و ویکوناها، بچه آلپاکا‌ها نیز کریا نامیده می‌شوند. ترجمه کلمه "cria" در اسپانیایی به معنای "پرورش" است. آلپاکا‌های تازه متولد شده معمولاً بین ۱۰ تا ۱۷ پوند (۴.۵ تا ۷.۷ کیلوگرم) وزن دارند و ممکن است پس از شش تا هشت ماه از شیر گرفته شوند. در مورد آلپاکا‌های بالغ، ماده را "همبرا" و نر را "ماچو" می‌نامند.

پشم آن‌ها با پشم گوسفند متفاوت است

الیاف آلپاکا مانند پشم گوسفند است، به جزاینکه گرمتراست و کمترموجب خارش می‌شود. از آنجایی که فاقد لانولین روغن است، ضد حساسیت است و در طول پردازش به دمای بالا و مواد شیمیایی سخت و خشن نیاز ندارد. طبق گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، الیاف آلپاکا؛ ریزو ابریشمی است و در مجموعه‌ای از رنگ‌های طبیعی، از قهوه‌ای مایل به قرمز تا خاکستری وجود دارد.

اگر الیاف آلپاکا می‌خرید، مطمئن شوید که منبع خریدتان تابع اصول اخلاقی و پایدار است. پشم اکثر آلپاکا‌ها سالانه کوتاه می‌شوند - یک فرآیند پنج دقیقه‌ای که گاهی اوقات باید پا‌های جلویی و عقبی آن‌ها مهار شود. شورای طراحان مد آمریکا (CFDA) پشم آلپاکایی را توصیه می‌کند که دارای گواهی ارگانیک، گواهی تجارت منصفانه، رنگ طبیعی، چرای پایدار و حمایت از جوامع محلی است.

پشم

پشم آلپاکا غیر قابل اشتعال و مقاوم در برابر آب است

در واقع، الیاف آلپاکا به قدری غیرقابل اشتعال است که با مشخصات تست سفت و سخت کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده به عنوان الیاف کلاس ۱ مطابقت دارد. این پشم ضد آب است و از ویژگی پنبه در از بین بردن رطوبت تقلید می‌کند.

آلپاکا‌ها می‌توانند با لاما‌ها زاد و ولد کنند

دو نژاد آلپاکا وجود دارد: هوآکایا و سوری. تفاوت آن‌ها در شکل پشم هایشان است، اولی با پوشش متراکم و چین خورده دیده شده است در حالی که دومی دارای پشم بلندتر (و با ارزش تری) است. با این حال، یک هیبرید آلپاکا-لاما نیز وجود دارد. این محصول که در ایالات متحده llalpaca و در آمریکای جنوبی هواریزو نامیده می‌شود، متولد شده از یک آلپاکا ماده و لامای نر است و به خاطر پشم منحصر به فرد و بلندش بسیار ارزشمند است.

آن‌ها را می‌توان در خانه آموزش داد

یکی از رفتار‌های قابل توجه آلپاکا، تمایل حیوان به استفاده از انباشتن سرگین است. آن‌ها برای دفع مزاج چند مکان را در مرتع یا در طبیعت مشخص می‌کنند و فقط در همان جا مدفوع می‌کنند. برخی از آلپاکا‌ها به دلیل تمایل به دفع در مناطق تعیین شده، با موفقیت در خانه‌ها هم تربیت شده اند. جدا از زندگی در مزارع تجاری، آلپاکا‌ها اغلب به عنوان حیوان خانگی هم نگهداری می‌شوند.

آلپاکا‌ها

آن‌ها صدا‌های عجیب و غریبی دارند (هوم، هاو و...)

زمزمه رایج‌ترین صدایی است که آلپاکا‌ها تولید می‌کنند. آن‌ها زمانی که کنجکاو، راضی، نگران، بی حوصله، مضطرب یا محتاط هستند به آرامی زمزمه می‌کنند. هنگامی که مبهوت می‌شوند یا در خطر هستند یکی از آن‌ها در گله با صدایی زنگ مانند هشدار تهدید را اعلام و بقیه آن را دنبال می‌کنند. هنگامی که زاد و ولد می‌کنند، نر از گلوی خود صدای منحصر به فردی را پخش می‌کند.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید